Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vet at det er utslag på protein i urin og høyt blodtrykk som avgjør om du har svangerskapsforgiftning, men jeg lurer på:

Er det noen av dere som har/har hatt svangerskapsforgiftning? Hvordan opplevde dere det?

Var dere veldig kvalme/hadde vondt i hodet hele tiden? Ble det verre etterhvert?

Hvor lang tid tok det fra dere eventuelt kjente noe, til det ble oppdaget?

Hva skjedde da det ble oppdaget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo mange forskjellige grader sv forgiftning, så ulik prosedyre etter det.

Her hadde jeg iallefall en svakere og det største problemet for babyen og meg var blodtrykket.

Jeg var ikke kvalm, og hadde ikke hodepinen bak øynene som er typisk for sv. forgiftning. Jeg hovnet opp i føttene og lårene, noe slapp enkelte dager men ikke noe mer enn det. Helt vanlig sykdomsfølelse som like greit kunne vært influensa. Det ble heller ikke noe verre etterhvert.

Jeg hadde hatt hovne føtter og generell sykdomsfølelse i to uker før det slo ut proteiner i urinen og jeg fikk konstantert sv. forgiftning.

Det ble kontroller to ganger i uka hos jordmor som sjekket urin og blodtrykket hver gang og satte meg opp til time på sykehuset for ny CTG en uke etter.

Hadde jeg ikke født i uke 37 slik som jeg gjorde, hadde jordmor satt meg opp til kontroll hos henne en gang i uka, og en gang hos sykehuset ukentlig for kontroll.

Skrevet

Jeg merket ingenting, var trett og sliten, men det er jo helt normalt mot slutten. Det ble oppdaget på vanlig rutinekontroll hos jordmor (blodtrykk og protein) uten at jeg egentlig hadde merket noe selv. Var såpass alvorlig at jeg ble lagt inn med det samme, og i løpet av de neste dagene forverret det seg med flimring for øynene osv. Ultralyd og måling av forsterlyd viste at babyen ikke hadde det gang, så da ble fødselen satt i gang.

Det som er skummelt med svangerskapsforgitning er jo (som med meg) at man kan ha det uten å merke noe til det.

Skrevet

Til mammamø!

Så bra at det gikk bra med deg!!!

Hvor langt var du på vei da dette skjedde?

Skrevet

Var i uke 37 da det ble oppdaget, så slapp heldigvis problemene med prematur fødsel :)

Får ekstra oppfølging dette svangerskapet, kontroll hos lege hver 14. dag, og sykemeldt. Er 29+4 nå.

Men hvorfor lurer du, har du symptomer som du tror kan være svangerskapsforgiftning? Da ville jeg tatt en ekstra kontroll for å være på den sikre siden. Svangerskapsforgiftning kan komme fort, og det kan bli alvorlig, selv om det (heldigvis) i de fleste tilfeller går kjempefint :)

Skrevet

i forrige runde hadde eg stigande blodtrykk frå omtrent starten på 3.tri... så er i desse tider eg har kome til no at det starta å stige sist.... vart hyppigare kontrollar berre på meg sist, for det var kun blodtrykket som gav utslag - var elles i kjempefin form og ingen andre teikn til svagerskapsforgiftning. siste månaden før termin vart eg sist sjukmeldt - dvs sjukmeldt ca ei veke før eg skulle ut i permisjon, og kontrollar på sjukehuset 1-2 gongar i veka + CTG-måling og ekstra UL med vekstkontroll og blodstrømsmåling av morkaka. dei var alle i tvil på om eg faktisk hadde svangerskapsforgiftning men følge meg opp uansett, blodprøvene etter fødsel viste svangerskapsforgiftning, så denne gongen er det kontroll hos legen kvar fjerde veke til no sidan forma, og blodtrykket, fortsatt er bra :) så kryssar fingrane før kvar kontroll i håp om at det fortsatt er bra:)

Skrevet

Hei!!

Hadde alvorlig svangerskapforgifting i forrige svangerskap for 5 år siden. Merket det først og fremst på at eg hovnet veldig opp i hender og føtter, var nummen i hendene. Jeg ringte da selv til jordmor fikk time på dagen og ble innlagt samme dag. Da var jeg i uke 36. Fødsel ble satt i gang uke 37. Hodepinen kom etter jeg hadde fått diagnosen, jeg var ikke kvalm.

Nå er jeg i uke 28 i dette svangerskapet blir godt oppfulgt både av lege, jordmor og med ultralyd hos kvinnekinikken i Bergen. Store muligheter at jeg får det igjen...

Skrevet

Jeg har vært litt uvel i det siste (men ikke hele tiden) og begynt å hovne VELDIG opp i beina (spesielt om kvelden), men tenker at dette like gjerne kan være vanlige svangerskapsplager... Skal til jm i morgen på vanlig kontroll, så da får jeg svar da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...