Nat27 Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Min lille gutt på 4 uker har som de fleste babyer litt luft i magen til tider. Han har fremdeles ikke skreket eller vært veldig plaget, det er heller mer som om at han jobber og presser på enkelte tider på døgnet, en liten stund på kvelden og litt om morgenen. Har ikke opplevd dette som noe problem, vi bare legger han på magen litt og så kommer stort sett luften helt av seg selv. Gode promper på rekke og rad Men opplever stadig at folk (venninner, helsesøster, svigermor osv.,) spør om jeg ikke bruker Minifom til lillebror. Nei, svarer jeg da, han har jo ikke problemer med luften, langt i fra kolikk slik som Minifom er utviklet for. "næmmen da må du jo kjøpe det", får jeg til svar igjen... Er det vanlig at alle bruker det på babyene sine helt ukritisk?? Det er jo tross alt et legemiddel, og det har vel ingen hensikt å prakke det på en kropp som ikke trenger det? Eller er det slik at babyene helst ALDRI skal oppleve litt luft i magen???!! Kanskje har jeg feil innstilling, burde jeg kjøpe Minifom og gi til gutten min? Kan det skade på noen måte?
sillyfilly og Olivia Skrevet 23. november 2010 #2 Skrevet 23. november 2010 Jeg tror det er sånn at folk bare... mener at man skal gi Minifom til babyer. Men så lenge h*n ikke plages nevneverdig er det jo ikke nødvendig...Det er ikke skadelig Og så er det sånn at ikke babyer får noe effekt av Minifom heller..
Canari Skrevet 23. november 2010 #3 Skrevet 23. november 2010 Jeg brukte det på min datter som hadde kraftig kolikk. Minstemann har også veldig mye luft i magen, men haner likevel blid, så kan jeg ikke drømme om å bruke legemidler på ham!!!
bitthen Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 Ikke skadelig, men heller ingen bevist effekt
Canari Skrevet 23. november 2010 #5 Skrevet 23. november 2010 Tydelig effekt hos oss, tok bort mye av smerten, men langt fra alt. Vi prøvde avslutte et par ganger, og da var det ekstra hyling igjen! Og det tar noen dagers bruk før det fungerer igjen - 3-5 dager, tror jeg det var.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 23. november 2010 #6 Skrevet 23. november 2010 Jeg har ikke opplevd at helsesøster eller andre rundt meg har foreslått dette til barna. Minsten har vært mye plaget med magen, og det er først nå når han er over ti måneder at han sovet en hel natt i egen seng. Så den første tiden prøvde vi det meste, amme-te, fenikkel-te, rooibos-te, minifom, kamille-te, massering av mage, byssing og bæring. Jeg spurte helsesøster, og hun sa det var helt greit å prøve, men ingen prøvde å presse det på oss. Men minsta hørte jeg ikke om det i det hele tatt.
enits40 Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 Jeg har brukt minifom på to av barna mine tidligere, men nå har jeg lest at de ikke lenger anbefaler dette til spebarn (?). Dette pga at preparatet inneholder parabener og kan påvirke hormonstatus på dyr (funnet i dyreforsøk). Jeg ble litt forskrekket over dette, men skal absolutt ikke være skråsikker - i pakningsvedlegget til minifom fant jeg ingen sånne "advarsler", så det er godt mulig at dette er helt ok. Jeg hadde brukt det noen dager på min lillegutt, men kuttet ut for sikkerhets skyld. Han har luftplager, og skriker ca. 3 timer hver natt, så det var ikke med lett hjerte jeg kuttet ut, for å si det sånn.....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 Jenta mi på 2 mnd må også jobbe litt med luften, og da spesielt på kveldstid, men jeg tenker som deg at så lenge hun ikke skriker eller plages nevneverdig av det, blir det unødvendig med Minifom eller annen behandling. Synes ikke noe om å overdrive bruken av legemidler på små barn, men leste nettopp en artikkel på legemiddelverkets sider nå om at minifom-dråpene nylig har blitt "friskmeldt" igjen, med tanke på parabener; Kolikkmedisin kan brukes Konserveringsmidlene propylparaben og butylparaben er fjernet fra Minifom dråper. Det er derfor ikke grunnlag for å fraråde bruk av dråpene til behandling av spedbarnskolikk. Legemiddelverket har tidligere frarådet ukritisk og langvarig bruk av medisiner som inneholder propyl-, butyl- eller isobutylparaben (1). Dette gjaldt i første rekke Minifom som inneholdt konserveringsmidlene propyl- og butylparaben. Den medisinske effekten av medisinen er omdiskutert. - Produsenten har fjernet konserveringsmidlene propyl- og butylparaben. Det er dermed ingen grunn til å fraråde bruk på grunn av en mulig effekt av disse, sier seniorrådgiver Anne Soleng ved Legemiddelverket. Parabener er konserveringsmidler som tradisjonelt har vært brukt i mat, kosmetikk og medisiner. Nyere forskning viser imidlertid at parabener har en svak østrogenliknende effekt, som er mellom 1 000 og 1 million ganger mindre enn effekten av kroppens naturlige østrogen. Dyrestudier har avdekket redusert testosteronnivå og redusert spermieproduksjon hos hannrotter og hannmus som er behandlet med propyl- og butylparaben (2, 3). Tilsvarende er ikke sett hos mennesker, men inntil ytterligere data foreligger kan en mulig effekt ikke utelukkes helt. Når det gjelder øvrige medisiner som inneholder propyl-, butyl- eller isobutylparaben er det viktig å ikke avbryte behandling uten å ha rådført seg med lege. http://legemiddelverket.no/templates/InterPage____82432.aspx
enits40 Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥, dette var gode nyheter for oss! Takk skal du ha! Det betyr at det ikke er krise å begynne med minifom hvis situasjonen skulle kreve det. Er ellers enig med alle dere andre i at unødig legemiddelbruk er uaktuelt!
Mammahjertet <3 Skrevet 23. november 2010 #10 Skrevet 23. november 2010 Jeg leste dette på babyverden angående bruk av minifom http://www.babyverden.no/Sporsmal-Svar/Babyverdenlegene-Inger-og-Hanne-May/Barn/minifom/ Det blir ikke anbefalt lenger til spedbarn. De vet ikke nok om langtidsvirkningene av konserveringsmidlene som er i minifom. Som jeg skrev til en annen mamma her inne også... prøv gjerne å gi sukkervann eller fennikel te også Det gjør godt for luft i magen og magekramper. Det er forresten veldig vanlig at babyer kaver med luft i magen. De har jo tross alt et umodent tarmsystem.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. november 2010 #11 Skrevet 23. november 2010 hmm. da tror jeg ikke legen på babyverden er helt oppdatert, jmf innlegget mitt litt lenger opp her!
Mammahjertet <3 Skrevet 23. november 2010 #12 Skrevet 23. november 2010 Nå leste jeg innlegget ditt. Det er rart det her altså. En kan bli helt svimmel av anbefalingene frem og tilbake. Det er ikke lett å vite hva en skal tro når de lærde strides så pass mye. Stakkars trådstarter blir sikkert helt forvirret av råd helt stikk i strid med hverandre jo ;-) Håper du har rett i at parabener ikke er farlig likevel. Det er jo det beste av alt Men jeg selv har av magefølelsen valgt fennikelte og sukkervann nå siste par månedene. Sånn "i tilfelle". Ga vel og merke vesla minifom helt i starten siden hun kavde med magen. Men dråpene hjalp ikke henne.
Canari Skrevet 23. november 2010 #13 Skrevet 23. november 2010 dor flere år siden var det parabener i Minifom, men d ette er fjernet for noen år siden.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. november 2010 #14 Skrevet 23. november 2010 Jo, altså parabener er fortsatt mistenkt for å være skadelige for hormonbalansen i kroppen, men tingen er at produsenten av minifom nå har fjernet disse stoffene fra sitt produkt- altså kan det trygt brukes, bare sjekk innholdsfortegnelsen for sikkerhetsskyld. Legemiddelverket er helt trygg, offisiell informasjon- men dessverre er ikke alle leger like oppdaterte alltid:/
sillyfilly og Olivia Skrevet 23. november 2010 #15 Skrevet 23. november 2010 Det konserverings midlet som kunne være farlig i Minifom(selv fikk jeg minifom i 3 mnd og er HELT FRISK!) er nå fjernet fra Minifom. SÅ! Det er HELT trygt å bruke Hilsen en som jobber i apotek.
Nat27 Skrevet 23. november 2010 Forfatter #16 Skrevet 23. november 2010 HI igjen her... Jøss, det er jammen ikke lett å vite alt, asså! Spesiellt når alle har en mening om hva som er bra og best.. Men jeg tror jeg velger og la være å bruke Minifom foreløpig hvertfall. Som jeg skreiv i hovedinnlegget; gutten min er jo langt fra nevneverdig plaget med luft. Han jobber bare med den, skriker jo ikke eller noe. Men godt å vite at det bare er til å bruke dersom luften skulle bli et problem på et senere stadium. Tusen takk for svar, alle sammen )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå