Cruella De Vil Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Hei, nå som julebordsesongen nærmer seg har jeg et spørsmål...: Pleier dere å drikke alkohol rundt tiden for EL og litt etter? Jeg har lest at fosteret ligger "helt for seg selv (ikke kontakt med mor via navlestreng osv.)" de første to ukene, slik at alkohol ikke påvirker barnet da. Men er det helt trygt å drikke sånn rett etter EL? Vi kommer nemlig til å ha julebord på jobben rundt den tiden, og det er uaktuelt å gå dit uten å drikke. Så da lurer jeg på om jeg skal melde meg på eller ikke... Håper på svar.
Cruella De Vil Skrevet 23. november 2010 Forfatter #2 Skrevet 23. november 2010 Svarer meg selv, jeg. Etter å ha lest litt rundt (lommelegen, doktoronline osv.), ser jeg at svaret blir "nei", man bør ikke planlegge alkohol-relaterte aktiviteter rundt/etter EL når man prøver å bli gravid...
Esperanza84 - gravid! Skrevet 23. november 2010 #3 Skrevet 23. november 2010 Jeg har drukket et glass vin og to selv om jeg har hatt eggløsning, men IKKE mer...skulle sikkert vert helt avholds, men når dette tar sin tid så orker jeg ikke det. Blir bare MASSE spørsmål fra alle og der orker jeg ikke.
lindynatt Skrevet 24. november 2010 #4 Skrevet 24. november 2010 det får være måte på hvor hysteriske man skal være. Det å drikke alkohol rundt el, tom før et egg i det hele tatt blir befruktet, er jo greit nok. Ikke bli for hysteriske..
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 24. november 2010 #5 Skrevet 24. november 2010 Grunnen til at de fraråder alkoholinntak, er fordi de ikke vet nok ang. påvirkning av alkohol tidlig i svangerskapet. (Hvorfor vet de ikke nok..?) Hvordan i all verden skal alkohol i ditt blod, i 24 timer, gjøre noe som helst for en liten evt. klynge med celler om flyter fritt inne i livmoren, altså ikke i kontakt med deg og ditt blodsystem i det hele tatt. DET skjønner ikke jeg. Men for all del. Det er da alles valg. Jeg velger å ikke være hysterisk av meg...hadde jo fått tvangstrøya utdelt for lenge siden jeg da, med tanke på at vi har prøvd i 2 år. Hadde gått glipp av masse, og ser ikke vitsen med å sette hele livet på vent fordi man planlegger barn. 2 år uten et liv, blir litt lenge.. Drikk med måte. Går an å ikke bli dritings også Sist...det er ditt valg. Du gjør det du er komfortabel med.
CI82 Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Jeg har også tenkt på om jeg skal drikke på julebord eller ikke. Julebordet kommer ca 5 dager etter EL og jeg vil jo ikke gjøre noe for å ødelegge mulighetene for å bli gravid. Men jeg sier det samme som Drømme stress-less. Synes der er vel hysterisk å ikke drikke alkohol når det er for tidlig å teste om man er gravid. Tror det beste er å ta livet litt med ro og kose seg. Men alt med måte selvfølgelig...
Cruella De Vil Skrevet 26. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2010 Hei, og takk for svar. Jeg er helt enig i at man ikke trenger å være hysteriske når det gjelder dette, spesielt hvis man har prøvd en stund. Men jeg er i den situasjonen at jeg har hatt en MA og har store forhåpninger om å bli gravid igjen på første syklus siden jeg har hørt det er stor sjanse for det. Og da tar jeg ikke sjansen på å drikke rundt/rett eller EL etter å ha lest meg litt opp på dette. Så koser jeg meg heller med alkohol og sjokolade nå mens jeg venter... For meg betyr julebord for øvrig mer enn et par glass vin, vi er vel alle forskjellige, og for meg betyr en fest mer innabords enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå