Gå til innhold

Hvor mye sover deres søte små på ca 3 mnd på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei frøken som har hatt litt kolikk tendenser, men dette er nå helt borte. Er rolig og fin på kveldene nå men kan holde det gående til klokken 0200!! Nå kjenner jeg at jeg trenger tidligere kvelder snart. Hun sliter med å være veldig lenge våken på dagen og jeg har tatt henne opp til samme tid hver morgen i flere uker, ca 0700. Da klarer hun å være våken 1/2-1 time og deretter sover hun 3-4 timer, våken ca 1 time og sover 3-4 timer igjen. Deretter har vi det gjerne gående til langt på natt. Er stup trøtt og kan sovne i 20 min for så å våkne igjen. I går sovnet hun halv sju på kvelden, sov til halv ti for så å holde det gående til 0400!! Tror jeg stuper... Noen forslag til hvordan jeg kan snu dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min lille er 3 mnd og sånn ser dagene ut :

07-08 står vi opp.

10-11 sover hun en time

Våken til ca 14 og sover da 2 timer igjen.

Så legger hun seg 21 og sover for natten.

Ammer på natt, men hun sovner igjen med en gang.

Skrevet

har en jente på 12 uker. vi står opp i 09.10 tiden, så er hun våken til rundt 1200, så sover hun ett par/tre timer, våken i 2-3,så har hun en god sove periode på ca 3 timer på kveldenm igjen, og våken tid frem til hun legger seg i 23-24 tiden. skulle kanskje ønske at hun kunne lagt seg i 20 tiden(da hun ofte sover da uansett) MEN, etter den søvnen vil hun ha en god våkenperiode med kos til vi da får lagt henne i 23-24 tiden. hun sover som regel hele natten frem til vi står opp. men dagene er fortsatt forskjellige i forhold til søvn og våken tid.

Jeg føler at de kanskje er litt små til virkelig å prøve å snu de søvn/våken periodene de har. men forstår deg jo veldig godt når hun er våken til 02, og ikke har noe god sammenhengende søvn resten av natten! vi gir lillemor en flaske med nan før vi legger henne, da blir ho skikkelig mett og trøtt(fullammer resten av dagen). hva med å prøve dette? synes jo ikke de timene hun sover på dagen er SÅ mange, at dette skal gå utover nattesøvnen..de er jo fortsatt små og behover for mye søvn, så kanskje vanskelig å snu på det allerede nå. Jeg tenker at dette kanskje vil gå seg til etterhvert.

men har dere klare forskjeller på dag og natt?

Skrevet

Her står vi opp mellom 09 og 10. Hun spiser og så leker vi litt på babygymmen og prater sammen. Så kan hun sove i bæreselen i opptil tre timer til ett ca. Da er det mat igjen og så går vi gjerne en trilletur. Da kan hun sove en time eller to, avhengig av hvor lenge vi er ute og hva vi finner på. Så er det ettermiddag og kveld og hun kan sove en liten power nap her og der, tjue min til en halvtime, men er mye våken. Og sånn fortsetter det fram til ca 23. da sovner hun for natta, gjerne til 04.. da er det mat igjen og så er hun enten mye våken fra og til eller hun kan sove til 07 og så til ca 09. Noen dager når vi skal ting kan sovingen bli annerledes. Men ganske sikkert er det at om jeg setter henne i selen kan hun sove i opptil 3 eller til og med 4 timer! og i vogna sover hun også leeenge. Men fra 09, 10 til kvelden hennes som liksom skal være 19, 20, sover hun vel kanskje fem seks timer... Når det gjelder forskjeller på dag og natt passer vi på å ta på pysj etter vask eller bad i sjutida, og så ligger hun i en del av stua som er mørkere til vi legger oss, eller sammen med oss ved tv (heh) og når vi legger oss i ti, ellevetida, tar vi henne inn i mørket hos oss. Vi prøver å være rolige og stille når det er mat om natta, og skal starte med å bare skifte bleie hvis det er bæsj. Leste det et sted, at da våkner de mindre. ... om dagen sover hun i sele eller i vugge eller vogn, uansett med lys og lyd rundt seg.

Skrevet

Gutten min er 3 mnd i midten av desember, men kan kanskje svare alikevel;) Det jeg lurer på, er om du vekker babyen din klokken 7, eller om hun vokner av seg selv da? Slik du skrev det hørtes det litt ut som om du vekker henne:) Kan i så fall være lurt å unngå å gjøre dette, slik at hun får sove litt lenger på morgenen. Da vil hun muligens sove mindre på dagtid, og være trøtt tidligere på kvelden:) Ellers er det nok ikke så mye å gjøre med dette så tidlig, annet enn å følge deres rytme så langt det lar seg gjøre. Det vil vel regulere seg selv etter hvert, særlig når de begynner med fast føde:)

Skrevet

står opp alt fra 07-08.30 er våken til 09.30-10.30 sover da 2-3 timer er da våken igjen til 15-16 sover igjen da 1-2 timer. legger seg alt fra 19-19.30 pleier da å sove til 24 før han spiser igjen. å etter det spiser han ca hver 3 time frem til morningen, kan også gå både 4 og 5 timer men somregel 3 timer.

Skrevet

Tusen takk for svar! Vi har klare forskjeller på dag og natt og hadde det egentlig veldig greit i ca 3 uker. Da sovnet hun rundt klokken tolv hver kveld, og selv om hun var mye trøtt og sutrete på ettermiddag/kveld var det tross alt levelig. Om hun sovner runt tolv kan hun sove alt fra 5-7 timer sammenhengende, så hun kunne i allefall forskjell på dag og natt. Nå de siste 2 ukene har det blitt trøblete igjen med styr til langt på natt. Jeg vekker henne ikke men hun våkner som regel mellom 6 og 8 på morningen for å få mat, og da har jeg kledd på henne og tatt henne med meg i barnehagen for å levere storebror. Hun har fått følge sin egen rytme hele veien, for de skal jo liksom finne ut av dette selv! Nå når hun sover alt fra 0200 til 0400 sover hun kun 4 timer før neste måltid på natten, og jeg ser at hun gjerne sover lengre lurer enn 4 timer på dagen, men da passer jeg på når hun glipper med øya etter 3 timer og vekke henne forsiktig.

Kan det være at jeg har alt for lite mat på ettermiddag/kveld? Siden hun sover godt på dagen da jeg har forholdsvis mye melk? Har prøvd med litt flaske på kvelden men hun har bare tatt 70 ml og sover i ca 45 min etter det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...