mamma til lillingen Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Var hos jm i dag, og så klart måtte det være en student der og jordmora sjøl løp litt fram og tilbake ut av rommet. Uansett, jeg spurte studenten om det var vanlig å måle åpning om man var nysgjerrig. Nevnte at slimproppen var gått i helga og etter det har jeg hatt mange, veldig stramme og langvarende kynnere. Fikk til svar at man bruker ikke måle før man får rier eller vannet går. Men så er det jo mange av dere her inne som skriver at dere har feks 2 cm åpning - har dere vært hos jm og fått målt? Og i hvilken uke? Tenker at kanskje stakkars studenten var redd for at jeg skulle be henne måle.
Gulljentene Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Jeg lurer også på det samme!!!! Var aldri snakk om å måle noe som helst før jeg kom inn på føden og det var alvor ved første fødsel, og har heller ikke vært noe snakk om det hos jm i dette svangerskapet! Men kunne gjerne tenkt meg å få målt, ja...det kjennes "rart" ut nedentil nå :/ Har 13 dager igjen...
Oktobergutt2010:) Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Det er veldig mange ulike rutiner på hvorvidt åpning blir sjekket eller ikke. Jeg spurte jordmor om å sjekke åpning i uke 36 pluss noen dager, da hadde jeg 1cm åpning og ikke helt modent enda. Somregel ville hun ikke sjekke åpning før man hadde passert 37 uker, men siden familien min har en tendens til å føde både før tiden og raskt gikk hun med på det. Så hvorfor du skulle få til svar at man ikke måler før riene er i gang, eller vannet har gått forstår jeg ikke - Siden det varier fra jordmor til jordmor rett å slett. Men om dere har lyst til å bli sjekket, så er det jo bare å spørre. Men i utgangspunktet står det fast ved at man ikke blir sjekket før man er nært eller har passert uke 37 :-)
lukas91 Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Heii Jeg fikk skjekket åpningen min i uke 39, fordi jeg var nysjerrig, da hadde jeg 1-2 cm åpning, var hos jordmor i dag og spurte om hun kunne skjekke, da hadde jeg 3 cm, har termin i dag. trur ikke det har noe å si om man har rier eller vannet har gått, for ingen av de hadde skjedd på meg.
mamma til lillingen Skrevet 22. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2010 Æsj da! Angrer på at jeg ikke spurte da jeg lå på benken allerede. Neste time er 2 dager før termin, da bør de bare sjekke altså. Men hvordan gjør de det? Er det ekkelt eller vondt?
Oktobergutt2010:) Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 Ingen hadde noen gang nevnt at det kunne gjøre vondt til meg, ikke så jeg noen som klaget på det heller. Så at jeg skulle slite så mye med å bli sjekket åpning på skjønner jeg ikke... Noen syns det er ubehagelig, noen syns det er vondt, noen syns det er helt i orden.. rart det der :-O For meg var det grusomt, men så sa jordmora at det var ikke så veldig ofte de fikk inn noen som heller ønsket å ta en hel fødsel foran det å bli sjekket åpning på - og det tror jeg på
Oktobergutt2010:) Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 De sjekke forresten med å bruke fingrene oppi der, helt til livmortappen. Om den er myk eller hard spiller også en rolle, eller nøyaktig hvor den ligger (høyt eller lavt) mens når de sjekker selve åpningen funker det som at 1 finger inn betyr 1cm åpning, 4 fingre betyr 4cm åpning osv..
mamma til lillingen Skrevet 23. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2010 Det høres jo ikke akkurat behagelig ut! :s
Lukkelukken og bebibror Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Jeg lurer også på dette! Skal man bare spørre om å sjekke åpning da liksom? Og da gjør de det bare...?
Oktobergutt2010:) Skrevet 23. november 2010 #10 Skrevet 23. november 2010 Ingenting galt i å spørre, jeg følte meg ikke så høy i hatten da jeg spurte jordmor, hehe. Men hun gjorde det iallefall :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå