Gå til innhold

Amalgamforbudet viser vei! En årelang kamp er til endes!

Anbefalte innlegg

Yesss! Endelig kommer totalforbudet mot amalgam her i landet. Helseplagene knyttet til kvikksølvforbindelsene tas på alvor.

MEN - Stort MEN: Som ventet ligger innrømmelsene fortsatt langt inne hos "spesialistene". Bevisbyrden har likevel tvunget fram et forbud. Endelig har saken blitt så stor at noe nå gjøres.

La oss håpe dette forbudet kan vise vei også for å få godtatt skadeomfanget av vaksiner. Selv om dette nok fortsatt er et langt lerret å bleke. Her er svært mange like paralleller - spesielt når det gjelder å få det etablerte systemet til å vedgå problemene. Det er håp i hengende snøre :-D

http://www.dagbladet.no/2010/11/22/tema/helse/amalgam/14403594/

:-D

Fortsetter under...

Det har da kun vært benyttet amalgam i spesielle unntakstilfeller de siste årene, så kampen var vel strengt tatt over allerede i 2008.

Uansett bra å finne alternativer som ikke kan forbindes med forgiftningskader, uavhengig av om det er direkte skadelig eller ikke. Gode alternative fyllingmaterialer er tilgjengelige og jeg ser ingen grunn til å tviholde på amalgam. Har kun to hull fra barneskolen med amalgam, men tygger ikke nicotintyggis og har følgelig ingenting å frykte ;)

På den annen side skjønner jeg ikke helt hvilken relevans amalgamskader har med vaksiner..

Åååå herlighet, mamma-x-3. Har du lest artikkelen i det hele tatt?

For det første: amalgam forbys av miljøhensyn, ikke helsemessige årsaker.

For det andre: det er ingen, noensinne som har påvist at amalgam er skadelig for andre enn dem med kontakteksem. Det vises jo da også til en studie som "viste en nedgang i liknende selvrapporterte helseplager blant amalgampasienter som fikk fyllingene fjernet. Men også kontrollgruppen som beholdt amalgamet opplevde at plagene ble færre. Det eneste de sistnevnte fikk, var tett oppfølging fra forskere." Altså er det ingenting som tyder på at amalgam er skadelig.

For det tredje: dette skadeomfanget av vaksiner du snakker om - når skal du dokumentere det? Kan du kanskje vise til et regnskap over vaksineskader - og kanskje sammenligne det med skader og komplikasjoner etter sykdommene det vaksineres mot?

Ååååååå Ostepop, hvem leser hva her?

Jeg nevnte selvfølgelig - om du gadd å lese det: at innrømmelsene ligger fortsatt langt inne når det gjelder skader/bivirkninger ved amalgam.

Det er da slett ikke uventet at vi ikke får innrømmelser fra de som hele tiden har fornektet årsak/virkning - også nå?

Hvem av de arrogante spesialistene vil vel innrømme at de har tatt feil? Da mister de jo ansikt. Og det vil jo være pinlig. Det gjelder å holde maska på plass - til bevisene skriker mot oss.

1-0 til amalgam-motstanden. Denne kampen er kjempet i titalls av år.

Og ja, selv om amalgam har vært "ut" en god stund allerede for de aller fleste av oss, vil et totalforbud være en seier i seg selv :-D

Stort sett så skriker ikke bevisene du legger frem, for så lenge de ikke finnes kan de heller ikke skrike..

Jeg er uansett enig i at amalgam gjerne må fjernes, spesielt nå som det er fullgode alternativer.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor amalgamproblematikken har noe her inne å gjøre. Dette er et forum for vaksinediskusjon.

Annonse

Likheten mellom disse amalgam og vaksiner er at også ved amalgam var alt vel utprøvd og 100% ufarlig. de fleste tannleger fnyste av hele problematikken. Som med vaksiner var det ingen som tok "kontroversielle" spesialister på alvor, de som våget å snakke vidunderfyllingen midt i mot ble regelrett mobbet. Motstandere ble kalt (akkurat som vaksinemotstandere) for de mest nedlatende ting. Kvakksalvere og skrønemakere.

De som har giddet å følge med på amalgamsaken vil vite at det i begynnelsen ble fornektet og benektet på det sterkeste at helseproblemer kunne oppstå på grunn av fyllingene. Hersketeknikk (som den her inne) med å bagatellisere og mobbe de som kom med andre statistikker, bekymringsmeldinger og andre tall enn den etablerte forskningen kunne presentere fikk så ørene flagret.

Vaksiner et er gigantis lass å velte. Penger, makt og storpolitikk ligger bak. Men som vi vet - en liten tue...... :-D

Bare synd nok en link fra deg skal forurenses med homøopatuttaleser, påstander som "aspartam er meget kreftfremkallende" osv.

Skjønner du ikke selv at troverdigheten til linkene dine = 0 når de oversvømmes av annet svada?

Èn historie av mange, En av svært mange. Kommer ikke til å bruke dette foraet til å legge ut flere eksempler. Dette kan dere evt. kose dere med selv. Det ligge mye på nettet, det er skrevet mengder av bøker om amalgam. Let, så vil dere finne svært mye å lese her..

Skjønner ikke at dere kan være så trangsynte at dere må forsvare til og med noe tannleger selv har snudd på.

Hva er det med dere egentlig? Er dere en flokk legestudenter med altfor mye fritid? Makan til trofasthet har jeg ikke sett. Kritisk sans = 0

:-D

At ikke den dokumentasjonen som foreligger i dag om amalgam holder for dere, får bli som det er. Det sier mye om dere, og det er ikke vakkert det som skinner gjennom.

Store deler av tannlegestanden har snudd i denne saken. Kanskje det skyldes erfaringer? Med det blir vel for "cherrypicky" for dere.

Stakkars folk.

Annonse

Det du har gitt av dokumentasjon, gjennom artikkelen du viser til, er en studie som: "viste en nedgang i liknende selvrapporterte helseplager blant amalgampasienter som fikk fyllingene fjernet. Men også kontrollgruppen som beholdt amalgamet opplevde at plagene ble færre. Det eneste de sistnevnte fikk, var tett oppfølging fra forskere."

Allikevel hevder du at det motsatte er tilfelle. Du må gjerne også dokumentere at store deler av tannlegestanden har "snudd" i denne saken.

Forøvrig vil jeg presisere at det er meg revnende likegyldig om det er amalgam eller annet som brukes idag, så lenge det fungerer og ikke er skadelig. Om det finnes mer miljøvennlige alternativer, er det helt topp. Problemet er den evindelige rekken påstander fra deg, mamma-x-3.

Du er forøvrig ikke lite frekk som antyder at JEG bruker for mye tid her inne. Som sagt, det var altså ikke jeg som satt og postet antivaksinepropaganda mitt på blanke formiddagen på 17. mai. Det var du det gitt, mamma-x-3. Men du har kanskje ikke evne til å se at du nok tilbringer mer tid her inne enn jeg?

Det alternative til amalgam som er mest brukt er plast, og det er ikke så bra det heller.

Selv om jeg ville foretrukket det fremfor amalgam. Den største faren vedr. eksponering av amalgam er når man tar ut fyllingen, det bør man gjøre hos en som har utstyret til det. Samt det å ha høy ph i munnen, syre. Syren tærer og frigir kvikksølv.

Jeg har dessverre solgt amalgam i 6 år samt plastfyllinger og resten av sortimentet en tannlege trenger. Nå tror jeg det har skjedd masse siden jeg sluttet, men om jeg noen gang skulle trenge å fylle i et hull ville jeg brukt glassionomer, laget av sand! Og jeg vil tro det er kommet mange som ser riktige pene ut nå.

Tungmetaller er litt slitsomme siden man bruker en helvetes lang tid på å bli kvitt de. Min mamma rullet amalgamkuler mellom fingrene da hun gikk gravid med meg, så tidene har heldigvis forandret seg. Litt brainshit har vel både jeg og hun fått, men vi klarer oss med det vi har, om det er kvikksølvet eller annet lumsk jeg har vært i kontakt med, det er det bare gudene som vet

God helg, også får vi bare være glad for hvert tungmetall vi slipper, vi har nok med cadmium fra jordsmonnet og aluminium samt litt bly, så det er nok å gjøre noe med

Hva med denne artikkelen, er den god nok for deg?

http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=56&article=55

"Som følge av de senere års forskning mener Forbundet Tenner og Helse at tannhelseutvalget burde anbefale forbud av amalgam på grunn av:

· innrømmelsen av helseskader som en ny svensk Dentalmaterialutredning fra 2003 har gjort (på vegne av Riksdagen)

· samt at Kjemikalieinspeksjonens utredning fra 2004 anbefaler forbud mot bruk av amalgam

· mange har blitt svært syke og skadd pga amalgam"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...