Noah 08. Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Hvor høyt / tungt var barnet ditt da du snudde det fremover? Min gutt var 97 cm og 16.5 kg,så stor nok selv om han "bare" var 2.5 år.
Mrs. Bouquet Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 Jeg har ikke snudd barna mine enda. Eldste er 4 i januar, 110 cm og 19 kg. Yngste er 2 år, 13 kg. og vet ikke lengden. Eldste skal straks snus. Begynner å bli vanskelig å få på selene og det er veldig trangt.
Ranveig R Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 Guten vår var vel ca like høg og omtrent 14 kg. 3 1/2 år.
Noah 08. Skrevet 19. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2010 Bruker ikke beltestol da. Fortsatt 5 punktsele,kjøpte en slik bøyle for å holde selene sammen på brystet slik at han ikke får armene utav selv,nå er bilturene mye roligere så da er mamma`n fornøyd. (kjører en god del)
Ranveig R Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 Vår brukte heller ikkje beltestol til å begynne med, sidan han var under vektgrensa. Men så leste eg eitt eller anna om at beltestol var tryggare enn anna sete med 5-punktssele når det er framovervendt, fordi 5-punktsselen held barnet SÅ i ro ved ein kollisjon at belastninga blir desto større på nakken. I ein beltestol vil heile kroppen bevege seg litt meir, "feilstillinga" på nakken blir mindre. Men det er visst ein myte, trygg trafikk kan i alle fall verken bekrefte eller avkrefte: ----------------------------------------------------------- "Bilstolens seler eller bilbelte til treåring? I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon? Svar: I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken. " ------------------------------------------------ I mitt hovud er det kanskje større risiko for nakkeskade i 5-punktssele enn at barnet "vris ut av selen" ved beltestol - dersom stolen har god beltestyring og beltet er stramma godt. Kanskje. Lille kjem i alle fall til å sitte bakovervendt til ho er stor nok til beltestol (og helst litt lengre), kjem ikkje til å bruke framovervendt 5-punktssele til ho.
Sistah*G07*J09* Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Min gutt ble snudd framover i sommer, var vel da 95cm og 14kg. Da satt han framover med bilstolen egene seler. Da lillesøster skulle overta bilstolen hans, og han få seg ny ble jeg litt overrasket over forskjellig informasjon fra de forskjellige forhandlerne. Var på to forskjellige butikker der jeg sa at jeg skulle ha ny bilstol og at han satt framovervendt. På den ene butikken anbefalte de meg å kjøpe en stol med egene seler fordi det var alltid tryggest. På den andre butikken anbefalte de meg å kjøpe en stol der man brukte bilens egne seler, fordi visst barnet satt framovervendt i en bilstol med 5-punktsseler så var det kun hodet som kom til å bli slengt framover i en evt. kollisjon, å man ville få all belastning på nakken/hodet. Men visst han satt i en bilstol med bilens egne seler så ville han og bilstolen bli vridd litt, slik at han fikk jevn belastning på hele kroppen. Syntes dette hørtes veldig logiskt ut, så vi kjøpte en stol der man bruker bilens egne seler Han var forresten ca.98cm og 15kg da vi tok dette i bruk
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Har ei jente på 5 år som fortsatt sitter bakovervendt. Hun er 18kg og litt over 110cm lang. Minstemann på 2,5år sitter også bakovervendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå