WPW Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Forklaringen før tipset er litt lang, men jeg vil bare skrive litt om hvordan vi gjør det og hva jeg føler rundt det. Jeg har begynt å plages litt med samsovingen fordi jeg blir liggende i samme posisjon med baby inntil brystet hele natta. Jeg sovner jo når jeg ammer, så da blir det bare sånn. Hvis jeg klarer å holde meg våken første amming før jeg legger meg, så er baby for våken når jeg legger henne i senga si, og hun våkner igjen. Siden hun ikke tar smokk må jeg legge henne intill meg igjen for å få ro. At jeg har gjort det på denne måten kan jo kanskje sies å være en bjørnetjeneste til meg selv, men siden vi brukte lang tid på å få skikkelig god søvn med førstemann har vi gjort det på denne måten denne gangen. Med storebror satt jeg meg alltid opp og ammet, men det endte opp med at jeg var supersliten og på randen av sammenbrudd etter at baby våknet hver eneste time for å få mat... og når det tok 30 min med hver amming ble det jo ikke mye søvn på meg!! Så derfor ble det samsoving denne gangen, men i det siste har jeg tenkt mye på at baby blir avhengig og at det blir verre og verre å venne henne av med dette. Hun er 2,5 mnd, så å legge henne kl sju er ikke noe poeng hos oss siden det absolutt ikke er døgnrytmen hennes enda. Uansett... Det første jeg gjorde var å legge ammeputa mi i sprinkelsenga sånn at jeg lager et lite rom der to vegger består av sprinkelsenga og to vegger av ammeputa. (Den er jo formet som en vinkel) Dette hjalp ikke da jeg prøvde første natta, så da ble det samsoving igjen. Natt nummer to og jeg hadde egentlig planer om å bare fortsette samsovinga, men så skjedde det noe. Vi hadde lagt oss kl 23, og jeg ammet vel til kl 24. Jeg sovnet, men våknet brått av at storebror gråt i rommet ved siden av kl 0100. Jeg gikk inn til han og gav han smokken, og da jeg kom inn igjen på rommet mitt lå lillesøster og sov tungt UTEN at jeg lå inntil henne!!! Jeg løftet henne over i sin egen seng, og jammen sov hun ikke der til 0420!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det vil jo si at hun har sovet i 4 timer og 20 min UTEN MAT!!! Så i går kveld da jeg la meg tok jeg med meg en vekkerklokke. La meg i ti tida og ammet, og stilte klokka på 0030. Og tror dere ikke det fungerte??? Da klokka ringte var baby langt inne i drømmeland, og jeg la henne over i egen seng. Hun sov riktignok bare til 0310, men likevel!! Så trikset for meg er å flytte henne over når hun sover så godt at hun ikke våkner av forflytningen, men ikke så sent at hun egentlig er sulten igjen og våkner pga det... Håpet er at hun på denne måten skal venne seg til senga si før jeg legger henne i våken tilstand i håp om at hun skal finne roen selv. Håper dette tipset kan fungere for andre også..
Mjølkekua Skrevet 23. november 2010 #2 Skrevet 23. november 2010 Hei! Takk for tips! Vi er i samme situasjon som dere. Vi slet mye med soving de første 6 mnd med storebror, så denne gangen bestemte vi oss for å gjøre det som var enklest og som gav mest søvn for alle - nemlig samsoving.. Nå er snuppa 5,5 mnd og hun sparker og styrer fra kl 0400 til vi står opp. Mellom 22-0400 sover hun godt (i vår seng). Det er et enkelt og godt tips du kommer med, og jeg kan vel si at vi tilfeldigvis har gjort det samme her med hell (dvs. At jeg tilfeldigvis er våken etter ammingen sånn i 00 tiden og legger henne over i egen seng). Problemet vårt er at hun skal ha mat igjen i 3-tiden, og da får jeg henne ikke til å sove i egen seng igjen... Får vel prøve å være litt mer systematisk, sånn at jeg faktisk husker å legge henne over, så får jeg i allefall 3 timer alene i sengen ;-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå