Gå til innhold

God jul og godt nytt år! heter det. Skriver man "jeg ønsker deg" foran blir det liten g

Anbefalte innlegg

Skrevet

Næsj, ikke på julekort. Dessuten gir jeg ikke kort til elever ;-)

All den tid det er vanlig å skrive det slik (bare ta en titt på julekort i butikker fremover nå), så fortsetter jeg med å skrive det slik jeg ønsker.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med hovedinnlegger, og selv som designer syns jeg det ser helt på trynet ut med de store bokstavene inni der. Dessverre er jeg fordømmende, og tenker lavstatus med én gang jeg ser det. Det skremmer meg at flere lærere syns det er helt greit å skrive ukorrekt norsk selv om det bare er i et julekort.

Skrevet

Det bryr meg ikke om det skrives feil, det viktige er meningen bak det :)

Skrevet

Det er helt klart viktig å kunne skrive korrekt norsk, men man må ikke glemme at det også er lov til å leke seg med både språk og design. Det siste burde jo du vite. Når man kan noe, så har man lov til å vri og vende på det, så lenge en bare gjør det bevisst. Rett frem skolenorsk er noe man bruker i de aller fleste sammenhenger, men i både dikt (som er en egen sjanger) og f.eks kort (som på en måte blir en egen sjanger), er det lov å gjøre unntak fra stander skriveregler. Poenget er at det man gjør da må gjennomføres og forsvares i henhold til sjangerkrav. Kan ikke helt se hva det har med lavstatus eller høystatus å gjøre? Vil da i så fall heller kalle det for en smakssak og noe som er opp til hver enkelt.

Skrevet

Hahaha! For et teit innlegg! Kem gidder å henge seg opp i dette da...??? Det er slik det skrives i julekort-sammenheng! God Jul og Godt Nyttår til deg;)

Skrevet

Nå er har vel ikke julenissen noe med rettskrivning å gjøre? Skjønner ikke helt sammenligningen din.....

Skrevet

Men kondoLERer kan man ikke skrive! Bare nevner det!

Skrevet

Latterlig!

Ønsker deg en Riktig God Jul og et Godt 2011 :))

Skrevet

Feil.

Det er ingenting som sier at kreativitet/design rettferdiggjør skrivefeil, det er bare noe designere påstår.

At det SER bedre ut rent designmessig, gjør det ikke til korrekt norsk av den grunn, og det er korrekt norsk vi diskuterer her.

"Med ønsker om en God Jul" er dessuten så gjennomført feil at det aldri kan se bra ut, uansett hvor godt designet måtte være.

Skrevet

Så det er bare det at man skal skrive korrekt? Bare tenker at rett skal være rett.

Sikkert noe som irriterer seg over at nisser, som ikke finnes, er med på kortet. For ikke å snakke om reinsdyr som flyr!! Fy fy

Skrevet

Du står selvsagt fritt til å skrive så mye feil du bare gidder, men å si at det er VANLIG å bruke stor bokstav for ønsker? Det må i så fall være i ekstremt ulærde miljøer.

Man bruker IKKE stor bokstav for å fremheve visse ord og uttrykk, stor bokstav brukes stort sett kun etter punktum og ved egennavn. Så lærte du noe nytt i dag også, bruk det vel!

Skrevet

Hvorfor skriver du bevisst feil?

Det ser ikke penere ut, det ser dummere ut!

Mulig jeg er veldig forutintatt, men når jeg ser at folk gjør så fullstendig håpløse skrivefeil, så tenker jeg automatisk at dette må være utrolig dårlig skolerte mennesker. Herregud, 1. klassinger vet jo bedre enn disse feilene her!

Skrevet

Nei, heldigvis ser det ut til at størstedelen av den norske befolkning, enn så lenge, har de helt elementære norskkunnskapene intakt.

Stor bokstav i "god jul"... makan.

Skrevet

Ingen som nekter deg å skrive så mange feil som du føler du kan stå inne for med æren i behold, men ikke påstå at det ikke er feil i hvert fall.

Hadde jeg fått et julekort der det sto "Med ønsker om en God Jul og et Godt Nytt År" så hadde jeg ikke tenkt "å, så flott julekort", men "herregud, har jeg så evneveike bekjente som ikke klarer noe så enkelt som å skrive en eneste setning uten feil?"

Skrevet

Det heter: "Etter du har lært deg Å bruke komma..."

:)

Skrevet

Du har altfor høye tanker om folk, det er i hvert fall helt åpenbart.

Skrevet

19.58: Nei, det er ikke vanlig å bruke stor forbokstav slik du beskriver. Ikke vanlig i det hele tatt. Man skrirver "Jeg ønsker deg lykke til" og "Jeg ønsker deg god bedring",

Skrevet

Nei.

Når man lager kort kan man ikke designe akkurat slik man vil. Ikke uten at det blir feil!

Hvis du på en eller annen grafisk produksjon velger å skrive "Hurra!?!?! Sjempestor salg, masse billig lizm" fordi du syns det ser kult ut, så blir det ikke riktig norsk fordet!

Skrevet

Du må jo selvsagt bare gjøre det, men det ser bare fullstendig idiotisk ut. Jeg kan ikke si at jeg føler at du lnsker meg mer god jul selv om du surrer inn store bokstaver på feil steder. Det ser ikke penere ut, det blir ikke mer "trykk på ordene", og det blir verken penere eller koseligere med sånne skrivefeil. Om jeg hadde fått et slikt julekort, ville jeg slett ikke følt meg for sikker på om avsendereren virkelig visste at dette var feil skrevet, for hvorfor hadde ikke vedkommende skrevet det rett, da?

Skrevet

Åh, endelig en designer som ikke er helt yrkesblind!

Skrivefeil SER dumt ut, uansett hvor bra øvrig design måtte være!

Når jeg oppdager en skrivefeil, så blir hele budskapet borte for min del. Jeg klarer ikke å ta folk seriøst når de ikke kan noe så elementært som riktig norsk.

Skrevet

Nei, grafikere må (skal i alle fall) forholde seg til vanlige gramatikk- og skriveregler. Det syndes en del mot dette, og derfor finner vi grusomme butikk skilt med "Kjempe salg" og "Tom's kiosk",

Skrevet

20.15: Nei, et tar seg ikke bedre ut. Ville aldri i livet kjøpt kort med skrivefeil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...