Gå til innhold

Fødehistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir en litt sen fødselshistorie, men gått slag i slag siden vi kom hjem.

Den 11.11, en uke før termin, sto jeg opp veldig tidlig, kl 06, hentet pc min og tenkte jeg skulle slappe av litt på sofaen. Var veldig våken til at kl bare var 06. Akkurat da jeg skulle legge meg ned gikk vannet. Merkelig følelse. Kom mye vann og jeg måtte rope på mannen. Stakkars mann, ble helt forvirret han. Kom løpene opp med håndklær og vi begge var litt pente og viste ikke helt hva vi skulle gjøre. Vi ringte så føden og fikk time kl 12. Satt hjemme med litt små rier, ikke spesielt vondt. Mannen dro en kort tur på jobb og handlet inn det vi trengte til fødselen. Jeg gik i dusjen og barberte legger og vasket håret.

Kl 12 var vi på sykehuset. Ble mye vening og riene begynte å ta seg opp, men fremdeles ikke vonde. Var veldigforberedt på å måtte reise hjem. Lå så med CTG registrering en stund. KL 14 ble jeg undersøkt av en gynokolog, ville ikke sjekke åpningen på grunn av infeksjonsfaren. KL 14.30 fikk vi beskjed om å gå en runde på sykehuset en times tid for så å ta en nye CTG registrering på føden. Siden vi bor nærme sykehuset, hentet mannen bilen og vi tenkte å dra hjem en timestid. På vei hjem ble riene kastet over meg, de kom med 2 min mellomrom og var veldig vonde. Men jeg ville hjem, he he, men innså tilslutt at vi måtte snu. Kom inn på føden kl 15.30. Ble undersøkt kl 16 og hadde da 3 cm åpning, hadde virkelig håpet på 4. Nå gjorde det så vondt at jeg var sikker på at dette gikk ikke ann å overleve. Kl 16.30 hadde jeg 4 cm og epiduralen ble bestilt. Aldri vært så glad da anestesilegen kom kl 17. Det var himmelsk, fikk endelig pustet litt. Hadde vondt med epiduralen, men ikke på langt så vondt som uten. Ble undersøkt igjen kl 19, da hadde jeg nesten 9 cm åpning, da ble jeg så glad. Nå begynte det virkelig å gjøre vondt igjen. Kl 19.35 fikk jeg lov til å starte å trykke. Da begynte pulsen til babyen å synke. Alle begynte å bli litt stesset og jeg ble livredd. Måtte puste oksygen mellom riene og begynte å bli veldig stresset. Fikk ropt ut at nå fikk de ta ut ungen med vakum. Det ble å tilkalt barnelege og gynokolog. Flere jordmødre kom inn og ting skjedde veldig fort. Jeg måtte trykke for harde livet og legen dro og røsket i babyen. Så kl 19.53 kom lille jenta mi ut. Far fikk ikke klippet navlestrengen, hun måtte rett til barnelegen, da begynte hun å skrike, herlig lyd. Alt var bra med henne og hun kom fort opp på brystet mitt og endelig var vi en familie. Jeg begynte å gråte, skjønte da hvor redd jeg hadde vært og så lettet for at det var over. Ble en del rifter, så måtte sy noen sting, men dette har ikke vært noe problem. Etter et par time gikk vi over til barsel og koste oss med en vakker liten jente.

Morsfølelsen kommer mer og mer for hver dag.

Alt i alt var det egentlig en fin fødsel, gikk fortere og bedre enn jeg hadde trodd, vondt var det, men gjør det gjerne igjen.

Masse lykke til jenter, sender fødestøv til de som ønsker det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med vel overstått fødsel :D

Skrevet

Gratulerer med jenta! :) bra du ikke er skremt til å føde igjen! :) det ble jeg med førstemann...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...