bitthen Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Vi har vært syke denne uken, både jeg og mini. Har så dårlig samvittighet fordi jeg ikke har orket å leke så mye med han. Dagene blir veeeldig lange når vi ikke går utom huset. Kjenner med litt fantasiløs på aktiviseringsområdet og synes kanskje han ligger vel mye på gymen sin. Er jo bort og leker med han, og herjer ved å løfte han høyt, leke fly, barneregler, ligger i sofan sammen med meg osv. Men ikke så mye herjing, han er så himla tuuung. I helgen hadde vi besøk av foreldrene mine, samt svigers. Han fikk oppmerksomhet 24/7, og var så glad hele tiden, oppspilt og hadde nesten ikke tid til å sove. Så drar de, og her sitter vi. Jeg på pcen og han på gymen. Så utrolig fantasiløst. Like før jeg skrur på tven. Noen som har noen tips til hva vi kan finne på???
lilywhite Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet. Hvis han ligger på gymmen og ikke klager, så har han det jo greit. Dessuten er det bare bra at de ligger litt alene. Bedre at de lærer seg å leke litt alene istedet for at de må bli underholdt hele tiden. Det kan jo faktisk hende at han synes det er godt å ha det litt rolig ettersom han ble veldig stimulert i helgen. Ellers kan jeg ikke si at jeg har så mange gode tips. Mini her er syk så vi er heller ikke utendørs. Det blir lek på gymmen, i sofaen....
Gjest Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Er ikke noe feil med å la han ligge på babygymmen å leke selv. Så lenge han koser seg selv så! Var veldig var på det først jeg å! Men skjønner nå at det ikke er noe i veien for å la han ligge aleine å leke. Så kan jeg få gjort ting i mellomtiden. Babyer kan bli overstimulert. Da vil de ikke sove og kan bli veldig urolige og sutrete etterhvert. Babyen kan til og med bli lei ansiktet ditt. Noen ganger viser babyen tegn til at hun/han vil ligge i fred ( fks opprettholder ikke øyekontakt ) da er det viktig å respektere det å la babyen ligge i fred å leke.
bitthen Skrevet 22. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2010 Problemet er vel at han begynner å sutre rimelig for når han ligger alene ... Tror kanskje jeg har lagt opp til en vane om at mamsen skal leke sammen med han (synes jo det er gøy også da, men..)
LittLykkelig Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Bitthen, det er akkurat som å lese om oss.. Har hele tiden dårlig samvittighet og føler at han kjeder seg. Men jeg merker jo at han blir lei av meg når jeg er for ivrig med kontakten også.. Så jeg får vel en ubegrunnet dårlig samvittighet fordet om han sitter i ro og mak i vippestolen eller leker seg på gulvet. Tenker at det er så synd i han som må sitte her dag inn og dag ut. Men merker jo likevel at han er glad når vi kommer hjem og blir fort sliten når vi er på farta. Går jo en tur med han stort sett hver dag, det må vi, ellers blir han grinete. Er egentlig veldig enig med de som sier at de trenger å lære seg å leke alene. Likevel føles det litt kjipt når man stjeler seg tid foran pcen eller TVen og småen bare ligger for seg selv.. Og det med overstimulering er viktig. Småen her blir så sliten av å være sammen med svigermor at han ikke klarer å sovne om kvelden. Hun respekterer ikke eller snapper ikke opp signalene hans. Så da har de det nok kanskje bedre med for mye ro tror nå jeg.. Her har jeg akkurat oppdaget at han liker å høre på barnemusikk mens han ligger og styrer for seg selv. Da kan han være underholdt i nesten en halvtime..
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 Beveg han litt rundt? Selv har jeg lekematte og lekegrind i stua. Når han våkner bruker jeg å ta bleia, amme, også gir jeg han litt "effektiv oppmerksomhet" som jeg kaller det... Da leker vi litt sammen på matta hans. Før jeg reiser meg opp så passer jeg på at han har noe i hendene som han liker. Akkurat nå er favoritten en pigvinrangle fra H&M. Hvis han får ligge på magen med den i munnen, så storkoser han seg! :-) Jeg syns det er bedre å bruke tiden slik, enn å sitte i bakgrunn å si "jada.. jada.." om du skjønner? :-) Men jeg er jo i nærheten. I dag brettet jeg 3 hauger med klesvask på spisebordet, mens han lå på gulvet ved siden av og rullet rundt... Hvis jeg trenger litt mer tid til å gjøre noe, så flytter jeg han fra lekegrinda, til lekematta og en sjelden gang i vippestolen, da rekker han ikke å kjede seg. Det beste er vel når han får være med inn i rom han sjelden bruker å være i... Kjøp deg en lekematte som er lett å bære med rundt! :-) Ellers tror jeg det er typisk for oss førstegangsmødre å få dårlig samvittighet for slikt.. Men min regel er at jeg sitter kun på pc`n når han sover. Jeg må jo ha litt underholdning når jeg spiser lunsj.. ;-)
ma:) Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Helt i orden å la de små leke alene når de syns det er ok. Her hjelper det å flytte litt rundt alt etter humør, hvor trøtt hun er og hva jeg gjør. Har lekematte, vippestol og vugge med lekestativ over. Ellers syns hun bøker er gøy. Da sitter hun enten på fanget i sofaen eller vi ligger på gulvet begge to. Sterke farger, mye bilder. Her er Barbarpappa, Tassen og bøker med bilder av dyr stas.
Nynte Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Hva gjør dere folkens når dere ikke er hjemme da (drar tråden litt videre)? Når dere er ute og triller, ligger de i vognbagen og synes det er ok, eller har dere begynt med sportsdel? Mini her på straks 6 mnd bruker fortsatt vognbag og sover i den ute på dagen, har funnet ut at han sover best når vogna står i ro, så jeg får ikke den daglige trilleturen jeg har så lyst på.. Men snart må han vel være stor nok til å ville titte rundt og følge med???
minimii Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Hei. Mini liker heller ikke å ligge lenge alene av gangen. Nå har hun også lært seg å hyle så det er nesten uutholdelig å prøve og bare la henne ligge der.. Men vi har en bok som heter "Lek med barnet" og som vi må ty til nå og da. Kommer jo ikke på noe selv.. Her er noen av minis favoritter: - lek dukketeater i speilet. Bruk en dukke eller bamse og la babyen se i speilet mens du later som om den prater. Hun kikker da ivrig i speilet og av og til så ser hun ned på bamsen og forstår at den er to steder. - Øv på å la barnet ta i leker når du spør etter dem. Legg for eksempel en ball og en bil foran babyen og si "hvor er bilen" Hvis barnet tar i bilen etterpå roser man barnet osv.. - Ta ting som svever (silkeskjerf, ballong osv) og ligg på gulvet sammen. Kast det i luften og se på at det faller. - Ha leker under en kopp/beger og gjem lekene under koppen. Vis dem til barnet og spør hvor leken er. - Sy en bjelle på noen sokker og la babyen leke med tærne og bjella. - Sett på ulike typer musikk og lytt. Kan danse også hvis det er dansemusikk og kose til kosemusikk - veeeldig gøy - vær nært babyens ansikt og lag rare lyder slik som blubb-blubb, kvakk-kvakk osv -Hode skulder kne og tå med babyens hender er veldig morsomt! - ha ulike ting i beholdere og rist på dem slik at de lager ulike lyder. Ris, pasta osv (Pass bare på at babyen ikke greier å åpne...) Det var det jeg kom på i farten. Er jo slitsomt å leke med dem i ett kjør, så blir vanligvis litt intensivt en kort stund og så pause.. Heldigvis er det jo masse man skal rekke på den lille våkentiden de har. Spise, skifte bleie osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå