Gå til innhold

Alle som har hatt / har babyer med låsninger!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var "symptomene" til babyene som førte til at dere tok dem til fysio / manuell-terapaut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt hadde ikke akkurat låsninger, men spenninger i nakken.. fra han var født skrek han mye, uten at vi kunne finne noe grunn til det. Han skrek omtrent hele tiden så det var tydelig at noe plaget han (kolikk-tendenser).

Tok med guttungen til kiropraktor da han var ca 3 uker, hadde 3 behandlinger fordelt på 1,5 uke. Etter dette var han fin igjen.

Vi visste altså ikke at det var spenninger i nakken før vi tok han med dit. Så han hadde ingen symptomer som tydet på at han hadde vondt i nakken.. ikke noe sånn at han lå med hodet mest til den ene siden eller noe sånt. Men veldig glad vi tok han med dit og fikk "fikset" han.. :)

Har babyen din nakke-problemer?

Skrevet

Problemer med låsninger mener jeg :)

Skrevet

Hei!

Min lille gutt hadde KISS. Det gikk seks uker før helsesøster henviste oss til barnefysiaoterapaut, og da han var åtte uker startet vi behandling der. Nå er gutten seks mnd, og vi har fremdeles oppfølging hos fysioterapaut. I en lang periode gikk vi til både fysioterapaut og kiropraktor hver uke. Nå er vi bare hos fysio en gang i mnd.

Jeg synes at helsesøster skulle tatt affære lenge før hun gjorde. Dette er vårt første barn, og vi visste ikke hvor mye skriking vi skulle regne med. Vi visste jo at det kunne være hardt å få barn, og tenkte at dette måtte vi kunne klare som alle andre. De seks første ukene var et sant mareritt. Gutten hadde favorittside, og ble etterhvert helt flat på ene siden av hodet. Han skrek utrolig mye, og amming var helt grusomt. Gutten fikk ikke nok mat, gikk under sin egen fødselsvekt, og måtte begynne med tillegg når han var tre uker gammel. Når han var seks uker gammel gikk vi over på pumping, tillegg og flaske. Da ble livet betraktelig bedre, gutten fikk jo mat og slapp å bli helt fortvilet over pupper der det var melk som han ikke fikk ut. Etterhvert kom vi i gang med amming igjen.

Hvis du mistenker KISS/låsninger i nakken ville jeg tatt kontakt med fysioterapaut/kiropraktor/manuellterapaut. Best å søke hjelp med en gang. Hvis det viser seg å ikke være noe galt, er det ikke noe nederlag ha sjekket.

Skrevet

Lillenurketmitt: hvem kiropraktor gikk du til? Hvor bor du? Er på jakt etter en flink kiropraktor?

Skrevet

Gutten min hadde KISS. Det ble ikke oppdaget før han var 4mnd ca. Nevnte det flere ganger på helsestasjon, men fikk bare beskjed om å snu han å legge han på andre siden.

Han lå mye til den ene siden så ble avflatet i bakhodet på ene siden.

Han lå også mye som en banan i senga(med hodet bakover mot rompa), og var sent ute motorisk. Og han likte ikke å ligge på magen lenge av gangen og ble fort sliten i nakken,siden han ikke var så sterk i nakken(holdt ikke hodet ordentlig selv).

For mer info om KISS/KIDD kan du se her:

http://www.kiss-kidd.no/hva-er-kiss-kidd.htm

Da gutten min var 3mnd var han inne til full utredning. Han ble tatt masse prøver av, ultralyd av hodet, undersøkelser av øya og spinalvæske fra ryggmargen osv pga han ikke fulgte nok med. Når han så på deg så han nesten rett igjennom deg.

Dette skyldtes KISS,men det visste vi ikke da. Legene sendte oss til utredning. Var helt grusomt.

Det som gjør meg forbannet er at leger og helsesøstre i Norge vet ALTFOR lite om KISS/KIDD. De fleste leger er for lite opplyst og tror at små babyer ikke kan ha vondt i skjellettet og muskler. Det må bli større åpenhet og viten om slike plager,også hos de aller minste!!

Jeg bor i Drammen og hvis du bor i nærheten vil jeg anbefale deg en manuellterapeut(de er eksperter på skjellettet) som heter Åsmund Andersen på Trimmen fysikalske. Han er spesialist i barnemanuellterapi og er KJEMPE flink. Gutten min var til tre behandlinger hos han, og da var han friskmeldt.

Nå er gutten min 7,5mnd og er der andre på hans alder er:) Han åler seg,ligger masse på magen,har blitt kjempe sterk i nakken og har ingen plager lenger:) :) :)

Skrevet

min gutt hadde KISS. (trodde de iallefall)

Han hadde noen låsninger i nakken osv. Han gråt ikke nødvendigvis så mye,men han hadde "låst" hodet og kunne bare se en vei. Hodet pekte hele tiden mot venstre. Hadde skikkelig vondt for å snu på det. Vi var hos manuelterapeut på A-hus og etter ett par ganger der så var han så og si ganske bra. Passet bare på at han ikke ble liggende mye til den siden men varriert. Gikk helt strålende og han var en aktiv gutt som både krabbet og gikk før 10 mnd:) Litt uenig med *Frøken Lykkelig med ♂*. På min helsestasjon var de veldig flinke til og opplyse om KISS. Derfor ble vi hennvist på 6 ukers kontrollen da dette ble oppdaget da. Vi hadde til og med ei som holdt foredrag for hele barselsgruppa mi om KISS så jeg syntes det var helt supert da jeg aldri hadde hørt om dette tidligere!:) Men som sagt,sikkert veldig individuelt da:)

Skrevet

Helt fra fødselen av var lillemann veldig urolig, virket som han hadde en indre uro. Sov dårlig på dagen og natta, i tillegg fikk han endel luftsmerter og da gråt han endel, men det var ikke så mye at man kunne kalle det kolikk. Jeg kalte det en slags minikolikk da, for det var noe som plaget han.. Da han var 2 1/2 mnd dro vi til manuellterapaut for å sjekke. Fant ut at han hadde låsning i nakken. Etter en behandling hadde han ikke disse luftsmertene lengre og etter siste behandling en mnd etter, så var han friskmeldt! Utrolig deilig, men skulle dratt før... Han hadde en slags låsning i nakken slik at han virket veldig sterk i nakken, kunne holde hodet oppe lenge av gangen fra han ble født. Alle skrøt jo av at han var så sterk, men det viste seg jo at grunnen til at han gjorde dette, var at det var ubehagelig for han å slappe av med haka mot magen, hvis du skjønner, så da ville han holde hodet opp for det meste...

Skrevet

Han var mye urolig. Skrek om vi skiftet på han. Ikke sånn -jeg vil ikke være naken, men mer at det gjorde vondt når vi tok på bodyer osv over hodet. Han hadde i tillegg en favorittside, og hadde vondt når han snudde hodet.

Skrevet

Vi bor i kr.sand og gikk til ei koselig dame midt i sentrum her. Hvis du bor i nærheten av kr.sand kan jeg finne ut hva hun heter og nr dit.

MEN det er visst veldig forskjell på kiropraktor som har erfaring med babyer, og de som ikke har det. Ville anbefalt deg og forhørt deg litt med venner og bekjente, om de vet om kiropraktor med gooooood erfaring med babyer (spesielt da kolikk babyer) . Jeg satt det som "status" på facebook faktisk, og det var utrolig mange som faktisk har hatt problemer med skriker-unger som de har hatt med til kiropraktor. Eller du kan høre med fastlegen din, de har som regel peiling på slikt. De er jo i samme bransjen på en måte, og kjenner gjerne de forkjellige kiropraktorene i nærområdet.

Det er ikke noe vits å gå til en kiropraktor uten erfaring med babyer, vet om flere som har gjort det og de har ikke funnet noe feil. Og så har de gått til en annen etterpå som er kjent for å være flink med babyer, og da finner de låsninger både her og der, og etter et par behandlinger er ungen så god som ny!

LYKKE TIL :))

Skrevet

Jenta vår på 4 mnd hadde en låsning i ryggen fra hun ble født. Stakkars liten, hun skrek og skrek nesten konstant mens hun var våken, og sov toppen 9 timer i døgnet, helt til vi kom til riktig kiropraktor. Helt enig med LilleNurketMitt i det at skal man gå til kiropraktor med baby, MÅ det være til en som har erfaring med babyer. Vi gikk til to kiropraktorer uten erfaring med babyer, og de fant ingenting galt. Helsestasjonen anbefalte oss å gi babyen sukkervann, og ellers holde ut (blir så forb.. at jeg holder på å sprekke når jeg tenker på hvor elendig hjelp man får der)...

Jeg kan på det sterkeste anbefale klinikken Bekken og barn, på Skøyen i Oslo. Her har de kiropraktoren Elisabeth, som er kjempedyktig med barn. Men vi trengte 6 behandlinger før det satt skikkelig, så det er ikke gjort over natta.

Skrevet

Vår lille gutt hadde fra starten av problemer med å finne en god stilling i senga, han fant ikke roen til å sove på dagtid og virket generelt ukomfortabel. Når vi tok av bleia på stellebordet, stod bæsjen som en stråle ut av rompa! Den kunne treffe stellebordet på andre siden av rommet liksom.. Og han hadde sprutbrekninger om gulpa stråler utover hele senga vår. Vi trodde først det var sånn det var med små babyer, men manuellterapeuten sa at sånn skulle det ikke være.

Grunnen til at jeg kontaktet henne var at han ofte skrek av smerte i søvne. Det kom liksom et hyl og han kroet seg sammen. I tillegg begynte han å bøye seg bakover som en slags banan. Og var veldig plaget med luftsmerter. Snubla over noe om KISS på nettet og leste om den "bananstillingen". Kontaktet man.terapeut og begynte å gå dit fra han var 2 uker. Etter første gang sluttet han med sprutgulp og bæsj, sov bedre og sluttet med smertehyl. Helt fantastisk. Vi går enda (han er 5,5 mnd) og han er helt bra nå. Nå trener vi med fysioterapeut på å stimulere den siden av kroppen som ikke var yndlingssiden til å bli like sterk som den andre.

Ta kontakt med man.ter.! Du har ingenting å tape. Det er jo til og med gratis. Jeg følte meg skikkelig overhysterisk når jeg kontakta henne, men det viste seg jo at jeg hadde rett og har gjort sønnen min en stor tjeneste :)

Skrevet

2gutterogeijente:

Jeg må bare lure til meg et spørsmål her.

Min ser også kun til venstre, og sover for det meste på venstre side..

Men det virker ikke som ho har vondt for å snu hodet. Ho får det til fint, hvis vi lokker lenge med noe, men så skynder ho seg å se til venstre igjen. Det virker som ho ikke har vondt, men bare foretrekker den ene siden.

Var det tydelig at han hadde vondt når han snudde hodet?

Skrevet

<3_2gutterogeijente_<3 :

Nå mente jeg generelt. Helsevesnet i norge er for lite opplyst om KISS/KIDD og dette er noe de innrømmer selv.

Skrevet

Symptomene var at hun skrek utrøstelig og veldig mye, mer enn en baby skal skrike. Det er for oss stor forskjell på babygråt og den utrøstelig kolikkgråten. Det merker vi nå når kolikken er "kurert". Vi dro til kiropraktor når vesla var ca 2-3 uker, jeg ringte bare noen dager etter at marerittet begynte, det er ingenting å vente på! Etter 3 behandlinger var hun bra noen dager, så var marerittet i gang igjen. Vi fikk da hastetime hos en dyktig manuellterapeut som har erfaring med spedbarn og kolikk, vesla ble fin etter 2 dager. Nå har vi hatt 2 uker med ei herlig jente som gråter lite og aldri utrøstelig.

Skrevet

Gråt en del og sov forferdelig oppstykket. Lå i en C når hun lå flatt på ryggen. Taklet ikke vogn og måtte være inntil noen konstant.

Skrevet

Og man følte seg rent ondskapsfull når man måtte bytte body på henne.

Skrevet

Vi fikk ikke snuppa vår til å snu hodet den ene veien i det hele tatt! Og det var vanskelig med ammingen på det ene brystet. Så vi snakket med helsesøster og hun henviste oss til manuellterapaut! Hun ga oss sånne øvelser vi skulle gjøre og låsningen forsvant faktisk ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...