Gå til innhold

Deres historier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg lurer på om noen har lyst til å fortelle sin historie, både hvem dere er (ikke nødvendigvis navn og bosted, men alder, hvor lenge dere har vært sammen o.l), hvordan dere ble gravide og historien omkring det hele, reaksjoner rundt osv.

Grunnen til at jeg er litt interessert i å høre hva dere har å si er egentlig bare fordi jeg er nysgjerrig og fordi jeg en dag håper at jeg/vi også kommer til det punktet i livet hvor vi ønsker barn sammen :-) Jeg har lyst på barn alt nå...men 20 år er litt tidlig og ungen/e skal tross alt ha mer enn bare luft og kjærlighet, ergo ikke noe vi kan tilby nå som begge studerer og lever på studielån! (Om økonomien hadde vært litt mer stabil tror jeg ikke vi ville valgt å få barn nå uansett, jeg er tross alt ikke blitt 21 år enda...samboer er 23 år..og ingen føler at vi er "voksne nok" til å la et barn komme til verden (jeg vet ikke en gang om noen ville vært villig til å behandle noen som er så ung som meg uansett?))

Hilsen meg :-)

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!:)

Vi er et lesbisk par på 26 og 28 år som har vært sammen i snart 4,5 år. Hun på 28 er nå gravid med vårt første barn. Neste gang blir det min tur..:)

Vi valgte å reise til Maigaard fertilitetsklinik i Århus (Danmark). Det var en helt fantastisk og koselig klinikk. Vi var først på CFC og tok to forsøk uten hell, men likte oss mye bedre på Maigaard. De hadde også et helt annet opplegg som virket mer nøyaktig i forhold til eggløsning.

Vi valgte Danmark fordi hele prossessen er enklere . Man bare ringer til klinikken, de forteller deg hvilke prøver du må ta hos fastlegen og så er det bare å komme ved neste eggløsning. Ingen søknadsskjema, ingen vurdering slik som i Norge. Du må bare være over 18 og alle prøver må være i orden (HIV, clamydia, celleprøve osv).

I Danmark kan man også holde av donorsæd av den donoren man blir gravid med slik at barnet kan få biologiske søsken. Dette er vanskelig i Norge da de sliter med å få nok donore grunnet at alle donore må være åpne. Det vil si at barnet kan få vite hvem donor er når de blir 18. Det eneste som er negativt med å bruke legeklinikk i Danmark er at det er kun mulig å få anonym donor og da er det ikke mulig å søke om medmorskap, men man må søke stebarnsadopsjon i stede. (noe jeg synes er helt idioti, men skal ikke gå inn i den debatten). Dette kan man unngå om man bruker Stork klinik som har mulighet for åpen donor.

Reaksjonene har vært utelukkende positive. Kollegaer, familie og venner synes det er flott. Vi har også blitt godt møtt av helsepersonell her hjemme.

Men jeg vil anbefale dere å vente litt.. Det er veldig fint å ha en fot i arbeidslivet først.. Tenk på svangerskapspenger, permisjon osv. Stabil økonomi er alltid en fordel. Man kan være lykkelig og være fantastiske foreldre uten, men det gjør hverdagen litt lettere.

Og ikke minst.. Dere er unge og har nå gått utallige mange år på skole...Reis, elsk, lev...Nytt at man slipper å planlegge, nytt hverandre..og jeg sier ikke at dere ikke kan gjøre disse tinga når man får barn, men dere har ikke dårlig tid! :)

Skrevet

Hei,

IVF klinikken i Oslo er også like "enkel" som dere møtte i Danmark. Man ringer, og får en samtale (eller vurdering som du skriver). De sender deg informasjon på hvilke undersøkelser en må ta, disse kan en ta hos sin fastlege om en vil. Under selve insemineringen kan de bruke ultralyd for å se på eggene, og fortelle om du må komme tilbake om en dag eller to, absolutt en fordel for å "time" insemineringen.

Man kan også holde av donorsæd der, man bare bestiller fra den euopeiske spermbanken.

Så vi ser ingen fordeler med å reise til Danmark, når de samme mulighetene finnes her. Åpen donor, medmorskap, tett og god oppfølging under selve prosessen (som kan bli langtekkelig og slitsom).

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har vært på Storken 6 ganger, 3 graviditeter og 3 spontan aborter. Nå få vi oppfølning i Norge.

Vi har vært på Haugesund Sykehus IVF (prøvrørsbehandling), må jo ha åpen donor. Dette er ikke nor problem, fort gjort å kjøpe fra

http://www.europeanspermbank.com/

Men kjempe dyrt, donor må dere bet selv.

Haugesund Sykehus er helt FANTASTISKE. Overlegen på Fertilitets Klinikken der har ei lesbisk søster og de heier frem lesbiske par. Fikk anbefalt Haugesund via et annet lesbisk par. De hadde vært på Riksen først men følte seg dårlig mottatt. En gynekolog her i byen sier at Riksen er konservativ og hjelper lesbiske par fordi det er noe "de er pålagt", men som de ikke brenner for. Gynekologen min sier at noen må være først ute, så kommer de andre etter. Haugesund er tydeligvis dem.....

Vi er 33 og 38 år, dere her jo veldig ung og har hele livet forann dere :-)

Som hun andre sier, lev, elsk, spis, reis og studere dere ferdig....det har vi gjort ;-)

Skrevet

Uansett hva dere velger å gjøre.....MASSE LYKKE TIL VIDERE.

Hilsen fra oss på 33 og 38 :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi er et par på 32 og 29, og giftet oss i år...har vært sammen i fem år, og nå har vi begynt prosessen med å få barn...skal på Stork etter sommeren :) Vi valgte Stork grunnet pris, erfaring og tilgjengelighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...