Gå til innhold

kan man servere gele til et barn som ikke spiser svin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det innegholder jo gelatin, som jo er basert på svinefett...

og om man ikke kan det, må jeg ta ut gelegodteriene av godteposene?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville nok sjekket med foreldrene.Det er ikke alle som er like nøye.

Kjenner flere muslimer som propper i seg gelefisker osv,men som ikke spiser svinekjøtt.

Skrevet

jeg skal spørre foreldrene i morgen, om han kan spise det, men kan jeg servere de andre barn gele?

skal ha, kake, is og gele... og det er litt nedtur å kaste alle glassene jeg har vært så flink å lage... hehe.. men det er jo dårlig gjort å servere når en ikke kan spise.

Skrevet

Oj, det har jeg faktisk aldri tenkt på! Takk for tipset forresten "lammekjøtt-mannen".

Skrevet

Å shit! Lille frk. Løvehjerte skal aldri få feire bursdag hjemme altså! Har en venninne som påstår at hun skal ha skumputer med frittgående eggehviter, hvis ikke kan det være det samme. Hehe... Så flink du er! :))

Annonse

Skrevet

haha... frittgående eggehviter... haha.. får rare bilder i hode av det utsangnet :D

11 barn skal hit i morgen... og jeg er allerede utslitt... haha...

barna må foresten leke i høyden for det er ikke plass til dem... haa

og jeg drikker fredagsbaylisen min av kjøkkenglass, fordi alle de fine glassene er fulle av gele...

nesten lyst til å spise opp geleen til han som ikke spiser svin sånn at jeg kan drikke baylis på en anstendig måte :D

Skrevet

Haha, nå ser jeg deg for meg sittende på kjøkkenet med baylis og gele i en god (?) blanding:)

Skrevet

baylis er jo definitivt bedre en vaniljesaus, så jeg har ingen motforestillinger mot at det blir bra :D

tenk så fint det blir rød, gul og lilla gele med en topping av den fine noe udefinerbare beylisfargen :D

Skrevet

Helt Ærlig?!?

Hadde aldri brydd meg... Hadde satt det frem å lata som ingenting, hadde ikke snøring før nå at det fantes spor a svin i gelantin engang. Nei, lat som ingenting, man kan da ikke studere hver en ting man serverer. Er de veldig relgiøse så har dem vel lært ungen de tinga han må styre unna, som vi gjør med barn som er allergiske for nøtter o.l

Men det er nå hva jeg ville ha gjort da ;) sier ikke at det er den rette måten, jeg er nok sikker bare litt lei av alle disse tinga som vi plutselig må ta hensyn til, hva om kjøttet ikke er slaktet på halal vis da? ender vel med dommedag å hele pakka.

Godt at vi slipper den problematikken her på bygda enn så lenge iallefall.

Skrevet

Man tar da hensyn til de med behov innen matveien? Han som bør være forsiktig med melk og venninna på slankis? Og de som ikke spiser svin.

"Lata som ingenting" og fremstå som uvitende, dum og med lite empati? Væææærså god.

Skrevet

Har jobbet i mange år med muslimske barn, og har enda ikke møtt noen som ikke spiser gelé!

Har ei venninne som er gift med muslimsk mann, barna i huset der spiser ikke svinekjøtt- men de elsker gelé!

Så tror du trygt kan servere geléen =)

Annonse

Skrevet

jeg spurte om kjøttet måtte være halal og det måtte det ikke ;)

sån av respekt for individet så klarer jeg ikke og "bare late som ingen ting" så lenge jeg vet at det er det.

jeg leste ikke på pakken altså, jeg viste det i utgangspunktet og kom til å tenke på det rett etter jeg fikk vite at det var en som ikke spiste svin.

Skrevet

ja akkurat der når det ikke er helsemessige grunner til å styre unna svin så fremstår jeg heller som uvitende. jeg har enda ikke laget noe "spesielt tilpassa" ved noen anledning med mindre vedkommende har opplyst at dem ikke tåler melk, nøtter eller what so ever. er venninna på slankis så får hun ta mest salat til måltidet å styre unna det andre så enkelt er det selv om jeg har tilgode å oppleve det scenariet. Man spiser det man får servert sånn er nå jeg opplært. Men det er MIN mening påstår ikke at det er rette måten såm jeg skrev over.

Skrevet

haha... ja da kan han jo bare få det i stedet :D tenk så festelig det blir her da, spesielt om jeg av likhetsgrunner serverer baylis til alle barna :D

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Til info, den gelén som er sånn hurtigsak (som stivner på 45 minutter) inneholder IKKE gelatin!! Hadde et barn i bursdag her som ikke spiste svin, så da serverte jeg det til henne isteden :)

Skrevet

seriøst?

det er jo dødsbra. da kan jeg jo bare kjøpe det i morgen og lage et eget glass til han. da får han ihvertfall gele selv om det bare blir 1 farge :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Helt særiøst :) Den inneholder vel noe alla johannesbrødkjernemel som stivelse.... eller maizena, eller noe sånn :) Så kjør på!

Skrevet

kult. nå føls livet mitt mye bedre.

kanskje jeg burde begyne å rydde da.... haha

Skrevet

Ryddinga tar du etter at unga har stappa i seg all den derre svonegeléen. :)

Skrevet

By the way, svonegele hørtes spennende ut.... er det sånn med baylis oppi;)

Skrevet

hehe... fint, da blir jeg sittende og drikke baylis av kjøkkenglass med god samvitighet litt til :D

Skrevet

Du kan jo prøve, og så legger du ut resultatet her etterpå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...