Gå til innhold

Andre som skal ha planlagt ks i Januar ??

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg skal ha planlagt ks i slutten av Januar.

Pga. traumatiske tidl. fødsler . (hastesnitt første gang, vag.fødsel med mange kompl. med nr 2 )

Er veldig lettet og glad og håper på en god fødsels opplevelse denne gangen.

Er det andre her inne som hat dato rundt samme tiden?

Hadde vært kjekt å lage en skravletråd :)

Fortsetter under...

Jeg skal! Hadde også hastesnitt med førstemann, pga smalt bekken (viste det seg i ettertid). Jeg satser også på en bedre fødselsopplevelse denne gangen, selv om jeg ikke kan si at jeg gleder meg, akkurat... Hverken til selve inngrepet, eller til tiden etterpå. Jeg er merket av opplevelsen, inkludert diverse komplikasjoner og store smerter, men håper på bedre lykke denne gang...

Vil ikke ut med datoen, vi har tenkt å holde den hemmelig, men det blir i andre halvdel av januar. :) Har ikke helt skjønt at jeg er tobarnsmamma om ikke så lenge, jeg... Hehe!

Håper du får en fin opplevelse ja ....selv om du gruer deg .

Denne gangen er iallefall alt planlagt , og det er noe helt annet enn et hastesnitt.

Jeg skal også ha ks i siste halvdelen av januar og de to guttene mine skal bli storebrødre til enda en liten gutt !

Vet du om det blir jente eller gutt?

Nei, vi vet ikke kjønnet! Det var så spennende ikke å vite kjønnet sist, så vi kjører samme opplegg denne gangen - til svigermors fortvilelse, hehe. :) Selv om jeg av og til skulle innrømme at det hadde vært greit å vite kjønn - av ekstremt overfladiske årsaker (dvs shopping), gir det en liten ekstra spenning.

Jeg tror det er en gutt til - men jeg trodde førstemann var jente, så det ser ikke ut til at intuisjonen min er så mye å stole på. ;) Når har du termin? Min termin er 4. februar.

Ja, jeg satser på at et planlagt ks er noe helt annet enn et hastesnitt! Jeg har fått beskjed fra fødeavdelingen om at jeg bør skrive et ønskebrev, slik man gjerne gjør ved vaginal fødsel, så jeg får ta med de viktigste punktene der... Jeg forsøker å ha positive tankar, men det er ikke like lett bestandig. Hva tenker du om det kommende ks'et?

Spennende å ikke vite kjønn - vi visste ikke med nummer 1 . (men med nr.2 visste vi)

Hadde store planer om å ikke vite denne gangen , MEN jeg MÅTTE jo bare hehe ;)

Så det er jo greit ift. klær og sånt. siden vi bare har gutteklær uansett så får vi brukt mye om igjen .

Men har kjøpt endel nytt også .

Har heller aldri hatt vinterbarn , så litt nytt utstyr blir det og .

Min termin er forresten 1 feb .

Blir spennende å se om det blir en gutt til på dere da ! Hvor gammel er første gutten?

Mine er 5 og 2 år.

Ift. keisersnittet : sikkert bra å få skrevet et ønskebrev . Det er jo greit å snakke om brevet / ønskene dine dagen før på innskrivingen .

(hvis du ikke får gjort det før da)

Jeg er veldig rolig og gleder meg mer enn jeg gruer meg . Ser frem til å komme til sykehuset uten rier (forhåpentligvis... kan jo være det starter av seg selv hehe )

ser også frem til å vite hva som kommer til å skje . Mitt største ønske var forutsigbarhet denne gangen.

Har blitt satt igang med begge de andre ...under fødsel nr 2 ble jeg sittende i rullestol pga symfysesmerter . (det jævligste jeg har opplevd.)

Så smertene etter ks er jeg ikke redd for i det hele tatt . Selvfølgelig vil det kjennes . Men medisinene hjelper godt , og man blir tatt godt vare på .

Og det er smerter som til en viss grad kan kontrolleres .

De jeg hadde etter sist fødsel var der nesten uansett hva jeg gjorde.

Er jo selvfølgelig klar over at det er risiko for kompl . osv .... men jeg velger å tenke mest på det som er positivt og trygt denne gangen .

:)

Skal gå så fint så ! :)

Hvilket sykehus skal du på ? jeg skal på SUS (stavanger.)

Jeg skal ha ks helt i slutten av januar eller helt i starten av februar. Var på samtale i dag, så gleder meg til brevet kommer i posten. :)

Dette blir mitt 3 ks, og vår 3 jente! Så det blir spennende!

Annonse

Gjest Mentha♥med kul på magen♥

Det er ikke sikkert enda, men hvis det blir KS på meg så blir det helt i starten av januar. Har seteleie, men ingen vil gi meg noen svar på noe som helst før i uke 37 (33+6 nå). Litt frustrerende, men må vel bare smøre meg med tålmodighet :)

Gutten min er to år nå, jeg skal føde i Levanger. :)

Når det gjelder frykt for smerter etterpå, er jeg nok preget av det som skjedde forrige gang... Da var jeg egentlig positivt overrasket over hvor lite vondt det faktisk gjorde i såret (alt tatt i betraktning, selvsagt), jeg fikk styre smertelindringen selv etter behov. Det funket fint. Det som derimot IKKE funket fint, var at jeg fikk spinalhodepine. Den kom gradvis i løpet av 2-3 dager, og den fikk jeg ikke behandling for. I tillegg klarte de å stille feil diagnose (etter først å ha stilt riktig diagnose). Plutselig hadde jeg disse enorme smertene pga "stress" og "feil ammestilling", og smertelindringen besto av varme risposer. That's it. Da jeg tryglet om mer smertestillende, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få mer, pga barnet... Da turte jeg ikke spørre mer, men bare led i stillhet. Følte meg som en elendig nok mamma fra før, om jeg ikke skulle "dope" barnet mitt i tillegg... Det høres helt teit ut nå, men jeg var skikkelig langt nede, mye pga disse grusomme smertene i hode/nakke. De smertene sitter så utrolig hardt i meg, jeg klarer ikke bli kvitt minnet om dem, som liksom sitter i ryggraden...

Så behandling - øyeblikkelig - for spinalhodepine, hvis jeg skulle være så uheldig å få det igjen, vil stå ØVERST på mitt ønskebrev!!! Så derfor er jeg redd for smertene... *sukk*

Men tross alt er planlagt ks mye bedre enn alternativet for min del, det er bare at jeg ikke gleder meg til ks, heller! Men jeg jobber med saken (dvs å prøve å bli mer positiv, og ikke bare fokusere på alt som gikk galt forrige gang), og det går faktisk mye bedre. :) Det hjelper veldig at jeg har blitt møtt på en superfin måte av alle jeg har vært i kontakt med i helsevesenet denne gangen - fastlege, jordmødre, gynekologer på to ulike sykehus. Det hjelper virkelig å bli møtt med forståelse og omtanke, altså, det skal ikke alltid så mye mer til! :)

Artig hvis vi kan følge hverandre framover de neste par månedene!

Hei til dere andre som også skal ha ks i januar / og du som venter på svar .

Meg 80 -

Spinalhodepine altså....det har jeg aldri hørt om - men det var synd at du ikke fikk den smertelindringen du trengte .

Jeg ble også sendt hjem fra sykehuset uten resept på paralgin forte (hadde fått det på sykehuset mot symfysesmertene) med beskjed om at det var en fare for at jeg ble AVHENGIG !!! hørt noe så dumt...så pinte jeg meg gjennom 3 dager med PARACET ..før jeg ringte fastlegen og fikk par.forte med en gang!

Det er ikke godt å sitte igjen med "minner" etter ekstreme smerter - men det er jo ikke sikkert det skjer igjen .

Vi får fokusere på det posistive som du skriver ! :)

Godt at du har blitt møtt med forståelse og respekt , det har jeg også !

Både fra jordmoren min og overlegen på sykehuset .

Til dere andre : hvor skal dere ha ks ? lenge før termin ?

:)

Hei!

Jeg har hatt 2 planlagte ks og skal ha det 3 nå. Jeg har ikke hatt andre smerter enn i såret, og dette synes jeg har gått relativt greit. Jeg har tatt det med ro, og da har jeg ikke hatt mye vondt. Håper det blir sånn denne gangen og. Kanskje en større utfordring denne gangen med ei på 2 år hjemme.

Jeg har termin 13 februar, og de tar jo ks rundt 14 dager før - så jeg får bare vente og se når datoen blir! De to andre er tatt 10 dager før.

Jeg skal ha ks på ahus. Håper de er kjappe, så kanskje jeg får brevet i slutten av uka!

Jeg venter nr 4,med termin 8.februar,og har fått beskjed om at jeg får planlagt ks i slutten av januar ved Sykehuset Namsos.Er SÅ lettet over dette!!! Nr 1 kom normalt,Nr 2 sto fast og var blå da hun kom,Nr 3 kom seg ikke ut i det hele tatt,så da ble det akutt ks,så denne gangen blir det planlagt på forhånd!!:)

Det hørtes ut som det var fint med planlagt ks denne gangen for deg da! Planlagt er veldig rolig og greit! :)

Jeg fikk byttet min time heldigvis, den som kom på 2årsdagen til snuppa her. Så mitt ks blir i slutten av januar, utenom andres bursdager! :)

Annonse

Hei. skal ha mitt første ks i begynnelsen av januar på sus. Glede/gruer meg. Gleder meg til å få treffe babyen og få det overstått. Gruer meg til inngrepet og smertene etterpå. Satser på at gleder over å bli mor gjør at skrekken og smertene blir litt lettere:-)

Gjest Mentha♥Høygravid♥

Christine80:

Jeg skal (sannsynligvis og forhåpentligvis) også ha KS på St Olavs i begynnelsen av januar. Hvor langt på vei var du da du var inne til samtale? Jeg har fått beskjed om at jeg ikke blir tatt inn før i uke 36/37, noe jeg synes er i seneste laget...

Ikke avklart enda men muligens ks i midten av januar på meg også.

Tulla ligger bestemt i seteleie og har ligget fra uke 18 - 25 tverrleie så 25 -33 i seteleie hun snur seg ikke og legene er ikke optimistiske. Pga akutt ks sist er det usikkert om snuing er et alternativ. Bekkenet er for trangt til sete så enten snur hun seg eller så blir det ks. Uff jeg vil ikke ha ks men blir det sånn så blir det sånn.

Til de som er første gangs og skal ha ks er det ikke alle som blir særlig reduserte av ks. Jeg var på beina 2 timer etterpå og stelte babyen selv, brukte ikke smertestillende og hadde det ok. Det er ikke behagelig det er vondt etterpå men det var ikke så ille heller. Amme liggende de første dagene var til god hjelp for meg ellers var det bare vondt når jeg skulle reise meg, sette meg eller snu meg i sengen. Ammepute er en veldig viktig anskaffelse før fødsel ved ks. Ellers har jeg ikke hørt om paralgin forte brukt i forbindelse med amming og ville absolutt ikke brukt det. All smertestillende går over i melken og babyen trenger ikke smertelindring. Ville heller holdt ut og krevd sykemelding av meg selv slik at pappa kan overta permisjonen og være hjemme og hjeøpe det har man faktisk rett på...

Lykke til Alle som skal ha ks.

Mentha: Jeg har ikke vært på samtale, går regelmessig til kontroll hos ei jeg kjenner fra før som er lege på føden, hun skulle sette dato i uka her sa hu sist ihvertfall..uke 36/37 hørtes seint ut ja..

Jeg er 33 uker på vei.. de tar vanligvis ks 10 dager før termin.. men det er bare to dager i uka de gjør planlagte snitt.

Hvor langt er du på vei?

Gjest Mentha♥Høygravid♥

Christine80: Jeg er 34+6 i dag, og har fått time til undersøkelse av leie + samtale i midten av desember. Et evt keisersnitt fikk jeg beskjed om ville bli 1. januar sannsynligvis (har termin 7.). Vi har vært mye til undersøkelse på fostermedisinsk i løpet av svangerskapet pga forskjellige ting, men alt har blitt friskmeldt. Har hatt litt lyst til å mase om time til samtale før, bare for å få vite, men så langt har jeg prøvd å holde meg. Sambo er helt rolig, så føler kanskje det bare er jeg som stresser litt ;) Men på den andre siden så har de satt meg opp som høyrisikosvangerskap (uten å forklare hvorfor) med risiko for å føde for tidlig, så kanskje jeg burde mase litt likevel...

Hvis det bare er to dager i uka de gjør planlagte snitt er det kanskje fare for "kø"? Vet ikke hvor mange som kommer for planlagt ks vanligvis jeg :)

Ok, da er du sikkert utskrevet når jeg skal ha da, regner med jeg får mellom 6 og 10 engang.. Det skader ikke å mase litt, si at du blir nervøs av å ikke vite, og be de forklare hvorfor de anser det som et høyrisikosvangerskap..be om en måling av livmorhals..

Om det er "kø" så vil jeg tro du blir prioritert uansett med tanke på at du har et risikosvangerskap..

Gjest Mentha♥Høygravid♥

Det gjør meg ingenting å vente litt altså :) Fikk bare et mentalt bilde av masse fødeklare kvinner som sto etter hverandre nedover gangen med kølapp ;) Men satser på at de ikke er så fullbooket!

Tror jeg skal ringe de jeg, og høre om jeg kan komme inn litt før. Takk for råd! :) Var inne til måling av livmorhals for et par uker siden. Den var blitt litt kortere, men legen mente det ikke var noe å bekymre seg for (hun svarte forøvrig at "det ikke var noe å bekymre seg for", uansett hva det var jeg spurte om).

Hm, ja det spørs om ikke jeg er på hjemvei når du kommer inn da. Håper du får en bra opplevelse med KS! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...