Gå til innhold

Hva er meningene rundt kunstig juletre der ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i alle år tenkt at juletre bør være ekte, pga lukta, tradisjonen og sjarmen ved det..

Plutselig spiller økonomien inn, og i fjor hadde jeg ikke råd til juletre i det hele tatt.

400-600,- spiller en rolle i et stramt budsjett..

Tenkte vi heller kunne gå tur i skogen og kutte ned noen granbarkvister og putte i en stor vase eller noe, så får man jo lukta..

Kunstig tre på europris 300-400,-?

Va tycks?

Skrevet

Grusomt, juletreet skal være ekte, ellers blir det ikke jul :)

Skrevet

Noen synes det er kjempegreier. Vet om folk som setter treet på loftet - med pynten på - klart til neste år. Hver sin smak.

Vi prøvde det selv for 10 år siden men fikk ikke den samme julefølelsen som ved et ekte. Det rydde barnåler selv om det var plast, haha:P (Når vi tok i det) Ble brukt 2 år. Kostet 800 kr så vi verken tapte eller vant vi;)

Skrevet

Jeg har en del allergier, og for to år siden trodde jeg at jeg hadde fått allergi mot grantrær også. Juletreet åkte ut femte juledag, da hadde jeg omtrent nyst meg ihjel hele jula. Så i fjor vurderte jeg kunstig tre. Men en venninne trodde kanskje det var sprøytemidlene de bruker jeg ikke tålte, så jeg fikk hugge mitt eget tre i hennes svigerfars skog, han sprøyter nemlig ikke. Og da gikk det jammen greit:)

Men i år dropper jeg hele treet, har fått katter i løpet av året, og de er litt for lekne ennå til at jeg tar sjansen. Og ikke skal vi ha unger her på julaften heller, så da er det ikke så veldig farlig.

Skrevet

Kunstig hvitt juletre med sølv og blå julekuler!!! ahh. nydelig :)

MEN vil man ha ett juletre der barnålene ikke detter av bare du ser hardt på det så anbefaler jeg edelgran!! absolutt :)

Skrevet

Har ennå til gode å se et pent, kunstig tre, derfor velger jeg glatt et ekte tre (Edelgran ja). Mamma og pappa har kunstig, og jeg synes helt ærlig det er grisestygt. Men det sier jeg selvsagt ikke :-)

Skrevet

Hjemme hos mamma og pappa hadde jeg syntes det var GRUSOMT om vi skulle ha uekte tre. Men der har vi tradisjon om å dra i min onkels skog for å hogge, så det er jo en hel greie.

Det finnes jo mange grunner for og imot et plastikkjuletre, men det får være opp til enhver familie. Jeg synes folk er litt late når de har plastikkjuletre, eller at de lener mot amerikansk jul istedet for norsk, men om grunnen er økonomi skal vel ingen dømme deg!

Falskt juletre er jo MYE bedre enn ikkenoe juletre, da!

Skrevet

Da vil jeg heller la være å ha tre. Ekte, eller ingenting.

Skrevet

Var sterkt i mot plastikk juletre, var kun vant til ekte tre, men så flytta vi utlenlands, og fortsatte med ekte tre, men alle andre hadde jo plastik, nå er jeg vant til plastik tre, og hadde ikke hatt noe i mot å hatt det selv. Noen av dem kommer jo ferdig med pynt og lys og hele pakken. Kunne sikkert også ha hatt et fiberoptisk tre, der hele treet lyser i ulike farger.

Hva som er pent endrer seg med hva en er vant med :-)

Nå er den utenlandske mannen min blitt hekta på ekte tre, og jeg får han ikke til å snu.

Skrevet

Ekte juletre er sjarmerende det, men jeg har ikke angret ett sekund på at jeg kjøpte kunstig tre! Kjøpte et litt dyrere tre slik at en ikke ser at det er kunstig før en kommer rett oppi det. Det eneste jeg savner ved et ekte tre er lukten -men det løser seg ved å tenne duftlys ;)

Om du/dere ikke har barn kan jo noen granbarkvister gjøre god nytte :)

Skrevet

Vi har kunstig juletre, min mann måtte krype til korset for to år siden. Jeg sa at enten ble det plastikk fantastikk eller så ble det ikke noe tre for jeg orket ikke en jul til som han snufset, nøys og var halvdårlig. Han har litt allergi kan man si, men juletre skulle han ha.

Så jeg bestemte at vi skulle ha sort juletre, grønt plastikk syns jeg ikke noe om men sort ser man at er plastikk, men ikke bare en etterligning heller. Det er kjempe tøft syns jeg, og alle ungene er strålende fornøyde.

Skrevet

Vi har hatt plast i over 11 år, samme treet. Like fint enda, mørkegrønt og tett. Ser faktisk ekte ut.

Du finner ikke et ekte tre som er i nærheten av å se så fint ut!!

Plasttrær betaler seg på 1-2 år, avhengig av størrelse, gjenbruk hvert år og den ekte skogen får stå i fred ;)

Bruker forøvrig et grønt lysnett til å legge over, så treet har jevnt fordelt masse smålys... Lekkert !!

Skrevet

Vi kjøpte et falskt "kvalitetsjuletre" som er mye finere enn de som selges på europris osv. Det kostet 1200 kroner og ser kjempeflott ut. Vi har hatt treet i 4 år nå og har på den tiden "spart inn" treet. Hvis man regner 400kr for et tre er det spart inn på 3 år.

Det er helt genialt! Jeg var skeptisk fordi jeg ville ha lukten og sjarmen som følger et skikkelig tre, men pga allergi på eldstemann måtte vi bytte til "plastikk". Jeg har aldri angret et sekund og hadde ikke byttet tilbake til ekte selv om allergien til datteren min var borte.

Dette treet er kjempefint, det drysser ikke, det er raskt å få opp, lettere for barna å henge opp pynt på, lettere å flytte på det, billigere i lengden osv....

Skrevet

Jeg synes faktisk det er en uting med ekte trær, for når jula er over, havner de i veigrøftene eller folk slenger de fra seg i skogen. Som at man ikke legger merke til et svært juletre som ligger midt i en løvskog. Jadda.

Vi har plasttre, foreldrene mine har også hatt plasttre i flere år. For meg er juletre en ting å putte pakkene under, ville sett rart ut med en haug pakker midt på gulvet liksom.

Skrevet

Mye penere enn ekte, og så slipper man rennende allergiske øyner;)

Skrevet

Takker for svar..

Er enig i alle argumentene for ekte juletre, men det er trangt for tida..

Tror jeg dra på europris og ser på treet, eller så kanskje jeg finner et lite som er til halv pris eller som like gjerne skulle kastes...

Skrevet

Ikke kjøp på europris, se heller på plantasjen :) de er mye finere!

Skrevet

Syns det er smart. Mangler lukta da, men de kan være veldig fine hvis du ikke kjøper de billigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...