Gå til innhold

Hvilken behandling får du hos manuellterapaut?

Anbefalte innlegg

Jeg går til manuellterapaut 1 gang i uka, av og til har jeg vært 2 ganger. Har hatt hatt lite effekt av behandlingen, her er det hun gjør: Jeg legger meg på siden på benken, hun setter varmelampa mot korsryggen min og lar meg ligge der i 10-20 minutter, mens hun går ut av rommet. Når hun kommer tilbake, masserer hun korsryggen og litt på siden av hofta som vender opp. Så snur jeg meg på ryggen, og hun tøyer litt på beina mine for å kjenne om det er spenninger i bekkenet. Om hun kjenner noe, så rykker hun beina mine mot seg, til det knekker og bekkenet kommer på plass.

Et par-tre timer etterpå er det like ille. Men har bare èn eller to behandlinger igjen før terminen, orker liksom ikke si noe nå. Synes nesten ikke det er vits, men er jo deilig å få massasje da, ofte ryggen også krangler.

Men har siden veldig tidlig vært plaga med smerter i symfysen og i lysken, det har hun ikke gjort noe med. Eneste hun sier er at jeg må ligge med pute mellom beina når jeg sover, og det gjør jeg jo!

Hva gjør din manuellterapaut med deg når du er til behandling?

Fortsetter under...

Åj shit! Min manuellterapaut nektet å knekke meg. Hun mener at risikoen for abort er større da.

Jeg lå på siden og fikk massert lår og rumpe. Så teipet hun korsryggen. Vet ikke hvor mye det egentlig hjalp, men ble ikke verre ihvertfall.

Hun prøvde å gjøre noe med smerten i symfysen, men jeg var alt for kilen.

Jeg går til fysioterapeut, og føler heller ikke jeg får noe hjelp med det som gjør vondest, nemlig "sittebeina" (er det symfysen?). Jeg gjør noen øvelser for å styrke stabiliserende muskulatur, og så hjelper hun meg å tøye ut rompemuskulaturen som har gjort at jeg hatt smerter i halebenet - det har hjulpet.

Kanskje det rett og slett ikke er noe å få gjort med det andre.

Hun jeg går hos er visstnok den beste i byen når det gjelder bekkenløsning. Men føler liksom at det ikke hjelper i det hele tatt. Kanskje det bare er meg, jeg vil jo bli kurert! Selv om jeg vet det ikke kommer til å skje, er vel forebygging og "vedlikehold" de holder på med.

Kun trening av stabiliseringsmusklatur her.

Har en låsning i ryggen (omtrent rett under bh'n), den har både hun og naprapat gitt klar beskjed om at de ikke rører pga fare for å sette igang fødsel.

• 3 uker senere...

Det ser ut som om manuell terapauter gjør det samme. Jeg blir massert på bekkenet og på hofta. Får ikke varme behandling. Jeg blir tapet i ryggen , pyton å sove med, men ellers ok. Blir ikke værre med en slik tape:-)

Er til behandling 2 dager i uka, manuell terapauten vil at jeg skal skaffe meg ett bekkenbelte da:-) Ska få låne ett på hs i to uker.

• 1 måned senere...

Annonse

jeg er 22 uker på vei, går til manuellterapaut 1 gang i uken, hun knekker hele ryggen min, og det hjelper virkelig, ffikk beskjed om å ta 100 stk knipeøvelser vær dag for å styrke opp bekkenmusklaturen,

Men nå ble jeg litt engstelig ettersom det kan være farlig?

Jeg har også hørt at enkelte punkter skal man være forsiktige med, men manuellterapeuten trigger helt sikkert ikke de. Hun vet nok hva hun gjør. Jeg gikk til kiropraktor i mine to forrige svangerskap og jeg følte det hjalp, men det er jo ikke godt å si hvordan det hadde vært hvis jeg ikke hadde gått der. Er i uke 24 nå og begynt å bli ganske plaget med korsrygg- og halebenssmerter. Men er litt usikker på om jeg denne gangen "gidder" å bruke penger på sånn type behandling. Man får jo ikke dekket noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...