mariabee Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Sliter med hard mage pga jerntabletter, og prøver nå laktulose. Får i det minste gått på do innimellom når jeg bruker dette og det blir ikke så hardt. Men har når 18, straks 17 dager igjen til termin og lurer litt på om dette er dumt å bruke så sent i svangerskapet. Noen med erfaring her?
mamma til lillingen Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Man kan bruke laktulose forebyggende hver dag, 10-15 ml. Men vet ikke i forhold til graviditet. Det kan du få svar på hos apoteket.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Jeg bruker det hver dag, etter befaling av min lege. Han sa jeg kunne bruke dosering fra 10 - 60 ml pr dag og måtte bare prøve meg frem til jeg fant det som passet meg. Det viktige er at jeg får avføring annenhver dag fikk jeg beskjed om. Jeg blander det i appelsinjuice for å få det lettere ned, det gjør at det er lettere å ta det gjevnlig også God bedring.
Februargutten <3 Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Dose varierer veldig fra person til person. Du bør ikke starte med for høy dose. Jeg er selv sykepleier og jobber på en avdeling hvor vi anvender dette MYE Det mange ikke vet er at man må passe på å drikke RIKELIG når man tar lactulose, ellers får det faktisk motsatt effekt.!!. Jeg ville anbefalt å starte med feks 15ml på morgenen. Svært sjeldent at noen blir satt på mer enn 30ml totalt pr døgn (feks 15ml morgen + kveld)Så totalt 60 ml som en annen skriver her er virkelig en hestedose! Da kan man heller se om behovet er der for å øke til 2 x daglig.. Gi det noen dager før maskineriet og effekten evnt kommer igang Det er ingen fare i forhold til at du er sent i graviditeten i alle fall Lykke til!
cadence Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 På en liten visitt fra Småtroll 0-1. Jeg måtte opp i 60ml laktulose daglig for å få normal avføring- tør ikke tenke på hva slags hestekur jeg måtte ha tatt for å få litt løsere avføring enn normalt. Supplerte med sviskesaft etc. Hadde tidligere aldri tatt laktulose eller lignende tidligere. Men som hun over her sier; det er mer vanlig mellom 10-15 ml opptil to ganger daglig...
Prikken ('08) blir storesyster Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 rikeleg med væske er minst like viktig som å ta laktulose regelmessig - som det står over her, du får motsatt effekt om du ikkje får nok væske. men ellers er det heilt trygt med laktulose i svangerskapet så berre prøv deg fram, og om du liker svisker så prøv med det også - anten naturell, svisker som har vore i bløyt ei stund eller sviskesaft/-juice. når det gjeld jerntablettar har eg merka for min del at eg er heilt nøydd til å ta desse saman med appelsinjuice eller c-vitamin-tabelttar for å unngå stopp i systemet... har meg ein liten sving innom frå 2.tri, men skal nå opp på 3.tri i morgon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå