Gå til innhold

Når begynner dere med gravidsele i bilen? (u/t)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har tenkt at jeg burde begynne med det helt siden uke 12. Men bare glemmer å lete det frem. Husker det når jeg setter meg i bilen, men når jeg kommer hjem er det borte fra husken.

Samtidig så vet jeg jo at de sier det ikke har noen effekt, så tenker liksom ikke at det er så nødvendig.

Men husker fra sist at det var mer behagelig å få bilbeltet litt bort fra magen. Samme hvor jeg prøve å legge det på hoftene uten gravidbelte så glir det opp på magen syns jeg.

Kanskje jeg skal gå å lete det frem nå :-), så er det hvertfall gjort.

Jeg har ikke merket noe til at selen glir opp enda, så mulig jeg venter litt til. Husker det var litt pes å ha på selen hver gang, så jeg gikk lei på slutten. Men sies det at den ikke har effekt??

Herremin, er det mulig?

En gravidsele er et beskrivende ord. En sele i bilen for gravide... Har selvfølgelig ikke noe med babystol å gjøre...

http://www.babytorvet.dk/shop/gravidsele-fra-besafe-739p.html

Annonse

Har jobbet med salg av babyutstyr og sikkerthetsutstyr til bil i 10 år og må si at akkurat dette produktet fra besafe er helt tullete. Jo større magen blir jo mindre vil selen gli opp og dersom dere går på hjemmesiden til besafe og ser på bruksanvisningen vil nok de færreste av dere kjenne dere igjen på måten den gravide damen på tegningen har på bilselen på bilde 1. Ingen som tar på seg bilbelte drar det midt opp på magen på den måten der, det er jo helt tullete. De tjener bra med penger på det alikevel da, men sannheten er den at dersom du dytter beltet godt ned under magen vil det stoppe mot "hoftekulene" eller hva man skal kalle det ved en eventuell krasj. Noen sier derimot at de syns det er mer behagelig å bruke belte dersom de har en besafe gravidsele, og det er ett argument man må bøye seg for:)

fra det er ubehagelig med vanlig sele.

fått med meg at det ikke er dokumentert at det har noen effekt, men jeg synes det er veldig ubehagelig med tom lette press på magen, så jeg bruker det fordi jeg synes det er mer behagelig, opplevde at selen ellers gled opp og var ekkelt.

Men om man ikke synes det er noe problem, er det vel ikke nødvendig med gravidsele.

hei!

jeg begynnte å bruke min sele i uke 12 ca.. nå er d blitt til en vane, og synes det er veldig greit å ha den på for sikkerheten sin skyld. :)

brukte heller ingen penger på min, siden jeg arvet min av søstra mi :)

Annonse

Jeg beg. med det beltet fra uke 12.

Vet faktisk om en som er høygravid som mener at dette hjalp i bilulykken hun var i for noen uker siden, så det kan vel ikke skade å bruke dette i hvert fall.

Eneste ulempen er all den "tafsingen" man må drive med mellom bena når man skal ha det på, det ser nok rart ut for andre som går forbi og lurer på hva jeg driver med............ :)

unnskyld meg, men har du prøvd den? siden du skriver at du ikke gidder å bruke penger på en sånn?

det holder faktisk belte nede på hoftene,slik at nedre del av bilbeltet ikke ligger over magen.. og det å brette ned beltet, tror jeg ikke fungerer like bra. i et sammenstøt strammes jo bilbeltet, så for min del synes jeg det er en god investering. men for all del, man gjør som en føler for.

Jeg har ikke røvd den, men sett på tv om den, og lest at om ulykken først er ute har den ingen nytte da den ikke vil holde seg der den skal, men skli opp og ligge likt som en vanlig bilsele. Så i såfall er det komfort som gjør at jeg ville kjøpe den, men jeg har ingen problemer med vanlig bilbelte forlpig i allefal =)

Virker som det er en del her som ikke har lest hva trygg trafikk har skrevet om besafe gravidbeltet... Klipper og limer det inn her så dere kan ta en titt! Dette produktet øker IKKE sikkerheten men komforten til den gravide og det ufødte barnet!

"Risikoen ved å kjøre uten belte er alltid større en risikoen med beltet over magen. Ved en kollisjon slår den usikrede moren både seg selv mage og foster hardt inn mot bilens innreding eller eventuelt i rattet dersom hun er bilfører.

Gravide spør ofte om det er farlig med bilbeltet direkte over magen. Hva skjer dersom man kolliderer? Skades fosteret? Dessuten sies det ofte at beltet er ubehagelig fordi det klemmer over mage och blære. Svaret er at det ikke kan utelukkes at et foster kan skades av bilbeltet i en kollisjon, men risikoen for at både moren og barnet skades er enda større dersom bilbeltet ikke brukes.

Produkter for gravide

Det finnes ulike produkter for gravide på markedet. Produktene er "virkningsløse" ved kollisjon, noe som i denne sammenheng faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene for gravide drar hoftedelen av bilbeltet ned mot skrittet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri rett over magen, helt upåvirket.

Dersom gravidebeltene forandret bilbeltetes funksjon og geometri, ville de måtte kollisjonstestes i hver enkelt bilmodell og godkjennes sammen med hver kombinasjon av belter. Altså kan det betraktes som positivt at de ikke ødelegger den utprøvede kollisjonssikkerheten, at de er "virkningsløse". Noe som altså ikke betyr at de er dårlige.

Komfortfremmende

Det betyr at vi kan si at det ikke er forbudt å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være i kategorien produkter som øker komforten. Dersom de i tillegg får gravide kvinner til å velge å bruke bilbeltet så kan de sies å ha en sikkerhetsøkende effekt.

Sent i graviditeten kan det være risikabelt å sitte bak rattet, spesielt når det er kollisjonspute der. Dersom man har mulighet til det er det bedre å velge å være passasjer, og skyve stolen så langt bak som mulig, for å sitte lengst mulig unna bilens innredning."

Så til de av dere her som prøvde å uttrykke at produktet er bortkastede penger for sikkerheten sin del - dere har helt rett! For dere som mener at det er god investering for komforten... Flott... Handle eller lån i vei! Bruker selv bilens eget belte og trives helt greit med det! :)

Jeg skal ikke bruke penger på gravidsele da jeg allerede har en fra tidligere svangerskap. Den gangen brukte jeg den slavisk, men lar den ligge enn så lenge bilselen ikke er ukomfortabel. Men ser heller ikke bort fra at jeg kommer til å ta den frem etterhvert.

Mye bra respons på dette innlegget.

HI

Jeg begynnte med min før uke 12. Husker ikke helt når. For meg har komfort vært det sentrale. Blir lett veldig øm over symfysen og pga svangerskapskvalme har jeg ikke orget noen form for press mot magen. Selen har da vært til god hjelp. Nå er magen større og kvalmen mye mindre, så nå bruker jeg den ikke fast lenger. som noen andre skriver så blir det litt mye pes. Særlig hvis man veksler mellom å være sjåfør og passasjer.

Jeg startet kanskje i uke 8. Da begynte jeg å bli så kvalm at det var trangt.. bruker det hver gang nå har to stk, en i min bil og en i bilen til gubben :) Det har jo ikke noe med sikkerheten å gjøre, men komforten.. kræsjer man åpner den seg jo.. men det vet du kanskje vel..

Jeg begynte å bruke besafe sin gravidsele fra uke 13. Synes det var behagelig å få bort "presset" fra magen. Orker ikke vanlig bukser lenger heller.

Men jeg var misfornøyd med selen fra besafe. For den første var den vanskelig å feste bak stolryggen - vanskelig å få den ordentlig stram. Knappene var harde å kneppe, så det ble mye knoting mellom bena.

Og så synes jeg den ikke var behagelig å ha på i det hele tatt. Ble bare irritert av å skulle ta den på + ha den på.

Fra uke 16 kjøpte jeg en annen type. Det er en tung pute med et metallhemp mellom bena, som man drar beltet under. Den er jeg superfornøyd med!

For min del bruker jeg gravid sele av to grunner:

1. Det er behagelig å få beltet litt vekk fra magen.

2. Jeg har tro på at ved f.eks. en bråbrems, vil man få vekk presset man får fra magen. (Jeg har ikke noe tro på at en gravidsele kan utgjøre mirakler ved en kollisjon).

Takket være den selen gikk alt bra med min lille i magen.. Det sa dem på sykehuset også. Jeg var gul og blå nedenfor magen der selen satt, hadde den gått over magen og fosteret ville utfallet mest sannsynlig vært katastrofalt. Dette erfarte også en venninne av meg. Trist med så mange naive mennesker må jeg si. Men det er et valg man selv må ta, jeg tør aldri å la være i hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...