White*Angel Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Jeg lurer på så mye..Henvisninga er sendt og d kan ta 3-4 mnd før jeg får time.. Er det vondt å ta ut egg? Får man noe bedøvelse? Er det kostbart? Mye bivirkninger av medisin?? Fortell fortell fortell! Er helt blank på dette og trenger masse info om det!=)
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Hei. Vi gikk igjenom IVF på Rikshospitalet i april-mai i år. Egguttak 16 mai og innsett 18. mai. Tror dette med smerten er veldig individuelt. Jeg opplevde egguttaket som veldig vondt, mens de 3 andre som var til uttak samme morgen var ganske uberørte. Vi fikk smertelindring, først noe som gjorde meg litt "beruset", så matet sykepleiersken på med noe annet via armen. Uansett så tenker jeg at det ikke er i nærheten av å føde, og det var jo veldig fort ferdig. Man får som regel sykemelding i inntil 4 dager fra uttak (innsett etter 2 dager). Jeg hadde fare for overstimulering, så jeg benyttet meg av det for sikkerhets skyld, men kunne fint ha vært på stillesittende jobb. Jeg merket nesten ikke noe til bivirkninger annet enn at jeg trur nesesprayen var litt væskeutdivende, og jeg fikk litt hodepine. Mot slutten av behandlingen med sprøyter hadde jeg litt vondt i eggstokkene og måtte holde meg i ro for å hindre vridning. Dette varte ca 1,5 uker etterpå også. Legebesøkene var ikke kostbare, det var medisinen som kostet flesk. Dette er litt avhengig av hvor stor dose de beregner for deg og hvor lenge du må sette sprøyter. Som regel trengs det høyere dose jo eldre du er. Jeg er 36, men fikk en relativt lav dose etter ultralydvurdering av antall eggposer. I tillegg ble behandlingen avbrutt etter halveis løp da eggposene hadde blitt store nok ved mellomkontrollen. Jeg trur hele forsøket kostet oss ca 9000 kr. Vi opplevde det hele som veldig positivt og konstruktivt underveis, sikkert farget av at det faktisk lyktes! Det funket på første forsøk og vi venter nå en gutt 10. februar. Lykke til!
White*Angel Skrevet 22. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2010 Tusen takk for svar! Dette er så spennende! Håper jeg slipper å gå igjennom så mange forsøk før det går i box!
Hansine lengter sårt Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Hei. Jeg har vært gjennom tre eggeuttak. Kan ikke huske at jeg syns det var smertefullt. Sist gang ble jeg ganske blid mens jeg lå i senga. Fikk såpass med smertestillende at jeg var nærmest litt "ruset". Det var egentlig bare morsom følelse. I dagene i etterkant var det noe ubehagelig. Men tanken på at en skal kanskje endelig bli gravid, overdøver dette. Hadde så stikkinger i siden på magen. For meg er innsettingen verre. Da får en ikke bedøvelse og min livmor sitter "skjevt" så det har vært vanskelig for legen å få inn eggene. Men det er viktig å slappe av og la det stå til. Den ene gangen brukte jeg akupunktur før innsetting. Da var det mindre vondt enn de to andre, så jeg tror det hadde noe for seg. Jeg har hatt lite bivirkninger av medisinene. Kun litt ekstra småkviser og lagt på meg litt i løpet av året vi har holdt på med dette. Det koster en del å bruke medisiner. Tror totalt vi var oppe i 29 000 kr på medisiner og så kommer legetimene ved siden av. Men det var ikke så dyrt. Det jeg prøver si, er at du ikke burde grue deg sånn. Tror kanskje du vil oppleve det mindre vondt enn det er. Men selvfølgelig, det er litt ubehagelig situasjon når en ligger i stolen. Tro meg, jeg har kommet nærmest over det også etter utallige ganger med det:-) Lykke til og håper dere lykkes!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå