Gå til innhold

Noen strikkere der ute? (samme som skravle og 3. trim)

Anbefalte innlegg

jeg leter etter etter en norsk oppskrift på slike tøfler jeg:

http://ysolda.com/store/accessories/tiny-shoes/

http://www.crazyauntpurl.com/archives/2009/10/shake_shake_sha.php

noen som vet om en oppskrift eller som er gode til å oversette??

Fortsetter under...

Enig! I "myk start" er det et par tøfler som ligner! Har strikket dem selv og de ble veldig flotte! Oppskriften er grei, på norsk og du trenger ikke allverdens strikkeerfaring for å klare det! Og bonus: boken inneholder utrolig mange andre søte og gode plagg til den lille! Har strikket mye fra den og Nøstebarn sin oppskriftsbok og fornøyd jevnt over med alle oppskrifter! Blitt noen egne tilpasninger her og der, men som sagt, jevnt over veldig gode oppskrifter! :)

Her er mønsteret jeg skulle fått oversatt:

http://members.home.nl/tdpj/Patronen/Bootees/Saartjes%20bootees.pdf

Jeg har ikke strikket særlig mye før.. Har ikke hatt tålmodighet til å lære meg det skikkelig, men nå (i disse redebyggertider) har det blitt både baby votter og spiralsokker, så nå vil jeg prøve meg på disse søte tøflene.

Jeg kan å strikke rett og vrang og å felle ved å strikke sammen to og to masker. Bortsett fra det så må resten læres, men jeg håper på et lynkurs i det jeg evt ikke kan av min svigermor som er min strikkeguru ;)

Så jeg håper oppskriften er lettfattelig, hvis ikke er det ikke sikkert det blir no tøfler til lillemor i magen :P

Annonse

STRIKKEFASTHET:

Bredde: 28 masker på 10 cm

Høyde: 32 riller med rillestrikk på 10 cm

I oppskriften ble det brukt 2,5 mm pinner for å oppnå dette..men det kommer jo an på garnet.

FORKORTELSER:

MC= Hovedfarge

CC=Kontrastfarge

k==strikk en rett maske k15= strikk 15 rette

kbf= strikk to rette i samme maske, først en gang i den bakerste delen av løkken og så en gang i den fremste delen av løkken.

pm= plasser markør

m= markør

m1= lag en maske ved å legge en vridd løkke over pinnen

ssk= overfør en maske over på den høyre strikkepinnen som om du skulle ha strikket en Rett. Gjenta dette en gang til. Stikk den venstre strikkepinnen gjennom begge disse maskene(sånn at den ligger i forkant av den høyre strikkepinnen) og strikk maskene sammen.

bo= fell av

STØRRELSER

Oppskriften har 2 størrelser, den minste(nyfødt) størrelsen gir tøfler med lengde fra hæl til tå på 8,1 cm, den store gir tøfler på 9,4 cm.

NB

Når tøflene skal syes sammen til slutt, er det lurt å ha latt det være igjen en god lengde på tråd-endene som man får når man kutter garnet i løpet av strikkeprosessen. Da kan man bruke disse.

START MED SÅLEN:

Legg opp 31(35) masker med hovedfargen(MC), la det være en tråd-ende på ca 50 cm igjen til sammensyingen.

RAD 1(på retten): k15(17), pm, k1, pm, k15(17)

RAD 2: kbf, k til m, m1, k1, m1, k inntil siste maske, kbf

RAD 3: k

RAD 4: kbf, k til m, m1, k3, m1, k inntil siste maske, kbf

RAD 5: k

RAD 6: kbf, k til m, m1, k1, m1, k3, m1, k1, m1, k inntil siste maske, kbf

RAD 7: k

RAD 8: kbf, k til m, m1, k1, m1, k7, m1, k1, m1, k inntil siste maske, kbf

Du har nå 51(55) masker og 5 riller av rillestrikk når man inkluderer oppleggsraden.

SMÅ TØFLER:

RAD 9-18: k

Fjern markører når du kommer til dem. Etter rad 18 har du 10 riller med rillestrikk. Kutt garnet og la det være igjen en 15 cm ende.

Bytt til kontrastfarge:

RAD 19: k

RAD 20: k 15, (ssk) 5 ganger, k1, (k2tog) 5 ganger. k 15

RAD 21-23: k

RAD 24: k10, fell av 21 masker, k10

HØYRE STROPP:

RAD 25: k 10, legg opp 10 masker med "longtail cast on" (dette er opplegg med 2 tråder, så du trenger en ekstra tråd med kontrastfargen(CC))

Kutt den ekstra hjelpetråden slik at det er igjen en ende på 20 cm.

RAD 26-27: k 20

Rad 28: fell av 20

VENSTRE STROPP:

RAD 25: legg opp 10 masker med hjelpetråd som beskrevet over, kutt hjelpetråden, k 10

RAD 26-27: k20

RAD 28: fell av 20 masker, kutt tråden ved 20cm

STORE TØFLER:

RAD 9-20: k

Fjern markører når du kommer til dem. Etter rad 20 har du 11 riller med rillestrikk. Kutt garnet og la det være igjen en 15 cm ende.

Bytt til kontrastfarge:

RAD 21: k

RAD 22: k 17, (ssk) 5 ganger, k1, (k2tog) 5 ganger. k 17

RAD 23-25: k

RAD 26: k11, fell av 23 masker, k11

HØYRE STROPP:

RAD 27: k 11, legg opp 12 masker med "longtail cast on" (dette er opplegg med 2 tråder, så du trenger en ekstra tråd med kontrastfargen(CC))

Kutt den ekstra hjelpetråden slik at det er igjen en ende på 20 cm.

RAD 28-29: k 23

Rad 30: fell av 23

VENSTRE STROPP:

RAD 27: legg opp 12 masker med hjelpetråd som beskrevet over, kutt hjelpetråden, k 11

RAD 28-29: k24

RAD 30: fell av 23 masker, kutt tråden ved 20cm

FERDIGSTILLING:

Vev inn de korte tråd-endene for å skjule dem. Med de lange tråd-endene sys bunnen og bak på tøflen sammen.

Bruk tråd-endene på enden av stroppene til å lage løkker til knappene. Se på bildene hvor knappene skal plasseres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...