Gå til innhold

Vanlig å bli sykemeldt når man blir gravid på nytt etter en abort?

Anbefalte innlegg

Lura litt på det, mista 27.okt og er allerede blitt gravid igjenn og er kjempe redd for at det skal skje igjenn.. har mest lyst å holde meg i ro og slappe av, men legen sa det var ikkje nåkke han kunne gjere.. fekk med andre ord ikkje sjukemelding.. han sa at visst eg aborterte igjen var det berre naturens gang, ville skje om eg slappa av eller ikkje..

Eg tenkte berre jo takk for den.. det var trøstande!

Andre som har vert i samme situasjon og fått sjukemleding?

Eg har mista før og, men det hadde visst ingenting å sei..

Fortsetter under...

Tror ikke det er vanlig å få sykemelding selv om man har mistet, for det skal visstnok ikke ha noe å si om man er i aktivitet eller ikke. med mindre man har blødninger etc, da kan man bli bedt om å holde seg i ro noen dager i håp om at blødningene vil gi seg og at spiren skal klore seg fast. men som hovedregel skal man vell jobbe med mindre man har store plager.

Hei!

Jeg har mistet 3, mest sansynlig 4 ganger tidligere. Har vært til utredning for dette og har derfor en diagnose, Habituell abort. Når man har mistet 3 ganger eller mer så er det vanlig å prøve sykemelding frem til uke 12 i neste svangerskap. Jeg er 4+4 idag, og er blitt sykemeldt i 3 uker foreløpig. Men tar også hcg-blodprøver for å se om graviditeten utvikler seg nå i starten, og da går man på nåler uansett sykemelding eller ikke.

Så legen din har rett i at svangerskapet vil gå sin gang eller ikke, uansett om du jobber eller ikke. Men legen min sier også at de ikke kan si dette med sikkerhet, fordi mange faktisk beholder barnet når de er sykemeldt de 3 første mnd av svangerskapet. Om det er tilfeldigheter eller ikke, så har det liten betydning om det faktisk kan berolige den gravide i en vanskelig tid.

Så om du har en fysisk/psykisk tung jobb, så ville jeg prøvd å snakke med legen på nytt og forklart hvordan du føler det. For det er din kropp og din hverdag!

Ønsker deg lykke til med svangerskapet, håper det går bra denne gangen :) har selv nerver i helspenn idag, da jeg får "dommen" gjennom prøversvar fra legen snart....kanskje jeg forsatt er gravid, eller så må jeg inn på bli gravid igjen idag.

Nå har ikke jeg direkte erfaring med SA, men med min kunnskap om anatomi/helserelaterte emner, vil jeg også tro at psyken kan spille en rolle i et slikt tilfelle. Og hvis du er bekymret og redd vil jo kroppen ha en naturlig reaksjon på det, spenninger i kroppen osv. Jeg synes også du skal ta en ny prat med legen, og legge mer vekt på det psykiske. Det er ikke noe man skal ta lett på.

Lykke til! :)

Er nok ikke vanlig nei bortsett far om man har blødning. Det hadde jeg nå når jeg ble gravid på ny, og fikk beskjed om å ta det heelt med ro i tilfelel det var en truende abort. Jeg jobba ikke i den perioden så fikk ikke sykemelding men haded nok fått om jeg måtte jobba fremover

ville bare si at jeg hadde en spontanabort i sommer.... off var en vanskelig tid, som jeg ikke unner noen andre!!! jeg var sykemeldt av andre årsaker på den tiden + jeg hadde ferie mens jeg var gravid, og jeg lå i ro mesteparten av tiden for jeg var så utmattet.... men mistet likevel for det, og tiden gikk ulidelig saaaakte!!!! mistet da jeg var 7+3... og hadde da blødd i en uke....

men så kommer jeg til poenget mitt!!! er nå gravid igjen og er akkurat 9 uker idag - altså begynt på min tiende uke!!! jeg har jobbet hver dag mens jeg har vært gravid og denne gang ser det ut som det går bra, var på ul i min åttende uke og der var det liv!! jeg har en travel jobb, jobber som ped leder på en småbarnsavdeling med løfting og travle dager :) og tiden går såååå mye raskere denne gang!!! tror faktisk at så lenge man kan, så er det nok godt for psyken og helsa å jobbe slik at man får fokus på noe annet!!!

min plan er å jobbe å sove meg frem til uke 12, hehe :)

lykke til!!! det går nok bra denne gang!!!!

Annonse

Takk for tilbakemeldingene :) Får karre meg på jobb og satse på det går bra :) jobber i en butikk som har det ganske travelt no opp mot jul, masse kunder og masse varer, så det blir en del tunge løft og springing fram og tilbake.. men eg får berre prøve å ta det med ro :)

Det er ikek vanlig å sykemeldepå grunn av aborter. Hvis man leser litt, så er det utrolig mange svangersap som ender i abort. Dette er helt naturlig fro de fleste av oss, så lenge man ikke lider av en sykdom som gjør at man behandles for å unngå abort.

Når det er sagt, jeg var sykemeldt de siste to mnd av 1. tri sist og tiden gikk ULIDELIG sakte. Jeg var sengeliggende og trodde jeg lå slik i ett år. Nå har jeg det bedre, men kaster opp om morgenen og brekker meg på jobb. Har hatt to fraværsdager hvor jeg var syk av andre grunner, ellers har jeg vært på jobb. Ikke alltid like fristende å dra, særlig ikke de dagene jeg henger over dassen før frokost, men så kommer jeg da avgårde og dagene FLYR!!

Dette er noe annet og jeg er så glad jeg har kommet meg gjennom. Jeg har bedre selvtillit fordi jeg har klart å gjennomføre disse ukene på jobb ( jeg hatet sykemeldingene sist).

Jeg har en fysisk krevende jobb på sykehjem med løft etc. Jeg har ei datter som veien 17 kg og stadig hopper/ klatrer på meg, og i kveld har jeg vært på 2 timer zumba.

Formen er tipp topp og ingen blødning eller kramper.

Poenget itt er at man ikke KAN styre dette. Man må bare henge med, og forsøke å unngå det som er ubehagelig og de aller tyngtse løftene. Samme hva man gjør eller ikke gjør så kan det gå galt, frodi det er celledeling som pågår og det kan vi jo ikke styre selv. :)

Spis folat og d vitaminer, det er det beste du kan gjøre. Og gå på jobb.

Jeg høres nok bekymringsløs ut nå altså, men har og mistet 2 ganger tidligere. Det er noe som henger over deg helt til ungen blir født, så man kan ikke ligge på sofaen i 9 mnd og vente på at livet sakl starte igjen når man uansett ikke kan gjøre noe fra eller til:=)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...