Gå til innhold

Spiser dere fetaost??

Anbefalte innlegg

Ser etter et lite nettsøk at man trygt kan spise feta fra Arla Apetina, men ei venninne sa at hun hadde ikke kommet til å spist feta uansett om den var pasteurisert eller ei.

Ser også at det er den i lake som anbefales, noen som vet hvorfor?

Så hva gjør dere? Dropper dere feta i svangerskapet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142583817-spiser-dere-fetaost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser fetaost fra Arla(som forøvrig ikke er ekte fetaost). Men passer på at den er nær produksjonsdato og lenge igjen til holdbarhetsdato.

Når jeg var gravid for 2 år siden var det ikke noe i veien for å spise det.

Den i lake anbefales sikkert fordi listeria trives dårlig i salte omgivelser.

Har ikke tenkt på at fetaost kunne være et problem engang! Holder meg borte fra myke upasteuriserte oster, men spiser alle andre oster med GOD samvittighet! Veldig liten sjans for å bli syk av ost her i Norge. Hadde nok vært litt mer skeptisk om jeg var utenlands. :-)

Jeg sendte mail for 2 mnd siden. Her er svaret hvis dere er interessert:

Hei M.... (og alle med barn i magen),

Først en liten forklaring på hva listeria er:

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming.

Arla Apetina er laget på pasteurisert melk, det vil si at melken har blitt varmebehandlet og at alle bakterier i prinsippet skal være borte. Men man kan likevel ikke være 100% sikre på at slike oster ikke har blitt smittet et annet sted i prosessen. F.eks i eget kjøleskap. Listeria forekommer svært sjelden i myke og halvmyke oster laget på pasteurisert melk, men for å være på den helt sikre siden så bør disse ostene inntas når de er ferskest mulig, da mengden eventuelle listeriabakterier er på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen.

Lykke til med graviditetene og kontakt oss gjerne om dere skulle ha flere spørsmål.

Med vennlig hilsen

Marion Nesje

Arla Foods Norge Forbrukerservice

Annonse

Dere må legge merke til denne delen av svaret fra Arla. Mange ahr nok oppfattet svaret fra Arla som et klarsignal til å spise feta, men legg merke til at de tar et lite forbehold:

"Men man kan likevel ikke være 100% sikre på at slike oster ikke har blitt smittet et annet sted i prosessen. F.eks i eget kjøleskap. Listeria forekommer svært sjelden i myke og halvmyke oster laget på pasteurisert melk,..."

For noen år tilbake hadde man en hendelse ved rikshospitalet hvor flere pasienter ble syke og over et titalls døde pga en listeriainfisert brie eller camembert. Deriblant var det en mor som mistet to tvillinger i magen. Dette finner dere sikket mer om ved å søke i avisene på nett. Det var vel i 2008 eller 2009. (Husker det godt da jeg var gravid på den tiden.) Den osten de serverte kom fra et norsk meieri, den var pasteurisert og den var godt innenfor holdbarhetsdatoen. Når man undersøkte i etterkant viste det seg at denne osten var blitt infisert under produksjonen hos meieriet. Så selv om dette var en ost som etter datidens regler skulle være trygg å spise så ble den infisert og det med fatale konsekvenser. Etter denne episoden ble anbefalingene om hva slags ost man kan spise når man er gravid eller har lavt immunforsvar endret. Sannsynligheten for at det som skjedde skulle skje var selvfølgelig svært liten. gravide hadde spist pasteuriserte mykoster i norge uten problemer før dette. Men så skjedde det denne ene gange. For som de skriver fra Arla: ...man kan likevel ikke være 100 % sikker.

Selv spiser jeg ikke feta mens jeg er gravid. Heller ikke salat med feta i. Det hjelper ikke å plukke ut osten, er den infisert kryper bakteriene fort over på salaten. Noen av de som ble syke på Rikshospitalet hadde kun spist druene som lå ved siden av osten. Men hver og en av oss må ta et eget valg. Så blir det et spørsmål om hvilken risikoprofil vi velger. Jeg ønsker så lav risiko som mulig og opplever at det er en enkel sak å ofre både feta, salami og annen mat vi bes om å holde oss unna eller være forsiktige med når vi er gravide. (Selv om jeg gleder meg til å spise salami igjen ;o))

"Sms" og "tulla", vil man være sikker på å unngå listeria er det ikke noe som heter "alt med måte" eller at det er trygt er norske, oster av pasteurisert melk.

Ellers er det et godt, generelt tips å sjekke mattilsynets råd i stedetforå spørre her hvor det er mye feilinfo.

Ny info fra Mattilsynet om fetaost til gravide:

Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63

Akkurat derfor sendte jeg mail til Arla, svaret jeg limte inn her er med bakgrunn i dette. Arla nevner ingenting i sitt svar om de gjennomfører holdbarhetstester.

Jeg spiser nyåpnet ost, men er klar over hva produsenten sier. Man er aldri 100%, men det er man vel aldri med noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...