Gå til innhold

Har kommuneansatte taushetsplikt??

Anbefalte innlegg

jeg sendte en mail til kulturleder for forespørsel om tilskudd til en bedrift jeg skal starte. Det som skjedde var at den ansatte i kommunen videresendte min mail sporenstreks direkte til konkurrenten. Konkurrenten begynte straks etter å kontakte meg for samarbeid, til slutt fikk jeg en mail som bekreftet at min mail var blitt videresendt.

I svar jeg fikk fra kommuneansatt lød følgende: ingen er tjent med konkurranse, men samarbeid er bra for alle. Begge bedriftene kommer til å tape siden byen ikke er stor ok for begge. Vinn-vinn situasjon er nok best.

Jeg synes dette er et useriøst svar fra en kommuneansatt som har med kultur å gjøre. Og min mail ble offentligjort for den eneste konkurrenten, i mailen stod blant annet personalia og deler av CV og økonomiske forhold.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142589651-har-kommuneansatte-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for link. Jeg ble ikke helt klok på om den kommuneansatte har brudt en eventuell taushetsplikt. For under denne loven stod det bare følgende:

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1) noens personlige forhold, eller

2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Dette er meget useriøst!

Her har den anstatte i kommunen gjort en gedigen blemme!!!

Noe som er mere urovekkende at økonomiske forhold ble offentlig for andre ( Konkurrent eller ei), dette her må du virkelig passe på at vedkommende får en smekk for...

Annonse

Dette er nok et klaret brudd på forvaltningsloven. Kan hende det også er brudd på konkurranselovgivningen vi har her i landet også. Det den ansatte gjør bidrar jo til å hemme den frie konkurransen i markedet. Det slås det jo ofte hardt ned i andre sammenhenger når bedrifter selv bnidrar til det.

Dette burde du klage inn til en overordnet i kommunen. er så dårlig på kommuneoppbygning, men vedkommende har vel en sjef, evt må det jo være mulig å gå til fylkesmannen. Her er det jo røpet konkurransesensitiv opplysninger etter hva jeg kan forstå. Det vil jo gi et fortrinn til din konkurrent som du ikke har tilsvarende.

Klagen er sent. Jeg fikk en unnskyldningsmail av den ansatte i kommunen. Skaden er allerede skjedd og jeg ser allerede at konkurrenten har store fordeler med dette, noe som slår ut i synlig markedsføring allerede nå. Jeg har tapt store penger på dette allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...