Gå til innhold

Kalla smertestillande kan ein bruken når ein går gravid??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

har også lest artikkelen om at man ikke skal ta paracet, men som legen min sa, alt med måte, hvis du har veldig høy feber og føler deg veldig dårlig er ikke det bra for babyen heller og da er det bedre å ta en paracet eller to slik at temp i kroppen går ned..er jo også litt avhengig av hvor langt du er på vei, ikke så bra helt i begynnelsen kanskje..

Hei!

Jeg kommer rett fra svangerskapskontroll hos legen, og spurte om dette. Han slo opp på legemiddelverket og leste høyt.

Oppsumering: Du kan bruke paracet selv om du venter gutt, bare du bruker i moderate megder. Det som _kan_ kanskje være skadelig var store mengder over LANG tid.

Legen sa også: babyen har det bedre om du har det bra! :)

Den forskningsartikkelen som gikk på bruk av paracet under graviditet konkluderte med at risikoen for at guttene ville få komplikasjoner med kjønnsorganene økte fra 2% til 2,6%, altså fortsatt veldig liten sjanse. Det er fortsatt bare paracetamol som er anbefalt til gravide uten at man snakker med lege, så jeg tror ikke du trenger å være redd for at det skal skje noe pga noen få paracet under en influensa. Lykke til og god bedring!

Annonse

Helst skal man jo holde seg borte fra alle smertestillinde tabeletter i et svangerskap. Men om man han feber, er det viktig å behandle det, da babyen i magen ikke er i stand til å regulere temperaturen ned, men kun opp. Og det er ikke bra at de har det for "varmt". Om du ikke har feber hadde jeg anbefalt deg bare å legge deg ned og sove rett og slett..hvile deg.

Om du absolutt må ta noe er paracet det beste. Det er det som det er forsket på med gravide, og ikke finne på å ta ibux.

iallefall det legen min sa, og faren til sambo som er lege sa.

av smertestillende kan man ta paracet eller pinex (ikke forte). dette er paracetamol, og i pakningsvedlegget står d at d ikke er påvist skader på foster ved bruk.

men man skal selvfølgelig bruke d med måte, og ikke hive inn på ved første og beste anledning.

eg har tatt pinex ved sterk hodepine, dette fordi eg blir sengeliggende ved hodepine, tilnærma migreneanfall. så etter mange ihverdige forsøk på å klare meg uten, må eg til slutt krype til korset.

dette er med tillatelse fra både lege og jordmor.

legen sa oxo at eg kunne ta 3-4 paracet/pinex for dag, ved behov, for i starten av svangerskapet hadde eg problemer med rygg og nakke. og siden han ikke kunne gi meg andre medisiner, anbefalte han d i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...