Gå til innhold

Artikkel far Din Baby / barnimagen ang søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mailen jeg fikk fra din baby i dag var det en artikkel om søvn, som sier at man må innføre rutiner med en gang og at spebarn kan sove i sin egen seng fra midnatt til 6 fra begynnelsen, man må bare venne drm til det..

Men alle jordmødre og bøker sier jo at spebarn ikke kan skjemmes bort og at de første ukene bestemmer de alt?...

Hva gjør man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det du synes er best og det som er best for deg/dere og for baby.

Jeg lot mi sovne på armen eller på magen min de første ukene og så sov hun i vognbaggen vedsiden av senga mi. Så satte jeg vognbaggen oppi senga og sakte vendte jeg henne til å sove der uten å sovne først på armen/magen min. Og til slutt sov hun i senga alene, uten vognbag, og da var hun rundt 2måneder. Da hun var 3mnd. innførte jeg leggerutiner.

Det er mange som har meninger og gode råd, og mitt beste råd er å gjøre det som passer dere best. Man kan ikke skjemme bort en baby og det er ingenting i veien for at babyen får være litt sjef i huset den første tiden. Det de trenger aller mest er varme, nærhet og trygghet. Og så tar man alt det andre etterhvert;)

Skrevet

hmm..det synes jeg hørtes veldig snodig ut, og ikke minst gammeldags! Det er jo absolutt ikke slik at alle babyer kan klare dette fra starten av, uansett hvor mye man prøver! Mange trenger jo nærhet og trygghet fra mamman sin for å klare å sovne i starten, og da skal man gi dem det- uten å få dårlig samvittighet fordi man "skjemmer" dem bort eller skaper dårlige vaner, for det gjør man ikke i det hele tatt, snarere tvert imot; man skaper trygge barn, som ikke trenger å skrike seg i søvn alene i sengen sin.

Når det gjelder innføring av rutiner og fast leggetid kan dette være vanskelig å få til før babyen blir 3-4 mnd gammel, dette fordi babyen ikke skjønner noe av rutiner før den tid og derfor kan være vanskelig å "styre" (spiser når den er sulten, sover når den er trøtt osv, går ikke etter klokka nødvendigvis).

Synes denne siden er bra når det gjelder søvn hos små babyer;

http://www.sovlillebaby.com/foerstemaand.htm

Skrevet

Åh takk og lov, jeg har jo aldri vært mamma før, og baby på 3 uker vil bare sove på oss. Har henne delvis i senga vår og litt i sin egen om natte. Det er bare så vanskelig å holde seg våken lenge nok til at hun sover så dypt at hun kan legges i senga, og da våkner hun jo snart for mer mat... Hun trenger nærhet og er jo vant til varme og å høre mine hjerteslac tenker nå jeg. Må jo være litt av et sjokk å plutselig være på utsiden!

Men jeg fikk plutselig litt panikk for at jeg "ødelegger" for rutiner senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...