Sannali Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Så er vi i forhandlinger om julebordstur fire uker før termin. Har en treåing, kraftig bekkenløsning og noe risiko før prematur fødsel, og vil helst at han holder seg hjemme. Turen går til et sted tre timer unna, og han er enten i bakken eller i festmodus hele helga, så det vil ikke akkurat bli lett å få tak i han om noe skulle skje... har svigerforeldre i umiddelbar nærhet, men har ikke lyst å overlate småen til dem store deler av helga og vet jeg kommer til å slite meg ut med å få til en relativt aktiv helg... hva sier dere?
NiT&miniputt Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Har det vært meg så hadde jeg overlatt treåringen til svigers, latt mannen dratt på julebordstur og ønsket han en god tur. Enten kost meg alene eller invitert noen over for helgen:) Jeg unner min det om det skulle dukker opp en sånn sjans for han.
solskinn1980 Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Jeg hadde latt han gått på en betingelse at han fikser at du kan levere treåringen til svigers.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Da hadde jeg satt noen "regler". Han skal være å få tak i hele tiden og at treåringen ikke skal være hos deg alene når du har bekkenløsning. Så hadde jeg ønsket han en god tur
Einige Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 Jeg hadde ikke syntes det var greit uten veldig klare regler.. Mobiltelefonsjekk OFTE, + at planen for hurtig tilbakereise måtte være klar på forhånd, sånn i tilfelle noe skulle skje. Det ville også betydd (for meg) at han ikke drakk seg dritings og hang i taklampene, noen øl hadde vært greit, men tenk om han plutselig måtte reise til sykehuset og være med på fødsel liksom... Jeg ville nok likevel sagt ja, under tvil, men med klare kjøreregler. Det ville min samboer også forstått, jeg tror ikke så mange menn vil forvente å kunne reise på tredagers hivoghoitur bare uker før termindato, eller?
høstenerher Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Vet du, jeg ville sagt nei jeg altså. Dersom det ikke føles riktig for deg, du har risiko for prematur fødsel og bekkenløsning - det er svært få ganger i livet man er gravid (og enda færre hvor det er så kort igjen til fødselen), guttetur kan han vel dra på hvert år? Jeg er helt for at gutter skal få kommet seg bort og gjort kjekke ting, ikke misforstå, men en hel helg med aktiv 3-åring og bekkenløsning...au... Klart - får du sendt bort 3-åringen... men uansett, skulle noe skje risikerer du å få enten en full eller bakfull mann med deg på fødsel...
prøverigjen:) Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Jeg hadde heller ikke sagt ja. Du skriver at du har risiko for prematur fødsel, og at du helst vil at han holder seg hjemme. Jeg har sagt til mannen min allerede jeg at når det nærmer seg fødselen at han ikke må planlegge noe som helst.
:o) :o) :o) Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Hvis du har lyst at han skal være hjemme, synes jeg faktisk ikke han ofrer så mye om han dropper den turen! Synes heller ikke det er mye å forlange fra din side. Det er bare snakk om en tur, han får helt sikkert mulighet å dra andre år... For å si det sånn, om det var du som hadde blitt invitert på en slik tur nå, kunne ikke du dratt. Hvorfor er det så synd på mannfolkene om de går glipp noe når det nærmer seg termin, men for oss er det en selvfølge? Min mann er også invitert på julebordstur en mnd før termin, noe jeg sa han bare kunne glemme... og han var egentlig helt enig!
juliogjuleprinsesse Skrevet 21. november 2010 #9 Skrevet 21. november 2010 hehe, sliten og lei som jeg er, synes jeg en helg alene hørtes HERLIG ut... Mannen på tur, jentungen hos svigers og meg alene på sofaen med smågodt posen og fjernkontrollen en HEL helg, oh je, jeg ville kost meg
Trollmor til 2 Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Jeg ville sørget for å få barnevakt. De fleste besteforeldre synes det er stor stas å få overnattingsbesøk av barnebarna sine, så jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet overfor dem pga noe sånt. Og så ville jeg sendt gubben av sted med klar beskjed om å være tilgjengelig på telefonen til enhver tid, han skal ha en plan for hvordan han raskest mulig kan komme seg til sykehuset og han skal ihvertfall ikke drikke mer enn at han er sånn noenlunde tilregnelig. Så ville jeg sørget for at jeg selv fikk en deilig spa-time, en time hos frisøren kanskje og bare hatt en "skjemmesegselvbort"-helg. Spise det man vil spise, se på det man selv vil se på TV, sove når man vil (og hvor man vil). Ja.. Nyte stillheten og få ei hel helg bare for seg selv... Høres nydelig ut!
nr 4 i magen på overtid Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 Heia:) Jeg hadde definitivt sagt nei, dersom jeg hadde hatt risiko for fortidlig fødsel. Frister ikke mye å havne på føden verken uten mann eller med en full mann. Nei takk:) Guttetur kan de reise på seinere, når fødsel er unnagjort. Det er nå min mening:) Ha en fin dag!
Puppemamma Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 Jeg hadde sagt blankt nei. De få gangene i livet vi skal gjennom dette sammen skal jeg jammen meg ha full støtte - det er da ikke bare jeg som har laga denna ungen.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 Jeg hadde også sagt nei. Her har heldigvis mannen sagt nei på eget initiativ, og blir ikke med på julebordshelg i år Men du føler selv på hva du er komfortabel med, og setter de grensene du føler er rett. Såpass bør han forstå han også, at du gjerne vil ha han hjemme eller i det minste ha mulighet til å få kontakt med han (kjørbart edru!) til alle døgnets tider i denne perioden! Det er som Amazing sier, man er faktisk to som skal ha barn
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 Vi diskuterte dette igår kveld (jeg nevnte innlegget her). Min man sa med en gang at han ikke ville ha ro/samvittighet til å reise bort etter nyttår (termin 10. feb førstegangs). Han skulle hvertfall holde seg edru og kjørbar. Den kjøreturen en noe han vet han KAN bidra med ifbm fødseln ;-). Han (vanligvis vi) driver med isklatring på den tiden av året, så dette vet jeg er en oppoffring fra hans side. For meg hadde det vært greit om han var 2-3 timer unna og tilgjengelig på telefon siste måneden, men han mente 1 time var langt nok. Dere må jo hvertfall ha en plan på hvordan du skal komme deg til sykehuset og at han er edru når han kommer dit!
Teres Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Syns ikke dette høres ok ut! Jeg har vært ALTFOR "snill" gravid, sittet alene med bøtte mellom bena kveld etter kveld, helg etter helg, og med kun 2 knappe uker til termin hadde min kjære IKKE fått min "god tur" hilsen på vei ut dørene... Helt enig med Amazing og Mentha, er to om å skulle bli foreldre, og syns faktisk det minste mennene(eller en kvinnelig partner!) kan gjøre er å vise litt måtehold de siste ukene svangerskapet varer. VI har jo ofret masse i mange måneder(ikke at det har føltes som et tap altså!), så såpass syns jeg du skal forvente av mannen din, Sannali. Det er det DU føler er riktig som skal gjelde nå på slutten, at DU føler deg trygg! Og helt ærlig damer, syns dere det hadde vært ok å komme på føden med en mann som har drukket? Jeg har sagt til min at han bare må drikke om det er det han vil, men på fødestua er han IKKE velkommen med alkoholånde:) Orker faktisk ikke lukten av alkohol nå, brekker meg bare jeg tenker på det:) IKKE meningen å være så krass, blir bare så sinnsykt provosert over å høre om snille kvinner som nærmest får dårlig samvittighet for å stille krav når de er gravide. Skulle da bare mangle at gutta viser litt omsorg og hensyn til oss jenter, vi bærer jo frem babyen deres jo!!!!
Sannali Skrevet 22. november 2010 Forfatter #16 Skrevet 22. november 2010 Takk for mange, og ikke minst gode svar:) jeg har i utgangspunktet bare skjøvet dette foran meg, så vi har ikke snakket så mye om det før nå. Helt enig med dere som mener partnere har like stor del i dette som oss, og derfor ikke bør mukke på evt krav som til syvende og sist gjør at den som er gravid har det best mulig mot slutten. Datteren vår er hjertelig velkommen på overnatting hos svigers, anytime, så det kan vi benytte oss av og ha en kosehelg bare vi to også Får bare håpe han ikke sier noe på mine to planlagte julebord tidligere den uka, hysj hysj:) Jeg unner absolutt mannen min gutteturer, men som flere her sier, det vil bli mer enn nok tid til det utenom de gangene man står foran en fødsel. Forrige gang var en selvfølge med full alkoholstopp for min kjære fire uker før, så har heldigvis ikke dét problemet. Snakket litt med jordmor om dette på fredag, fikk bekreftet at det er mange gravide der ute i julebordssesongen med disse tankene:)
3 nøtter til Askepott Skrevet 23. november 2010 #17 Skrevet 23. november 2010 Hadde aldri gått med på det. Her skal mannen egentlig på julebord 3 uker før termin og det er rett nedi gaten her, men han kan ikke gå der og jeg har ingen barn fra før av. Tenk hvis jeg begynner å føde og han sitter dritings på ett julebord, kan jo ikke komme opp på sykehuset da.
Student89 Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 Jeg har til helgen 12 dager til termin, og jordmoren mente det kunne tyde på at babyen kom før... Samboeren min skal på gutte tur til helga. Og det unner jeg han..
nr 4 i magen på overtid Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 Selv om jeg egentlig allerede har svart på dette innlegget, så MÅ jeg komme med en tilføyelse:) Kjenner jeg blir helt irritert på enkelte her inne. Det er jo ikke snakk om å ikke unne mannen guttetur........ det er snakk om å slippe og føde aleine, uten mann! Himmel alltså! Er det mulig.... Turer kan de jo dra på resten av livet, men ikke rett før en fødselstermin. Min mann skal få reise på så mange turer han bare vil og jeg skal unne han hver eneste en, men han ville aldri ha gjort det nå og framover. Det er ikke noe tema, selv om jeg ikke har temin før 9.januar. Det kan skje når som helst, det er det jo ingen som vet. Sånn, da fikk jeg ut litt aggresjon:) Blir bare litt matt av alle disse "snille" gravide.
Roselille Skrevet 23. november 2010 #20 Skrevet 23. november 2010 Jeg fødte 4 uker før termin....Jeg hadde nok ikke likt om min mann var borte da for å si det sånn...og din kjære vil vel få med seg fødselen...da er det snakk om prioriteringer...julebord er det hvert år =) tenk på det hverfall.....vet aldrig.....lykke til..
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 23. november 2010 #21 Skrevet 23. november 2010 Skjønner godt at det er mange som tenker på det i disse tider. I vårt tilfelle var løsningen at vi snakket om dette allerede i august; at i desember så var det ikke noe utskeielser for noen av oss. Han skulle ha hvit måned (bortsett fra bursdagen hans 23. des hvor vi har alliert oss med svigers), og julebord avlyst for begge og bursdagsfest har blitt utsatt til våren. Synes det er helt greit jeg, særlig når mannen selv er enig og med på notene. Han sier det bare er rett og rimelig når jeg faktisk må klare meg ni mnd uten alkohol, at han kan klare én. Og det er jeg forsåvidt ganske enig i
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 23. november 2010 #22 Skrevet 23. november 2010 Sååå enig med deg, nr 4 i magen
nr 4 i magen på overtid Skrevet 23. november 2010 #23 Skrevet 23. november 2010 Og jeg er også helt enig med deg også, Mentha:)))
Ella <3skatten min<3 Skrevet 23. november 2010 #24 Skrevet 23. november 2010 Nå kaster jeg muligens ut et helt idiotisk forslag i noens øyne - men hva med å la mannen dra på julebord mot at han IKKE DRIKKER alkohol ? ? Her skal mannen min på julebord med gutta den 11 desember, jeg er da i uke 36+5, og den 23 desember skal han på puben og ta den tradisjonelle jule ølen med gutta, men i begge tilfellene så velger han å kose seg med alkoholfri øl. Er hans eget forslag, for som han sier så er jo hele poenget å være sammen med gutta, kose seg og slappe av, og det klarer han fint uten alkohol denne ene gangen ! Så alkoholfri drikke, i tillegg til at han kjører bil til og fra julebord/pub-tur gjør at jeg føler meg trygg. Han er en time unna med bil max, i kjøbar tilstand, samtidig som han får med seg julebord osv. Og skulle det skje ting en av disse dagene, så vet jo gutta hvorfor han ikke kommer, eller hvorfor han må dra og jeg akter å benytte meg av sjansen til å slappe av hjemme, kose meg med litt godt å spise og en film/bok Vanskeligere trenger det jo ikke å være
nr 4 i magen på overtid Skrevet 23. november 2010 #25 Skrevet 23. november 2010 Er helt enig med deg Ella-med mirakel i magen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå