*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Vet du, det har jeg også lurt på så mange ganger. Pels er ikke greit, men det er skinnjakker, vesker, belter, sko, lommebøker og saueskinn til vogn ol. hmmm Jeg personlig liker ikke pels men jeg liker skinjakkene mine og veskene og støvlettene
Gjest Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Skinn kommer ofte fra å nyttegjøre seg av resten av dyret som ellerede er slaktet for mat eller avlivet pga. sykdom eller skade. Det å ta i bruk hele dyret er noe annet enn å avle opp dyr kun pga. pels som ikke er en nødvendighet for mennesker og når man attpåtil der hvilke kår disse dyrene lever under så er det skammelig at dyr skal måtte lide fordi vi vil ha pelsen deres.
ventejenta Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Jeg er ikke noen ekstrem motstander av pels. Bruker det ikke selv, dog. Forskjellen på bruk av skinn og pels er at f.eks. rever og mink blir født og dør kun for pelsen sin skyld, mens f.eks. kuer og sauer blir født for å gi oss mat og ull, og så kan vi bruke skinnet i tillegg, altså vi kan bruke hele dyret, ikke bare pelsen/skinnet. Jeg tror også (er absolutt ingen ekspert) at sauer lever et mye bedre liv enn mink/rev. De går ute og beiter om sommeren, mens pelsdyrene lever hele livet i små bur.
Tante Blås Squaw Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Pels kommer fra et dyr der resten av skrotten kastes, skinn kommer fra dyr der kjøttet blir brukt til mat. Kua er allerede et nyttedyr, hvorfor ikke bruke så mye av skrotten som mulig? Mens rev, mink, mår etc ikke er nyttedyr. Å bare ta pelsen og sløse bort resten av dyret virker idiotisk for min del.
prekæs Skrevet 23. november 2010 #6 Skrevet 23. november 2010 Politisk ukorrekt her, men det er fordi man ser ut som en smakløs bingokjerring i pels. Alle andre argumenter har du sikkert fått alt.
ellen-propellen Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 Jeg tror ikke det ville vært ett problem med pels om man klarte å oppfylle ønsket om god dyrevelferd i pelsdyrnæringen. Hvis det aldri hadde kommet filmer av vanskjøtede dyr i media,ville ikke den store massen brydd seg med at skrotten kastes. Slik det er nå er jo all pels negativ,selv om det er "vill"pels. Og samtidig finnes det pels hvor man bruker hele dyret feks kaninpels,bjørnepels og beverpels.
Underveis --> Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 I tillegg til problematikken med at dyr avles kun for huden/pelsen, så skal man ikke glemme at grunnen til den dårlige dyrevelferden hos pelsdyr er fordi dette er ville dyr. Dyr som ku, gris og sau trives ganske godt sammen med mennesker. Pelsdyrene, derimot, vil helst ikke ha noe med oss å gjøre. Derfor medfører det ekstremt stress å tvinges til å være nær oss, og i bur. De kan bli vant til pelsdyrefarmeren, men ikke uten enormt arbeid fra hans/hennes side. Så fort det kommer fremmede inn, så er de like redde. De er altså ikke domestiserte dyr, slik som ku, gris, hund og katt.
ellen-propellen Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Veldig glad for at du skrev deet Underveis--> Det betyr at hver gang en dyrevernorganisasjon går inn på en pelsdyrfarm for å filme,titte eller slippe løs dyrene så utsettes dyrene for ekstra stress. Dette fører igjen til at de spiser på seg selv eller andre. Ikke misforstå,jeg er enig i at mishandling og dårlig dyrevelferd skal avdekkes,men det er svært vanskelig med rev og mink siden de er så sky.
Underveis --> Skrevet 25. november 2010 #10 Skrevet 25. november 2010 Men det at de er så sky er jo det største problemet jeg har med bransjen. De egner seg spesielt dårlig til et liv i bur. Dyra gnager ikke av hverandre ørene fordi dyrevernere kommer innom. De skader hverandre fordi de er ville dyr som blir ekstremt stresset "bare" fordi de er fanget. Hadde de vært tamme som hunder, så hadde faktisk saken stilt seg noe annerledes, for da kunne man holdt de på en annen måte. Kan jeg forresten nevne at jeg har truffet en tam rev? Denne var vokst opp blant folk og hunder og var absolutt ikke redd mennesker. Helt utrolig hvor sosial og fin den hadde blitt. Logret med den digre røde halen sin og stjal alt den fant ;-) Luer var topp! Mitt spørsmål er dermed: Ville noen av dere gått med kattepels? Hva med hundepels? Ilderpels? Ilder er jo forbløffende lik mink. Man aler jo også opp ilder for pelsen. Nei! Jeg kan gå med saueskinnskåpe, men sauene har det jo tross alt ganske mye bedre...
Hufsla Skrevet 25. november 2010 #11 Skrevet 25. november 2010 det finnes også sauer som står inne i trange båser hele sommeren. Selv om dere har sett på tv at kuer og sauer har det fint, og pelsdyr i bur har det fælt, så er ikke dette den eneste sannheten. Griser går inne hele året og får aldri se sola. De kastreres uten bedøvelse mens de er små. Høner står omtrent oppå hverandre, enten de er frittgående eller ikke. De får heller aldri oppleve dagslys. Mink og rev som blir sluppet løs av såkalte dyrevenner går en smertefull død i møte, de har ingen mulighet til å skaffe seg mat på egenhånd. Jeg synes også det er fæle bilder man får se, men jeg tror ikke majoriteten av pelsdyr har det værre enn andre dyr. Om man skulle forby pelsdyrnæring i Norge, er dere virkelig så naive at dere tror alle ville slutte å bruke pels? Neppe, men den ville bli importert av andre land hvor dyrevelferden er enda dårligere.
3 nydelige jenter <3 Skrevet 25. november 2010 #12 Skrevet 25. november 2010 Støtter hufsla på dette altså Sett dere inn i norsk matproduksjon! Den er pil hakke råtten i forhold til hvordan de liker å fremstå! Alt fra kyllinger som unngår elstøt og kappes hodet av levende, kyr som blir løftet opp etter bakbeina så de knekker hoftene før de skal avlives, bondegårer som får besøk av mattilsynet der de finner dyr som står opp til magen i egen kumøkk, kadavere fra flere titalls dyr sammen med de levende dyra, "kanibalske" griser som spiser 6 mndr gamle pølser og koteletter, fisk sprøytet med fosfat, hundeoppdrettere som vannskjøter de stakkars dyrene og har store berg med hundelik osv osv.... Råtten buisness finnes innenfor alle næringer! Det gjelder å ta de useriøse for næringen på verdensbasis har kommet for å bli... Men vi trenger derimot et system som fanger det opp litt bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå