Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg litt med min situasjon her? :)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå førsteårsstudent på et bachelorstudie.

Er gravid, og har termin i midten av juli - rekker altså å fullføre det første året, om jeg ikke skulle bli fryktelig dårlig mot slutten av svangerskapet (har eksamen i begynnelsen av juni).

Samboeren min jobber fullt, og jeg jobber deltid i en butikk (30 timer i mnd).

Hvordan kan jeg forvente at ting kommer til å bli økonomisk og permisjonsmessig?

Kommer jeg til å få engangsstønad fra NAV, stipend fra Lånekassen + barnetrygd, og barnefar ingenting?

Jeg skal ha et års permisjon fra skolen - får ikke barnefar permisjon i det hele tatt da?

Og hvordan gjør jeg det med Lånekassen - sender jeg vanlig søknad om stipend og lån når høstsemesteret begynner, og legger ved fødselsattesten? Når skal jeg informere NAV om at jeg venter barn?

Er rett og slett ganske forvirret...

Fortsetter under...

Om du tar ut permisjon blir det slik du sier ja - du får engangsstønad og fødselsstipend og etter fødsel får dere barnetrygd. Barnefar har ikke krav på fedrekvoten, men han har krav på 2 uker fri i forbindelse med fødselen - men det er opp til arbeidsgiver om det er betalt eller ei. Han kan også ta ut permisjon av den fellese delen men det forutsetter at du går ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier.

Engangsstønaden kan du søke om når du er kommet til uke 26 i svangerskapet (må legge ved terminbekreftelse datert etter uke 26) fra nav, og fødselsstipend søker du om etter barnet er født..

Lykke til i svangerskapet!

• 2 uker senere...

Far har krav på fedrekvoten sin HVIS du har jobbet en 50%stilling eller mer. Det samme gjelder fødselstipend, at du må ha jobbet i en 50% stilling for å krav på det. Ellers er det kun engangstønad du får. Jeg vet ikke hvor lenge du må ha jobbet den stillingen men..

Jeg fikk barn i aug, og fortsatte som fulltidstudent. Dette kan jeg gjøre fordi jeg leser mye hjemme og er nesten aldri der(følger kun obligatorisk undervisning). Dessuten får samboeren min hele min permisjon (37 uker) siden jeg er fulltidstudent. Dette har vi tatt ut som gradert uttak, så han skal være mye hjemme.

men er ikke det med at mor må ha jobbet 50 % stilling tatt bort etter 30.juni 2010? det står hvertfall på nav at hvis fødselen har skjedd 30juni 2010 eller tidligere må mor ha jobbet 50%, jeg tolker det som at blir barnet født etter 30.juni så må ikke mor ha jobbet 50 % ??? eller hva betyr det når det står sånn??

Hvordan kan du benytte deg av fedrekvoten?

Du har rett til fedrekvote når både du og mor har rett til foreldrepenger. Du kan også opparbeide deg rett til fedrekvote mens mor mottar foreldrepenger. Dersom fødselen eller adopsjonen fant sted 30. juni 2010 og tidligere, er det i tillegg et vilkår at mor har opparbeidet seg retten til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...