Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det har vært diskutert før et sted her inne,men jeg har en jente på 6 uker og har sååå lyst ut å trille,men tør ikke fordi det nå er 5 minus på dagtid her hvor jeg bor.

Har lest at de små ikke skal ut om det er 10 minus,men hvor går deres grense for hvor kaldt er for kaldt når de er så unge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme. Og så er det jo mye varmere i vogna enn i lufta :)

Skrevet

Hei du:) Har ei lita jente på 6 1/2 uke nå¨. Jeg har vært ute med henne mange ganger i -5. Jeg holder meg til den regelen hvor man ikke skal ta de ut i mer enn - 10 jeg da:) Hadde kanskje ikke tatt ut en 2 dager gammel baby i -5-10 men nå er hun blitt litt større så nå gjør jeg det. Er forresten avhengig av det da jeg leverer og henter i bhg hver dag(må ikke men vil så gutten min ikke skal få så lange dager nå som jeg er hjemme):) Kle på dere og ta dere en tur ut på tur! Godt for både deg og babyen din:) Litt frisk luft er det ingen som har noe vondt av:)

Kos dere!:)

Skrevet

Kom over denne her om dagen:

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article533377.ece

Det kommer mye an på vind også når det gjelder hvor kaldt det er... -5 kan være mer skadelig enn -10 hvis det i tillegg er en del vind. På yr.no ser du hvor kaldt og hvor mye vind det er, også kan du lese av i skjemaet på linken hvor mye kulde det tilsvarer.

Lykke til!

Skrevet

Jeg lurer også veldig på dette. Ser det er meldt -15 neste uke, og jeg har så mange ærender nå før jul. Babyen min er 2 uker. Skal jeg absolutt ikke ta han ut? Eller kan jeg ta korte turer som å trille til (og vente på) bussen, eller bære han i bilstol ut til bilen o.l.?

Jeg må egentlig hente i barnehagen også, så jeg har ikke så mange valg egentlig.. Hva gjør dere?

Synes det skjærer i hjerterota å skulle dra ut en nyfødt i kulda. Men det må jo være litt lunere luft inni vogna, nedi vinterposen? Håper virkelig ikke det blir like lang vinter som i fjor, da kan det bli noen lange måneder :(

Skrevet

Dette var en bra link enplussenbleenknærtogenspire. Var jo veldig tydelig på når man skal holde seg inne og hvorfor. Det er nok av synsing og mening rundt barn om man ikke skal bli forvirret rundt dette også. :)

Skrevet

I fjor tok jeg ungen ut nesten hver dag. Var det bortimot 10 minus og kald vind hadde jeg et strikke teppe foran inngangen. Olivia er frisk som fisk!! De ligger jo nedi dypvogna oppi en pose. Kommer veldig lite vind inn til dem i vogna... Jeg stappet hodet mitt inni vogna til ungen for å kjenne på temperaturen og du og du hun hadde det varmt. Ikke heng meg eller halshugg meg, men jeg syns vi skal ta alt som blir sagt med en klype salt og bruke sunn fornuft..

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt alle skriveriene, er hovedpoenget at babyer og små barn, ikke tåler å puste inn en kulde på -10, samt huden tåler kulden også dårlig. Inne i en dypvogn, men noe beskyttelse foran deler av åpningen, er det mye mindre kaldt enn ute. Og siden vinden ikke skal inn i vogna mot barnets hud, er det den faktiske temperaturen som gjelder barn i vogn. Superkorte turer inn/ut med bilstol tror jeg man ikke kommer unna, men lurt å dekke ansikten/barnet mest mulig til med teppe e.l. på denne turen.

Skrevet

I fjor vinter var jeg i samme situasjonen. Jeg testa ut temperaturen inni vogna ved å sette babycallen dit. Det var aldri kaldere enn +4 der, selv om det var 10-15 minusgrader utfor vogna. Jeg greide ikke å få meg til å legge ho ut da, men tenker egentlig at jeg KUNNE ha gjort det. Hvis man tenker over det med kald luft i bevegelse og legger et lett strikketeppe over åpninga når det er på det kaldeste så kan jeg ikke se at det skal være noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...