Gå til innhold

Har inntrykk av at alle andre sine babyer sover, men ikke min......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her sliter vi livet av oss for å få vesla til å sove, er så sliten og lei....

Har inntrykk av at alle andre sine babyer sover ok om natten, mens min sover aldri.... på barsell gruppa mi sover alle babyene, mine venninners.....

Hun er riktig nok bare 3 mnd enda, men det er ofte hun ikke vil sove igjen på natta, så dagen min starter kl 3.00 på natta.....

Hun er bare våknen, det er ingen ting som plager henne....

Er så frustrert over lite nattesøvn at jeg snart ikke vet hva jeg gjør...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er IKKE alene! Min jente sover godt på dagen, men er veldig urolig mellom 19-22 og 0400-0600 (da står vi opp). Hun er 5,5 mnd og har vært sånn den siste tiden. Hun var flinkere til å sove da hun var mindre, selv om hun da spiste oftere.

Det er dessverre ikke så mye man kan gjøre, annet enn å ta tiden til hjelp. Størstemann hadde en helt skrudd døgnrytme fra han ble født og våknet ofte kl 0200 på natten - klar for morgen! Kunne sove i 4 timer på morgenen etter vi hadde stått opp... Det gikk seg til etterhvert, og ble bedre og bedre etter han fikk fast føde ved 6 mnd.

I mellomtiden:

- Be mannen om avlastning

- forsøk å sove på dagen (jeg klarer det dessverre ikke).

- Legg deg tidlig en kveld og be mannen ta henne mens du sover.

- Se om hun trenger mer mat - gi en flaske på kvelden før dere legger dere

- Sørg for at hun sover godt på dagen (at hun når den dype søvnen)

- Sørg for at hun ikke sover så mye etter kl 16

- La henne ligge og klage litt (ikke hysterisk gråt altså)

- Vær konsekvent med tidspunktet dere står opp på. vi har en kl 0600-regel. Før det må hun ligge og styre litt på egenhånd. Hender jeg skrur på nattbordslampa, så ligger hun våken en stund alene.

- Samsoving? Jeg hater det, men det er det som skal til for å få sovet litt her i huset.

- En tshirt med din lukt på i sengen?

- Pakk henne godt og stramt inn i et teppe før du legger dyna over

- Et tips jeg har hørt er å sette vekkerklokken et kvarter før barnet våkner slik at det våkner av lyden, noen netter senere skrur man klokken 10 min senere, og så gradvis mot det klokkeslettet man ønsker at barnet skal våkne. Vet ikke om dette fungerer altså, men skjønner prinsippet. Da må også lurene på dagtid endres med samme tidspunkt.

Det var det jeg kom på.. men du er definitivt ikke alene. Barna i barselgruppen min sover også godt på natten, men ikke min babis gitt. Heldigvis vet jeg denne gangen at det går over.. :-)

Skrevet

Jeg må jo svare på slike innlegg, som vanlig. Dette er mitt barn nr. 2 og begge mine sover lite og dårlig. Det går over er min eneste trøst, selv om det er dager der jeg er overbevist om at jeg holder på å bli gal, eller har blitt det for lengst!

Vi har begynt med akupuntur for bedre søvn, vært der 1 gang uten effekt men satser på å gå 5-6 ganger før jeg gi vurdering, da skal jeg fortelle dibberne om min erfaring med søvn-akupunktur ;)

Jenta mi har forresten også kiss/kidd og vi går til beh. til man.ter og fysio. Fant det ut da hun var 3 mnd (det ble ikke oppdaget før på tross av at vi var til kontroll), så med mindre du har sjekket det ut så kanskje vurdere det?

Skrevet

Takk for svar og gode råd :)

Vet det blir bedre, men klarer liksom ikke helt tro det heller ettersom vi er midt oppi det nå. Er så sliten og lei til tider så jeg vet snart ikke hva jeg gjør.

Vi har vært å skjekket ut for kiss, hun hadde låsninger i nakke og rygg som vi har fått rettet opp i.

Skrevet

Ganske likt her, altså, Det går opp og ned og akkurat nå er det litt ned. hun våkner mye om natten. prøver ut ulike ting med soving på dagen og bæring om dagen og hun får masse mat, men er langt fra å sove gjennom natten sånn som barselgruppebarna i gruppa mi også gjør. Rundt 3 mnd skal det liksom bli bedre, men det tror jeg ikke før jeg får se det ... vi får ta tiden til hjelp. signerer de rådene som ble gitt her om hjelp fra mannen, men vet hvor gaaal man blir ... føler masse med deg! hold ut! husk at vi ER flere ,,, det hjelper liksom litt syns jeg når man føler at "alle andre" barn sover så bra ...

Skrevet

Vi er nok desverre flere, litt spredt utover her og der ;) Småen her er 4 måneder, og har virkelig gått fra å bli bedre til å nå nye høyder av sovetullerier.(Fikk flotte rutiner rundt 3 måneder, men så gjorde nok økende apetitt og tennner sitt til å rote det til igjen...for ikke å snakke om at klokka skulle stilles) Masse småvåkning og småspising på natta (sjelden mer en 1-2 timer mellom) og tiiiiidlige morgener, fra rundt 4. Man blir virkelig sprø, og bedre blir det jo ikke når det virker som det går så bra med andre jevnaldrende. Mestringsfølelsen er gjerne ikke helt på topp.

Mjølkekua hadde virkelig noen flotte råd, noen utprøvd og andre skal sannelig prøves! Men vit at du ikke er alene. Vi er en armè av damer med blå ringer under øynene...Vi skal stå han av ;)

(Vå får nyte at vi våker, men vet i allefall hvor de er. For når de blir fjortiser våker vi gjerne fordi vi ikke vet hvor de er....)

Skrevet

Sånn er det her i gården også, ALLE andre har perfekte sove-babyer, bare ikke vi.

Nå er snuppa 4 mnd, og sover sjelden mer enn 1 time i strekk. Begynner leggingen i 7 tiden for hun er tydelig trøtt, sovner greit men våkner ca en gang i timen - minst, fram til jeg legger meg. Da sover vi sammen og jeg bare flytter henne fra side til side i løpet av natten, sånn ca annenhver time. Det er den eneste gangen hun klarer å sove litt lenge...

Ganske slitsomt men. Vi har flyttet på eget rom sånn at mannen ihvertfall kan få sove litt, så minst 1 av oss er opplagt i hvertfall for eldstemann på 2,5..

Overlever vel...

Men skulle virkelig gjerne hatt fasitsvaret!!!

Skrevet

Takk for svar alle sammen!:)

Det er godt å høre vi er flere.

Nå er jeg snart på vei til å legge meg, og er som vanlig veldig spent på hvor mye søvn det skal bli denne natta her.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...