Gå til innhold

noen som har prøvd EC trening på babyen sin?

Anbefalte innlegg

Leste litt om dette i går på nettet, jeg kom tilfeldig over det. Handler kort om at babyer signaliserer til oss, ikke bare når de er trøtt og sulten, men også når dem må på do!!

Noen som har prøvd å "holde frem" babyen og vil fortelle litt om det.

Vår lille tulle tisser alltid på stellebordet og som regel kommer all avføring i forbindelse med bleieskift. En gang var hun virkelig urolig om natten, fikk ikke sove mer enn 10 min om gangen. Etter fire timer byttet jeg bleie på henne, og da kom det mye avføring. Tenkte på det etterpå om det hadde holdt henne våken, og det kan jo virkelig stemme etter denn EC-teorien.

Nå nettopp var hn urolig, jeg prøvde å bysse henne i søvn, men fungerte ikke. Tok henne på badet og "hold henne frem". Da tisset hun med en gang, masse. Etterpå la jeg hene i vuggen og hun kom straks i søvn...

Lurer på om det kan være noe i dette.. Har tenkt å prøve litt, kanskje det er noen med erfaringer på området her??

Fortsetter under...

Hei!

Vi brukte Elimination Communication (aka Natural Infant Hygiene) på gutten vår og har senere hjulpet mange venner og bekjente (og ukjente!) med sine babyer :) Mange har vanskelig for å tro at det fungerer fordi i vesten har vi aldri blitt lært/vist hvordan man kommunisere med babyen på denne måten. I tillegg har vi blitt fortalt om igjen og om igjen at barn ikke er 'klare' før de kan fortelle det selv, med ord. Det som rart at den regelen holder bare for vestlig barn som helst har kun brukt engangsbleier.. Morsom sammenheng :) Men som du selv har oppdaget, forteller de på andre måter helt fra fødselen, men mangler evnen å komme seg til doen selv :)

Babyer, som alle andre dyr, er ikke født for å bruke bleier. De er født med naturlige instinkter for å ikke ville skitne til seg, spesielt der de sover eller spiser. Dette er en av grunnene til at babyer våkner om natta enten like før eller etter de har tisset/bæsjet på seg, men også hvorfor mange har problemer under ammingen/flaskematingen. Ofte hvis babyen tar tak i puppen/flasken, slipper, er urolig, prøver igjen osv, så må de egentlig gjør fra seg, men instinktene deres forteller dem at de ikke skal gjøre det der, derfor viser de ubehag og misnøye. Vi kan bare tenke hvor ubehagelig det er å måtte prøve å spise når vi må på do (eller sove)! Mange av de vi har hjulpet prøvde å holde babyen over doen/vasken eller annen beholder akkurat da, så har de enten tisset eller bæsjet, så var de helt rolige etterpå og spiste fint :) Utrolig fascinerende! Det er også grunnen til at babyer gjør fra seg på stellebordet med en gang bleien er tatt av, men istedenfor å lytte til babyen, blir man bare raskere til å skifte bleie!

Ofte så kombinere man babyens signaler med timing som for eks. med en gang de har våknet, for det er en naturlig tid å måtte tisse (selv for oss) og etterhvert kjenner man babyens egen rytme slik at man vet ca når de må tisse. Og når babyen blir litt større (6mnd +) kan de begynne å gi signaler med babytegnspråk.

Noen bruker EC på heltid og bruker aldri bleier som for eks. i Afrika og Asia der det ikke er vanlig å bruke bleier. Der er det også mest vanlig å bære babyen og mammaene går ikke rundt med masse tiss og bæsj rennende på seg! De er sterk tilknyttet til babyene sine og har lært å lese signalene :)

Noen bruker det på deltid og kombinerer det med bleier. Det er mest vanlig med tøybleier, fordi man vil at babyen har en sammenheng mellom å tisse, kjenne seg våt og bli da skiftet på. Noen bruker det av og til når det passer som for eks. bare mens de er hjemme. Man har virkelig friheten til å forme dette selv slik at den passer med livsstilen, samtidig som babyen får den erkjennelsen av å bli lyttet til og forstått når det gjelder alle sine basis-behov (sove-spise-gjør fra seg).

Vi begynte når sønnen vår var 4 mnd, mest fordi jeg hadde ikke nok kunnskap om det før det, men fra da til han sluttet helt med bleier (15mnd), skiftet vi kanskje 10 bæsjebleier. Vi brukte først timing, også etterhvert lærte vi signalene hans som viste seg som uro selv om han ikke var sulten/trøtt osv, også brukte vi lyder som tssssssss for at han skulle forbinde lyden med tissing/bæsjing. Vi lærte han også babytegnspråk så fra han var ca 9 mnder kunne han tegne til oss når han måtte på do.

For oss har det vært helt fantastisk og vi kommer til å begynne fra fødselen med nr. 2! Det EC ikke er er pottetrening. EC er den mest naturlige måten å lære babyen å kjenne sin egen kropp og dens funksjoner. For oss er pottetrening noe man må gjøre for å gjen-lære barn det de har blitt lært å glemme. Nemlig at det ikke er ok å tisse og bæsje på seg selv. Dette er seff svært forvirrende for de fleste barn siden de har blitt lært det motsatte i flere år og det er der konflikter ofte oppstår.

Du er så godt på vei siden du har allerede plukket opp noen av babyen dins signaler! Det viser hvor tilknyttet du er og det er et fantastisk utgangspunkt :) Det finnes masse info på nettet (søk for eks EC, natural infant hygiene, early potty learning) også finnes det mange videoer på youtube med forskjellige måter å holde babyen på :)

Du vil ihvertfall ikke angre om du prøver EC! Håper jeg har kunnet hjelpe deg noe, så er det bare å si ifra om du har flere spørsmål :)

Tusen takk for virkelig god info!!!

Fikk bekreftet igjen i dag fra babyen vår at hun virkelig ikke vil gjøre fra seg i bleien. Prøvde å mate henne, legge henne i vuggen, holde henne, men hun var urolig, litt gråt og kastet hodet fra side til side i vuggen. Tok henne på badet å hold henne over vasken. (har bestillt potte på nettet) og det viste seg at hun måtte bæsje!! La henne tilbake ivuggen og hun falt fort i søvn.

Er så glad for at vi har oppdaget dette, det er jo også ganske logisk og naturlig! Kommer til å bruke bleie, men se etter signaler og hjelpe henne på do. Hun er jo ganske tydelig på når hun trenger å bæsje...

Takk igjen for all info, håper andre leser og vil prøve dette også :)

Hei!

Vi har ikke brukt EC bevisst egentlig, men vår lille rakkerjente på 15 mnd har muligens hatt 25 bleier med litt bæsj i siden hun var 3 mnd. Hovedsaklig fordi vi ikke alltid har klart å få med oss fort nok når hun har gitt "beskjed" om at hun måtte på do...

Hun ga, som din vesle tulle, tydelig signal om når hun måtte gjøre fra seg, nesten fra hun var født, så vi begynte bare å holde henne over vasken/do fordi det virket som hun helst ville det, og fordi det er mye greiere å vaske tøybleier som det ikke er skitt i...

Nå drar hun i klærne og går til badet når noe er på gang, så da får hun sitte på "trappedoen" og gjøre det hun skal, og er såre fornøyd med det. Bruker ofte bare truse når vi er hjemme, men ellers bruker vi tøybleier på henne. Det er ikke alltid hun kommer på at klærne bør være av før hun setter seg på do og tisser, så uhell skjer fremdeles, men vi regner ikke med at det går så altfor lenge før hun er ordentlig bleietørr. :-)

Nr 1 brukte engangsbleier som alle "normale" unger, men da vi ventet nr 2, og handlet inn tøybleier som han fikk begynne å bruke, var han plutselig bleietørr på et par måneder. Han sluttet med bleier da han var 2 år og to måneder, så da lillesøster ble født, slapp vi unna med en bleieunge.

Når nr 3 kommer, vil vi nok være enda litt mer bevisste på dette med babyens signaler, enn vi har vært med nr 2, så får vi se hvordan det går. :-) Det hadde jo vært deilig å slippe unna med en bleieunge denne gangen også...

Annonse

jeg har ikke brukt EC, men leste om det tidlig i permisjonen min. Da snuppa var 4 mnd bæsjet hun på do or første gang. da hun var 7 mnd bæsjet hun pådo regelmessig. Jeg har aldri fått til noen kommunikasjon rundt det annet enn at hun som regel hadde avføring til faste tider hevr dag. Med en liten pause i do treningen da hun ikke hadde noe system og begynte i barnehage tok jeg det opp igjen rundt 18 md. Siden hun var halvannet år har hun kun hatt avf i bleien 1 gang og da friket hun helt. ellers har hun bæsjet på do. Dagane hun fyldte to tok jeg av bleien og da var hun og avvent for urin.

Skal forsøke EC nå, men hvordan går det når ettåringen begynner i bhg?

Jeg har ingen personlig erfaring med EC og barnehage, men om barnet er helt tørr innen de begynner i barnehage, så tenker jeg det ville bare vært viktig å snakke med personalet og finne ut en best mulig 'plan of action'.

De fleste barnehager har veldig tilpasningsdyktige medarbeider, så så lenge de har fått litt 'opplæring', er de oftest positivt innstilt :) Det er vel ingen problem om barnet bruker bleier eller avvenningstruser mens de er der, spesielt hvis de ikke klarer å si ifra på en måte som er forståelig for personalet, og ikke minst når det er mye som skjer, for da er det vanskelig for et lite barn å huske å si ifra :) Om barnet absolutt ikke vil bruke bleien, vil det nok gjør seg forstått på en eller annen måte!

Om en barnehage ikke var villig til å la barnet mitt gå på doen når han ville, hadde jeg nok ikke hatt han der... For meg er det ingen forskjell om de er 1, 2, 3, 4 el. 5 år og må på do. Man hadde ikke sagt nei til eller ignorert en 3-åring fordi man ikke hadde tid, så jeg hadde nok synes det var litt respektløs om det var slik for en ettåring..

Men som sagt tidligere så er det mange som bruker EC på deltid, for eks. bare når de er hjemme, så da vil barnet uansett være vant til å bruke bleier utenfor huset. Å lære om EC og ta i bruk metodene skal ikke være hemmende på noen som helst måte, så man kan virkelig forme det slik at det passer familiens livsstil og situasjon :)

• 3 uker senere...

I barnehagen "vår" passer de litt ekstra på de små ungene som ikke bruker bleie. Om de ikke kan si ordentlig fra selv, setter de dem på do på "strategiske" tider som rett etter mat, søvn, osv.

Vi har pratet en del med personalet om akkurat dette, og de er veldig positive, selv om det selvsagt blir litt ekstra arbeid for dem.

Tror nok vi også ville valgt en annen barnehage hvis ikke de ansatte hadde vært positive til at små barn faktisk kan være bleietørre! Man risikerer jo at mye av det man har oppnådd mht do-trening etc undergraves hvis ikke barnehagen spiller på lag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...