Gå til innhold

Hva skjer egentlig med babyen rundt 5-6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som flere har problemer med søvn i denne perioden (eller er det bare noe jeg innbiller meg?)

Snuppa er 5,5 mnd, og har de siste 10 dagene vært vanskelig på kvelden (drømmebaby på dagen). Hun sovner fint (ved puppen), men våkner hvert 15-30 min og må roes (og da duger kun mamma eller mormor). Dette gjør hun helt til jeg legger meg, og hun får komme opp i sengen vår.

Grrr..jeg sover dårligere med en liten sparkende og fektende baby i sengen. Blir faktisk til tider helt gal av det, og må overlate henne til mannen for å få litt søvn selv.

Trodde det hadde med at hun ble introdusert for grøt/mat, men prøvde et par dager uten noen smaksprøver og hun var likedan.

Jeg har en teori om at dette er noe vi bare må igjennom. Samme greia hadde vi med storebror når han var på samme alder. Opplevde endret avføringsmønster, virket som han jobbet hele natta, og kun ligge inntil var bra nok. Virker som lillesøs har samme greia med å bæsje på morgenen (og da styrte fælt for å få det ut), i allefall hyppigere enn tidligere. Det er mye som skjer ifht utvikling rundt denne alderen også. Mer bevegelighet, og ny oppfatning av verden. I tillegg er det også mulig at det er tenner på gang, som kan føre til mer urolig søvn.

Det ordnet seg for storebror da han rundet 6 mnd. Fra å våkne hver 30 min, ble periodene mellom smokk og pupping lengre og lengre, og ved 6,5 mnd var han nattavendt (bare innom et par gg per natt for smokk). Dette var sammenfallende med at de første tennene kom, og at han lærte seg å krabbe.

Foreløpig i kveld har jeg bare vært innom med smokk tre gg. siden kl 1900, og hun har roet seg med den (i det siste har det vært en umulighet og hun har ofte vært våken et par timer på kvelden). Har forsøkt å legge henne på siden i dag, så usikker på om det er en bedre liggestilling for henne (ofte sånn hun ligger på natten inntil meg).

Noen flere som opplever dette? Synes det er en skikkelig kjip periode vi er inne i (selv om hun faktisk sover bedre i kveld) :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt en lang periode nå ved 10 mnd.. Hun har nektet å legge seg og våknet med den minste lyd.. Kjempe irriterende.

Men det hjalp noe enormt når vi endret kvelds rutinene. Hun bader nå hver kveld med olje og Natusan bedtime bath. Hun blir da trøtt som en strømpe og legger seg fint..

Jeg merket forresten også en endring i avførings mønsteret rundt 5-6 måneder at jeg måtte ofte skifte bæsjebleie på natten, men det var ikke så lenge det varte.. En måned eller noe sånn.. Jeg var ekstremt heldig da. Olivia nattavvente seg selv ved 2 mnd :)

Skrevet

Hmm, jenta mi er nå 6,5 mnd og hun har begynt å våkne om natta igjen (har sovet hele natta i ca. 2 mnd), det har hun ikke gjort på veldig lenge.. Kan være introduksjonen av fast føde da, håper det ikke fortsetter lenge, for jeg har merket klar forskjell på hele jenta! Sikkert bare en fase;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...