Gå til innhold

Influensa vaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så i tvil om jeg skal ta den eller ikke? Legen anbefalte meg det utfra hva folkehelsa gikk ut og anbefalte. Jeg har gått gravid to ganger før og har hatt forkjølelse og sånn, men nå virker det som om det er så viktig å få tatt den der vaksinen. Hva har dere andre gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg står over. Men jeg er hjemmeværende, så sjansen for smitte er jo mindre. Så tror det kommer ann på hva du jobber med og om du omgås mye med barn/syke..

Skrevet

Tok den akkurat! Ikke i tvil! :-)

Skrevet

Legen nevnte ikke vaksinen med et ord da jeg var på kontroll i uke 15. Han er forsker og hele pakken. Regner med han hadde nevnt den om han mente jeg burde ta den. Er veldig sjelden syk.

Skrevet

Jeg er ikke komfortabel med tanken på å ta den, så tror jeg står over.

Er også hjemmeværende, har ikke barn i barnehage, og er generelt aldri syk(har aldri hatt influensa).

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å ikke ta den. Har vært veldig i tvil, men både jordmoren jeg går hos og svigerinnen min som er lege anbefalte meg ikke å ta den. De mente at normalt friske gravide tåler en influensa helt fint, og at det da er unødvendig å ta en vaksine man ikke vet helt hvordan påvirker fosteret. Jeg er også veldig sjelden syk, har ikke hatt influensa på 12 år.

Skrevet

Jeg har ingen planer om å ta den!

Vi er utrolig sjeldent syke hos oss, og jeg er av den oppfatning at om man først skulle få influensaen, så har i grunnen kroppen vår bare godt av å "oppgradere" immunforsvaret litt.

Jeg akter absolutt ikke å utsette meg selv eller babyen min for en vaksine som er testet så lite at ikke engang produsenten vil ta ansvaret for evt. bivirkninger eller senvirkninger. Dessuten har jo mange blitt mye sykere av selve vaksinen, enn de normalt ville blitt av influensaen...

Nei takk!

Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for å ikke ta den! Jeg har hatt influensa 2 ganger i mitt liv, en gang i 1997 og en gang i fjor, 2009, og er også veldig sjelden syk (forkjølelse/influensa osv), men overlegen på gyn på sykehuset anbefalte meg virkelig å ta den.

Han sa at gravide kunne bli så syke at det var fare for livet til både mor og barn, så han anbefalte meg på det sterkeste å ta den og det gjorde jeg og har ikke angret èn dag etter det...

Har ikke hatt noen bivirkninger og har vært på UL etter det og sett at alt så bra ut!

Lykke til med valget jenter :)

Klem fra

Skrevet

Jeg skal heller ikke ta den. Har vurdert litt fram og tilbake og kommet fram til at jeg står over.

Jeg er heller aldri syk, aldri hatt influensaen. En liten forkjølelse tåler jeg uansett!

Min jordmor anbefalte ikke vaksina da den ikke er forsket nok på og legen min sa at det valget måtte bli opp til meg. Han ville verken anbefale eller fraråde!

Men dette må jo bli opp til hver enkelt. Ikke et lett valg og ta!

Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg må vaksineres nå,men de 2 andre gangene fikk jeg ikke lov til å bli vaksinert pga graviditeten. (jeg jobbet da med små syke).

Skrevet

Jeg skal ta den, nettopp fordi det blir anbefalt fordi influensaen i år er ekstra hard. Hadde de ikke gjort det, hadde jeg ikke tenkt tanken engang.

Min gyn anbefalte meg også å ta den, og siden jeg venter tvillinger vil jeg ikke risikere å få influensaen.

Skrevet

Jeg har tatt den for tre uker siden, og det er mange i min datters skole (2.klasse går hun i) som har influensa nå..og svigermor har ligget i tre uker. Føler meg trygg:)

Skrevet

Enig med Tulla med to små :) jeg skal absolutt ikke ta den!

Skrevet

Nei takk, jeg er frisk som en fisk og ønsker ikke sprute kroppen full av ting jeg mest sannsynlig ikke trenger, eller har godt av.

Var hos jordmor for første gang i forrige uke (i uke 18) og hun nevnte ingenting om vaksinen.

Skrevet

Jeg er vanligvis stor tilhenger av vaksinering, men er veldig usikker når det gjelder denne vaksinen nettopp fordi man ikke vet noe om bivirkningene. Jeg har selv en lillesøster som har opplevd bivirkninger av penicillin gitt i svangerskapet.

Dessuten hadde jeg svineinfluensa i fjor, så jeg tenker at kroppen har en del antistoffer i seg. Ser ut som jeg får influensa med 15-16 års mellom rom og det kan jeg leve med:)

Skrevet

Jeg har tatt den og ikke anget et sekund. Ble anbefalt det, så da var jeg ikke i tvil.

Tror jeg aldri har hatt influensaen, men tar ikke sjangsen heller. Tenker det er mye verre for babyen om jeg får høy feber, og evt må ta en kraftig penicillin-/antibiotikakur.

Skrevet

Mulig det er jeg som tar feil her, men man tar vel ikke penicillin/antibiotika ved influensa i og med at det er et virus? Penicillin/antibiotika hjelper vel bare mot bakterier.

Skrevet

Jeg er hjemmeværende og har ikke barn i barnehage, så min lege anbefalte meg å vente og se... desto lengre jeg er kommet i svangerskapet, desto bedre tåler fosteret belastningen sa hun. Jeg skulle se an omgivelsene våre, se om det plutselig var stor blomstring i bydelen, være forsiktig med handleturer og god hygiene. MEN hun anbefalte at mannen min skulle ta den, så tok han ikke med seg smitten hjem, og det var et veldig godt råd synes jeg. Så foreløpig er jeg på vent...

Skrevet

Jeg har tatt den! Når man blir anbefalt å ta den, så skal ikke jeg gå imot det og ha dårlig samvittighet dersom noe skjer og jeg IKKE tok den,fordi jeg er bedrevitende!

Skrevet

Selv har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal ta vaksinen eller ikke, jeg er normalt skeptisk til å putte i meg stoffer jeg ikke kan nok om under graviditeten, alt fra kunstig søtning til kosmetikk og medisiner.

Denne skepsisen tror jeg er veldig sunn, og hjelper oss til å ta valg som vi kan stå for i fremtiden.

Jeg heller likevel mer og mer mot å la meg vaksinere, etter å ha gjort endel research og lest masse på sikre kilder på nettet (folkehelsa, SLV, Legetidsskrift, Dagens Medisin). 

Jeg blir likevel veldig oppgitt over all feilinformasjonen som legges på nett...

Hvor får dere alle påstandene fra? Ber alle være kritiske til medisinske råd som gis av folk uten helsefaglig bakgrunn!

Ønsker derfor å dele noe av informasjonen jeg har funnet med dere! :)

1. Det spiller ingen rolle om du hadde influensa/svineinfluensa eller tok influensavaksinen i fjor, influensavirus endrer seg, derfor må sammensetning av sesongvaksinen før hver sesong tilpasses nye stammer som gir opphav til sykdom. Man må derfor vaksineres før hver influensasesong for å være beskyttet. Har du ikke hatt influensa på 15 år er det absolutt grunn til å være på vakt da immunsystemet ditt ikke er trigget av noen influensa på lang tid.

2. Det hjelper ikke å vaksinere seg først når influensaen er i nærmiljøet! Det tar om lag to uker å utvikle full immunitet etter vaksinasjon, blir man smittet innen disse to ukene kan man få influensa selv om man er vaksinert!

3. Ønske om å "oppgradere immunforsvaret" ved å få influensa under graviditeten er risikabelt, dessuten er det akkurat dette en vaksine gjør,- den oppgraderer immunforsvaret ved at kroppens naturlige forsvarssystem danner sin egen beskyttelse (antistoffer) mot sykdommen.

4. Det er god grunn til å engste seg for å måtte ta penicillin eller andre medisiner i forbindelse med influensa, veldig mange får ettersykdommer som kan være forårsaket av en bakteriell infeksjon.

5. Influensa må på ingen måte sammenlignes med "en liten forkjølelse"

6. Å påsta at vaksinene som tilbys er "forsket så lite på at ikke engang produsentene vil ta ansvaret" er vel drøy! Dette var en av medias påstander når det gjaldt PANDEMRIX som ble gitt mot Svineinfluensaen i fjor, dette har ikke noe med sesonginfluensaen å gjøre. Dessuten var denne påstanden sannsynligvis hentet "i det blå", det er mye penger å hente på FETE og skremmende overskrifter i avisene.

7. De aller fleste av oss velger å følge vaksinasjonsprogrammet i Norge uten så mye engstelse. Vi lar våre 6 uker gamle babyer "sprøytes fulle av ting vi ikke helt vet hva er", hvorfor denne skepsisen til influensavaksine når sykdommen i seg selv har vist seg å kunne ta liv?

Her er litt fakta om Influensavaksinen:

Folkehelseinstituttet anbefaler gravide i 2. og 3 trimester om å ta vaksine for influensasykdom.

De aller fleste gravide som får influensa, blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet.

Infeksjon med influensavirus kan øke risikoen for alvorlig sykdom hos gravide, det er vanskelig å forutsi hvilke typer av influensavirus som vil komme til Norge kommendehøst og vinter. I den pågående influensasesongen på den sørlige halvkule, har disse tre typene influensavirus sirkulert: 2009 A(H1N1) (svineinfluensa), A(H3N2) og et B-virus. Erfaringene fra den sørlige halvkule viser at infeksjon med 2009 A(H1N1) representerer den samme risikoen for komplikasjoner hos gravide som under pandemien.

Det er betydelig erfaring med bruk av trivalent sesonginfluensavaksine, også til gravide, barn og eldre. Flere land, blant annet USA, har gjennom flere år benyttet sesongvaksinen til gravide

Vaksinene kan brukes av gravide i 2. og 3. trimester. Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon.

Sesonginfluensavaksinene er ikke tilsatt adjuvans (kan virke allergifremmende/gi uønskede bivirkninger). De leveres i éndosebeholdere og er derfor ikke tilsatt tiomersal (kvikksølv) som konserveringsmiddel

Lykke til med valget! :))

Skrevet

Jeg var veldig i tvil, helte mot å ikke ta den. Man blir jo ikke så rent lite paranoid heller, media gjorde virkelig en strålende jobb med å krisemaksimere i fjor!

Men nå... heller jeg mer mot å ta den. Jeg mener - hva vet jeg som legene, medisinerne og ekspertene i Folkehelseinstituttet ikke vet? Hvilken bakgrunn og kunnskap har jeg til å kunne overprøve deres vurderinger? Ingen - jeg har ikke engang gått helse- og sosialfaglinja på videregående:)

Enten man velger vaksine eller ikke, så velger alle det DE tror er riktig for seg og barnet de bærer på. Så om det valget skulle vise seg å bli fatalt, at ungen blir syk enten pga vaksinen eller mangelen på sådan, så er det da virkelig ikke noe å ha dårlig samvittighet for, eller noe man ikke kan stå inne for. At man handler i god tro er jo det som gjelder.

Skrevet

Jeg har tatt vaksina, ble anbefalt av lege, jordmor osv.. Jeg har ikke angrett ett sekund, jeg jobber i barnehage med masse smittekilder.. Men hadde tatt den uansett!! Det er ingen tilfeller der noe har gått galt i graviditeter grunnet denne vanlige influensavaksinen. Det er mye farligere for det lille fosteret hvis mor blir liggende med høy feber, man unngår også å ta paracet hvis man holder seg frisk. Smertestillende bør man jo også unngå hvis man ikke absolutt må. Så jeg sier heller en sprøyte, en å risikere feber å behov for paracet!! Det er ikke noe bedre!!

Lykke til med deres valg!! :)

Skrevet

Forandringfryder: Veldig bra og informativt innlegg! Du har virkelig satt deg inn i saken :) Jeg har også tatt vaksinen og er veldig glad for det. Er i kontakt med mange nye barn hver uke, så greit å være beskyttet. Fastlege og bekjente leger forteller meg at man risikerer mye mer ved å IKKE ta vaksinen, enn ved å ta den. Det var et enkelt valg for meg, men jeg forstår og respekterer alle som velger å ikke ta den også.

Uansett, lykke til! Håper vi holder oss friske, alle sammen :)

Skrevet

Tok den for 3 uker siden, etter mye frem og tilbake, har ikke hatt noen bivrikninger så langt, om èn uke skal vi på ordinær UL.

Ble anbefalt fra flere hold, og har også lest/resonert meg frem til det samme som Huldretussa, at det er større risiko å ikke ta den, enn ved å ta den..

Har ikke angret en dag..

Skrevet

Jeg tok den for 1,5 uke siden. Ingen bivirkninger og har vært på ordinær ultralyd etterpå hvor alt var fint.

Normalt går det helt fint for gravide å få influensa, men årets influensaepidemi kan bestå av svineinfluensa og en annen type influensa som har vist seg å kunne gi alvorlige komplikasjoner hos gravide. Så siden Folkehelseinstituttet anbefaler gravide å ta den, synes jeg valget var relativt enkelt.

Kan nevne at jeg har en gutt i barnehage og selv jobber i helsevesenet og er dermed utsatt for smitte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...