Gå til innhold

Barn som går på tå?? Noen som har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 9 mnd som elsker å gå. Han har ikke balanse til å gå selv men reiser seg opp om han får noe å holde i.

Han faller rett på rumpa igjen ganske raskt, men elsker som sagt å gå mens vi holde ham.

Hadde det vært opp til ham, hadde han gått hele tiden.

Det som jeg lurer litt på er om det er vanlig å gå på tå?

Han nekter å sette hele foten ned og raser av gårde på tærne.

Nå er han jo enda ganske liten så jeg er ikke så veldig bekymret, men lurer som sagt på om dette er vanlig og eventuelt når de slutter med dette.

Det er helt klart vanskeligere å lære seg å gå skikkelig når går på tå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

veldig vanlig. Bare følg med når han blir gamlere at han ikke har for korte senner, at han greier å gå vanlig etterhvert. Hvis de er for kort må en tøye mye. Enkelte må operere.

Skrevet

kjenner en som visstnok gikk på tå rundt i lekegrinda fra 6 mnd og fortsatte å gå mye på tå etterpå. ikke noe probl i voksen alder.

Skrevet

Hei. Jeg har hatt akkurat samme bekymring for min sønn for 4 mnd siden når han var 9 mnd- tok det opp med fysioterapeut når han var litt over 10 mnd. - hun sa det ikke var noe farlig i denne alderen, men man bør følge med. HUn alnbefalte også å holde han ved hælene og trekke ned (dette kunne vi gjøre kun når han sto ved sofabord og holdt på med noen leker. han begynte å sette seg ned etter hvert når han følte at vi "trekker han ned").

En annen ting som jeg synes hjalp mye var bruk av sandaler, altså ikke skinnstøfler, stonz osv,, men ordentlige sko.- han bruker fortsatt sandaler både hjemme og i barnehage og han ble FORT mye stødigere med sandaler når han begynte å bruke de, synes vi. Han har nå god balanse, går uten støtte både ute og inne (litt vanskelig nå med snø nå).

Noen synes at det ikke har noe å si for barn å bruke skikkelige sko med god støtte rundt hælene- vi er overbevisst at det faktisk hjelper. Lykke til :)

Skrevet

Niesa mi har gått på tærne helt siden hun var liten. Hun er nå 7 år og "liker best" å gå på tærne, men hun klarer på en måte å gå ordentlig. Hvis mamma'n hennes sier "gå ordentlig med hælen i bakken" så gjør ho det. Uten problemer. Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig :)

Kanskje han blir ballett danser? :P

Skrevet

Det var slik her i huset også, så ut som en liten ballerina der hun gikk:)

Startet med det når hun var omkring 10 mnd, og nå 4 mnd senere går hun helt vanlig (selv om hun ikke slipper seg helt). Så tror du gjør rett i å ikke være bekymret enda. Se det an, og ta det heller opp med noen hvis det vedvarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...