Gå til innhold

Alexander eller Aleksander?

Anbefalte innlegg

Har kjent gudene vet hvor mange som het enten det ene eller det andre opp gjennom tidene, og aaaaldri klart å huske hvem som skriver det på det ene eller den andre måten ... Hvilken av de to ville dere foretrukket?

Selv har jeg blandede følelser. Er generelt ingen fan av merkelige bokstaver (x, z, w, q, y) i navn, men akkurat Alexander syns jeg funker bedre enn Aleksander. Tror det er estetikeren i meg som krangler på å bruke en k og en s ved siden av hverandre når man kan klare seg helt fint med en x, og få et navn som ser kortere og mer spenstig ut.

Hva syns dere? X eller ks?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142591851-alexander-eller-aleksander/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Estetikeren i deg kan bare gå hjem! :P Jeg synes Aleksander både ser penere ut og er mer saklig enn Alexander. X er så unaturlig på norsk, merker jeg. Når det er sagt ser den alltid mye brukte forkortelsen Aleks litt pussig ut. (....og det er da man begynner å ta i bruk etternavn. LOL)

Jeg stemmer KS lett! Litt i samme gate som Axel (urk) og Aksel (ok).

Det navnet skal lillegutt også få når han kommer, kjempefint navn!

Men stusset selv når vi fant ut når vi skulle få gutt , hvordan skal vi skrive navnet da...?

Men etter mye om og men, har vi kommet frem til at alexander er best, på en måte mest uvant også. Men valget faller hos oss med x.

Siden det blir navnet som Alexander den store hadde, mer internasjonalt og "kallenavnet" alex.

Lykke til med ditt valg :-)

Annonse

Jeg er egentlig helt på linje med deg her (Eleutheria), i prinsippet ville valgt Aleksander, men synes Alexander ser penere ut. I tillegg er jo Alexander mer praktisk internasjonalt da (ser også at det er den formen som er mest brukt i Norge faktisk)

Er egentlig ikke så glad i "unorske og unødvendige" bokstaver som x, c, stumme h-er, ph etc i navn.

Men enkelte ganger er det likevel disse bokstavene som passer best. Jeg ville skrevet Alexander.

På samme måte som jeg ville skrevet Camilla og ikke Kamilla - selv om jeg vanligvis foretrekker K fremfor C.

Men jeg liker Filip fremfor Philip, Kristoffer fremfor Christoffer og er ikke glad stum -h i Sarah. Er ikke helt konsekvent ser jeg.

• 5 uker senere...

Annonse

Alexander, men f.eks. Aksel med ks - så nei, er ikke konsekvent jeg heller. Vet om en som heter Aleksander og han blir kalt Alek og ikke Alex.

Og igjen, våre barn har hhv 4 og 5 stavelser i sine navn, og har mange venner både privat og på skolen med lange navn - og INGEN forkorter navnene. Jo, en, men hun vil det selv og presenterer seg som det ;o) Så det der må være en myte at alles lange navn forkortes. Her vi bor i Oslo gjøres ihvertfall ikke det ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...