Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 Eller kanskje det bare kalles selvstendighetsalderen? Nei og Ikke er det to nye favorittordene hennes. Hun vet å spille på mamma sine ettergivende sider. Når hun vet vi skal gjøre noe som hun ikke liker, kommer hun krypende opp i fanget og skal gi meg en klem, hehe. ( Slik som tannpuss, legging fks) Hun legger seg langflat i butikken for den minste ting og tester meg daglig. Idag satt hun i stolen sin, drakk litt jus og spyttet den på fatet sitt. Legging er blitt et realt mareritt, og hun står hver kveld i sengen sin og roper på mamma.. Huff, noen flere i samme båt? Prøver å være streng og holde på mitt.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 Hehe, jepp. x 4 til og med. ;-) Har en 8 åring som er før-pubertal og plutselig kan klikke for de rareste ting, men akkurat nå er han i en ganske fin og stabil periode. Så har jeg en 6 åring som skal finne sin plass som 1. klassing på stor skole og lære masse nytt, vokser og ikke får roppen helt med seg og blir mye frustrert og tullete og plager og styrer på med sin type trass. For ikke nakke om 3 åring som er midt i verste 3-års trassen nå, skal gjøre alt motsatt og "vil ikke!" er favorittordene og å skrike så høyt han bare kan. Så er det vesla på 15 mnd som har oppdaget at hun har egen vilje oig kaster ting vegg-i-mellom når det ikke går som hun vil. Forsøker å ikke stresse med det, men alle får jo nok til tider, hehe...
Mia29 Skrevet 23. november 2010 #3 Skrevet 23. november 2010 Vi er flere. Nå har hun passert ett og et halvt, men det begynnte for flere måneder siden. Den siste tiden ahr det vært mye tull med leggingen. Hun ligger og roper på mamma og pappa om hverandre. I går ropte jeg bare tilbake: "Mamma sitter her ute og passer på, nå må du legge deg." - "Nei" fikk jeg kontant tilbake" - "Jo" svarte jeg. -"Nei" svarte så hun. Da sluttet jeg og svare, men var ganske lattermild der jeg satt. vi prøver å unngå og gå for mye inn så lenge hun er rolig og bare prater, men hun har en tendens til å kaste både smokk og bamse ut av senga for å lokke oss inn. Ganske slitsomt. Men med konsekvens og litt strenghet går det stort sett greit. Bare ikke så lett å vite hvor streng man kan være bestandig. Hun har noen utrolige tårer om dagen. Hun gir meg skikkelg dårlig samvittighet til tider når hun ikke får det som hun vil ;o) For eksempel ingen forståelse for at hun ikke får spise en halv kilo rosiner eller at hun ikke får pappaen sin kaffe. Heldigvis er det noen ting det da er litt selvsagt å si klart nei til Vi får nok bare holde ut og håpe ingen rundt oss synes vi er så håpløse at de melder oss på Nanny 911 ;o) Jeg trøster meg med at det sies å bli sterke selvstendige unger av de som har sterk trassalder dersom vi møter dem på en god måte.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 Tror nok jeg er i samme båt ja.. Har ei på 19mnder nå..føler det var en stund siden hun begynte å teste grenser. Hun har det med å gjøre det samme om og om igjen om jeg sier det ikke er greit. Hun klatrer utav senga, og jeg legger hun tilbake igjen, og slik har det fortsatt nå idag, i en time sikkert! Hun har dager der hun er mer rampete enn andre. Noen dager er ALT jeg sier galt og feil, da er det hun som vet best. Haha,det er morsomt å se viljen i de små rakkerne. Men noen dager kjenner jeg at det blir nok
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. november 2010 #5 Skrevet 24. november 2010 Samme greia her også. Men jeg gidder ikke å gi henne oppmerksomhet i det hele tatt når hun klikker. Hun er også veldig flink til å være "potetsekk" og helt umulig når vi er på butikken. Men da sier jeg bare at "nå går jeg, hadet bra" og vinker. Så kommer hun som regel etter. Går aldri så langt at hun ikke kan se meg eller jeg ikke kan se henne. Men viser henne at jeg mener alvor. Verste er når hun sutrer og griner for alt. Når vi skal spise, kle på, leke, uansett hva det er så griner hun. Prøver å telle til hundre men noen ganger får jeg nok. Er bare glad for at hun elsker å legge seg om kvelden så vi ikke har noen problemer der. hehe Hun er forresten 20 mnd. Jaja, bra hun er sta men litt dumt nå som jeg er gravid og har kraftig bekkenløsning, har liten tålmodighet og er utslitt hele tiden.
Eeniemeenie Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Godt å høre det er flere, hehe. Er nesten litt gøy at mini har lært seg å si nei, for hun svarer nemlig "Neee-i" til alt hun blir spurt om. Men ser de andre ungene i barnehagen også er slik, så kan godt være der hun har plukket opp ordene sine
nayna_ Skrevet 24. november 2010 #7 Skrevet 24. november 2010 Skriver under her jeg også! Jenta mi er straks 21 mnd, og veeeeldig selvstendig om dagen! Plutselig ble leggingen et strev! Aldri hattt noe problemer med å legge henne; vi trengte bare å ta henne inn på rommet og i seng, si natta, elsker deg, sees i morgen og gå ut- så var det stilt med en gang. Nå kaster hun ut alt i senga, og smokken, og hylskriker, og roper mamma mamma, opp, opp... I tillegg har hun også begynt å si do-do, og dra i bleia si, og når jeg spør om hun må på do så sier hun JAAA... Og da ender det med at vi må ta henne på do, og som regel tisser hun.. Men som oftest er det bare for å få komme opp. Vi må som regel stå inne på rommet hennes til hun sovner, noe som han ta opp til en time! Jeg er gravid i uke 39 og har slitt med bekkenlåsning, og det er akkurat som om hun skjønner at jeg ikke har krefter til å stå i mot.. Jeg er overrasket over hvor tidlig de blir "selvstendige" og bruker utspekulerte metoder for å tvinne oss foreldre rundt lillefingeren... Og for noen raserianfall til tider! Man må jo nesten le litt Vi får bite tenna sammen og holde ut! De blir så fort store!
HH72 Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 Min gutt på 22 mndr er allerede ferdig m sin første trassperiode(puh), men tror ganske sikkert det kommer en ny bølge snart. Begynte allerede rundt ca 15 mndr! En må bare trøste seg med at viljen kommer til nytte når de blir eldre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå