Gå til innhold

Når bestille legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har dere eller skal dere bestille legetime? Er jo bare 3+4 i dag så tenkte å vente litt ennå, men hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 10- 12 uker sier de på legekontoret mitt. Men lurer du på noe spesielt, kan du jo spørre om å få før.

Skrevet

Jeg har også hørt 10-12 uker.

Jeg er 4+5 nå og skal til min første time om 1 uke. Mest fordi jeg skal flytte til våren og skal bytte fastlege. (Vil ha kun 1 som følger meg gjennom hele svangerskapet.) Så vi skal ta en "bli kjent"-samtale neste uke og ta noen blodprøver etc.

Man kan vel i grunn be om å få time akkurat når man vil, hvis man selv ønsker det og har spørsmål etc.

Skrevet

jegska nete tirsdag . de ville gi meg time rett før jul men jeg ønsket å komme dit før og det var ikke noe problem :)

Skrevet

Hos min lege sa de "du har ingenting her å gjøre før i uke 12" så da ble det uke 12 :P Med førstemann var jeg i uke 11 og fikk beskjed om at det var altfor tidlig og da måtte jeg faktisk betale for timen siden han ikke regnet det som sv.skapsrelatert.. Forstå det den som kan :)

Skrevet

Da jeg var på legesenteret og tok test gikk jeg rett til resepsjonen for å bestille time etter jeg fikk svaret "positivt". Endte opp med time 14 desember. Da er jeg 10 uker på vei. :)

Skrevet

Det har ikke legen lov til vims81. Du har krav på legetime i svangerskap når som helst. Det er mest vanlig med første kontroll mellom uke 8 og 12. Det er faktisk lurt å komme til legen så tidlig som mulig. Da kan man ta blodprøver, man kan få helsekort og bestille fødeplass. Dersom man kommer i uke 12 og legen somler litt, kan man risikerer å ikke få fødeplass der man ønsker. Husk at alt man gjør hos legen, kan man også gjøre hos jordmor på helsestasjonen, bortsett fra sykemelding. Jordmor kan ta blodprøver også.

Skrevet

Jeg er 4-2 uker på vei og ringte legen igår.De tilbød time allerede neste uke,men jeg kunne ikke før uka etter.Er da i syvende uke.Har hatt problemer med lavt jernlager og blodprosent opp igjennom,så synes det er greit å få sjekka blodet jo før jo bedre:)

Noen som vet om man får høre hjerteslag på 1.kontroll så tidlig?Eller er det bare samtale og blodprøve?Synes jo det hadde vært veeeeldig gøy i så fall:D

Skrevet

Jeg var inne til kontroll forrige uke, var da 9 uker akkurat (fikk beskjed om å komme mellom uke 8 og 10 pga en celleprøve jeg tok for noen måneder siden som skal følges opp). Fylte ut helsekort og sånn, men blodprøver ville han ta litt senere.

Da var det ikke snakk om å sjekke etter hjertelyd. Tror nesten ikke de tør før etter uke 12. Husker jeg var hos jm en gang rundt uke 14 sist, og da sa hun at hun ikke var sikker på om hun ville finne den. I ditt tilfelle har vel antageligvis ikke hjertet begynt å slå ennå heller, hvis du er 6 uker på vei...?

Skrevet

Bor du i Oslo?

I så fall bør du dra nå. Ikke for å undersøkes, men for å få søkt om fødeplass. Det er for få plasser i Oslo og mange som kommer til lege sent ender opp på Bærum eller A-hus.

Jeg var hos legen i forrige uke - bare 5 uker på vei.

Skrevet

Er nok 10-12 uker for de som har lyst å vente så lenge. Selv er jeg i uke 5 og kommer til å gå til legen om et par uker til!l

Forrige svangerskap fikk jeg ordnet en tidlig ultralyd før uke 12 for å sjekke at det var liv. Samme kommer jeg til å gjøre denne gangen også. Nei, ring til legen når du føler for det du :)

Skrevet

Takk alle sammen =) Da bare venter jeg litt da :) Ikke noe hast for min del :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...