Gå til innhold

Jeg er svimmel, sliten og trøtt. 2 åring våkner 5 hver eneste dag. HVA kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeG legger meg tidlig-bare så det er sakt:-)

og syntes selvfølgelig mest synd på han som våkner så tidlig. Egentlig gjort det etter han var 1 år.

Har forsøkt å kutte dagsøvn til minimun.men ingenting hjelper. Det ender opp med at han blir enda mere trøtt og grinete.

Tar han inn i min seng når han våkner- han hyyyler på mamma. Der ligger han og vrir seg en halv times tid før han vil ut i stua. Han er stuptrøtt men sovner ikke. Legges kl 19 og sovner momentant. Sover ca 1 time fra 11-12 da er han stup trøtt selvfølgelig.

Han er egentlig stup trøtt når klokka er 7.30 og vi drar til bhg.

Noen som opplever det samme? Han ble 2 år 5.nov. Noen tips til hva vi kan gjøre annerledes?

Prøvd å legge han litt senere, rundt 20- våkner like tidlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det sånn i en periode. Å kutte ned på dagsøvnen gjorde det verre, da ble han overtrøtt innen han skulle legge seg kl 19 på kvelden. Det eneste vi kunne gjøre var å si til han at det fortsatt er natt og alle barn sover, og gå ut igjen selv om han protesterte. Og så gå inn og ut igjen og holde på sånn helt til han skjønte poenget. For han var jo trøtt og absolutt ikke uthvilt. Først begynte det med at han sovnet igjen da vi fortalte at det fortsatt var natt, men etterhvert sluttet han å våkne så tidlig i det hele tatt. Nå er han 3 år og har siden den gang sovet til ca kl 07.

Skrevet

Vi har slitt med søvn fra dag 1! Helt til i det siste. Gutten vår blir 3 år i februar... Har gått opp og ned, men siste året har det stort sett vært tidlig oppvåkning som har vært problemet. Har prøvd og gjort det meste, og jeg ble til slutt så sliten at jeg endte opp med 14 dagers sykemelding. Far i huset blir skikkelig grinete av lite søvn, så du kan jo tenke deg hvordan han var etter nesten 3 år...

Vi har en sånn bunny-klokke som til tider har funket bra.

Det jeg gjorde da jeg var sykemeldt var først å hive pappaen ut av huset, så han ikke skulle ødelegge opplegget mitt (kom tilbake etter en natt, og fikk streng beskjed om å holde kjeft om det var bråk på morran, og det gikk bra;-))

Jeg la guttungen kl 19 med beskjed om at uansett hvor mye han ropte, så kom ikke mamma inn på rommet hans før kanina var våken (kl 7). Og ga han beskjed om at siden han var stor gutt, så måtte han sove med døra til rommet sitt igjen. Det var han helt med på. Første morgen startet han i 5 tiden, men han fikk ingen respons what so ever... Samme gjorde jeg noen dager til.. Og sakte men sikkert lærte han å sove til kl 7. di siste dagene nå har han faktisk sovet til nærmere åtte. Skal sies at vi i prosessen har sluttet med dagsoving med mindre han er veldig sliten. Han har jo nå lært å sove et par timer lenger om natta, så da har han automatisk kutta dagen... Har nå vart i over en måned, så begynner nesten å tro det skal vare:-)

Kortfatta tips fra meg; Ingen oppmerksomhet, og dørene igjen. Bunnyklokke funker!

Skrevet

Åh...vi har det akkurat likt. Han blei også 2 år nå i november. Våkner i 4-5 tiden hver morgen. Er kl 4 pleier han å sovne igjen og sover til kl 6, men våkner han i 5-tiden er det kjørt. Han SKAL opp han da!!! Også lagt til han uvane med å ta han inn til oss, helt håpløst det her. Vi er helt ute å kjører!!

Jeg er så sliten og lei, men jeg skal ta meg sammen og prøve i morra og la han grine og ikke vie noe oppmerksomhet.

"Godt" å høre det er fler av oss. Jeg suger til meg alt av tips som kommer inn her.

Hva er en bunnyklokke egentlig?

Skrevet

Har du prøvd å legge han tidligere? Har lest overalt at for tidlige oppvåkninger (det vil si før kl. seks stort sett), ikke handler om at ungene legges for tidlig, men for seint. Altså hadde jeg prøvd å legge gutten mellom seks og halv sju noen ganger.

Skrevet

TAKK for svar dere:-)

Døre igjen og ingen oppmerksomhet føres brutalt ut,han SKRIKER altså. Dere skjønner nok også hvilken hjerteskjernede skrik det er snakk om:-/ Han hyyyler på mamma.

Har forsøkt å ikke vie noe oppmerksomhet,men ender med at pappan( som jobber offshore og er hjemme 1mnd og vekke en mnd) ikke orker å høre på det.

SKal ta et tak nå- for i natt våknet han 04.45 og ville ikke roe seg igjen. Jeg sa" Du må sove, det er natta,alle barna sover nå" hvorpå han svarer" nei mamma, jeg vil ikke sove! så han skjønner jo at det er natta.

Har vært inne på tanken med sykemelding.bare fordi jeg kjenner at jeg snart møter veggen-selvom jeg legger meg kl 20 blir det ikke noe kvalitet på søvnen. Bare bekymrer meg.

Skal sprorensreks kjøpe den sove-kaninen. Det er i det lengste et forsøk.

Flere tips mottas, men først skal jeg prøve "nazi"taktikken:-/ Null oppmerksomhet.

Skal jeg ikke gå inn og si at det er natt heller?

Bare si når han legger seg at vi står opp kl 6? Har satt 6 som lovlig- da det er SUPERT iforhold til 5. men 7 hadde jo vært deilig,tørr ikke drømme om det engang..

Skrevet

Uff sånn har vi det vi også...

2 åringen min har nå en periode stått opp mellom 4 og 5.

Men det nytter ikke å bare lukke døra her, det gjør vi alltid uansett. Han står opp og kommer inn på rommet når han våkner, gjør ikke deres barn det?

Og da blir det jo litt vanskelig å overse han når han kommer inn på rommet vårt og hyler...

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvor får man kjøpt en slik bunny klokke? Jeg vil sooooooooooove!

Skrevet

Hei.

Vi har også hatt det sånn som du... Gutten vår ville opp halv seks hver dag, selv om han var skikkelig trøtt. Da bestemte mannen min at nå var det nok. Han satte inn en seng på rommet til gutten vår. Og når han våknet og ville opp la mannen min seg på den ekstra senga og sa at nei, vi må sove litt til. Første natten var det protester og grining. Andre natten var det bare litt protester. Og nå, noen mnd senere sover han ofte helt til halv åtte uten å våkne!! Et nytt liv for oss her i huset!

Det er en litt snillere metode en å la han være helt alene, selv om det helt sikkert funker det også. Bare litt vanskeligere. Nå trenger vi ikke sove der siden han sover lenger av seg selv, men det er faktisk litt praktisk å ha en seng der inne når han er syk og sånn.

Lykke til!

Skrevet

"Bunnyklokke", det har også flere navn, har de på Babyshop.

Vi har også hatt stort hell med det.

Det er en vekkeklokke hvor du selv definerer et klokkeslett som er morgen, det bør være det samme hele uka, f.eks 7.00.

Når barnet legger seg slår du på klokka - da vil klokka lyse med bilde av et dyr som sover, når klokka er 7.00 endrer bildet seg til et dyr som er våkent. På vår klokke kan man også velge å ha en lyd i tillegg når klokka er 7.

Har hørt at dette forstår barn fra de er ca 2 1/2 år.

Skrevet

Vi hadde det helt likt her i huset. Vi prøvde også å kutte ned dagsøvn, legge senere etc, men ingenting hjalp. Så bestemte vi oss for å gjøre det motsatte- la han sove mer.

Nå sover han 1,5 - 2 timer på dagtid og er i seng før kl 19, helst nærmere 1830 - og han sover til 6 - 630!!! Himmelsk!!!

Men har han en dårlig sovedag med lite søvn på dagtid og/eller vi av en eller annen grunn får han for sent i seng så er det på'n igjen med ørten oppvåkninger på natten og tid for å stå opp kl 0500...

Mer søvn er altså løsnimgen for oss. Verdt et forsøk kanskje?

Lykke til iallefall! Vet hvor slitsomt det er!!

Skrevet

Vi hadde det også sånn en periode da gutten var rundt halvannet år. Det løste seg ved at han ble lagt tidligere på kvelden. Da sov han faktisk lengre om morgenen - dvs han våknet 6 i stedet for 5. Stor forskjell!

Det har vært noen perioder med litt tidlig oppvåkning senere også, og da har vi løst det ved å la ham sove en halv time lengre på dagduppen. (Han sover normalt 1 time.).

Nå våkner han som regel halv sju-sju, som er veldig passelig i forhold til jobb/bhg. Uheldigvis har han en ny uvane, og det er å komme inn til oss midt på natta. Som regel oppdager vi det ikke før morgenen kommer og vi finner ham liggende mellom oss...

• 2 uker senere...
Skrevet

Stakkars, føler med deg! Vi er kjempeheldige med vår 2 år gamle sønn som gjerne sover til 9.30-10 i helgene. 1.nyttårsdag sov han til 10.50.

Lykke til og håper du og barnet får mer søvn snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...