Gulljentene Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Fikk sånn tannlegeinnkallelse i posten idag. Men burde jeg bare avlyse hele greia? Kan vel ikke ta røntgen når er gravid? Eller kan jeg bare ta en sånn check up at de ser/pirker i munnen og pusser over kanskje? Er det noen vits i liksom? Har lest at man bør få sjekket tennene under svangerskapet, mener jeg å huske...Hmmm...Time samme dag som neste jordmorbesøk, 2. desember...og har termin 5. des...
Puppemamma Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 Hadde ventet til etter fødsel med tannlegesjekk jeg hvis du ikke har noe vondt eller noe da. Skal gå bra med røngten hos tannlege hvis man bruker sånt blyforkle, men jeg hadde ikke giddi å risikert noe med mindre det var høyst nødvendig så nærme termin
Snellamedto Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 Jeg har vært til tannlege to ganger i svangerskapet, først i uke 11 og deretter i uke 27. De sa til meg at ingen studier har påvist at tannlegerøntgen er skadelig for fosteret, men de bruker blyteppe likevel. Aller best er det imidlertid i andre trimester, så for sikkerhets skyld kan du jo bare vente til etter babyen har kommet.
Bompibjørnen *født* Skrevet 19. november 2010 #4 Skrevet 19. november 2010 Hos min tannlege tok de hverken røntgen av gravide eller la inn fyllinger... la kun inn midlertidige fyllinger, og så må jeg komme tilbake etter fødsel å ta resten og legge inn ordentlig fylling.. var no stoffer som ikke var bra.. Men de kan jo pusse og sjekke ellers.. men i og med at du er så nærme termin hadde jeg bare valgt å utsette til etter fødsel..
kidos! Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 Jeg er tannlege, og kan skrive under på at det ikke finnes noen studier som viser at det er skadelig med tannlegertg.(du kan sjekke statens stråleverns sider om du vil) Vi bruker sånn blyforkle på gravide. Det finnes tannleger som ikke gjør noe på gravide, men det er mere for å ta vare på sitt "gode navn og rykte" i tilfelle det skjer noe. En hadde aldri kunnet blitt tatt på noe rent formelt, for det finnes ingen holdepunkter for slikt i vitenskapen, men en kan få ødelagt mye som tannlege om en gravid/nybakt mor sprer usannheter på byen om at det er den uvitende tannlegen som gjorde slik at det gikk galt. Det er så og si ingen stråler som spres ned til mageregio. Se på rtgopptageren som en lommelykt, der strålene spres mer og mer utover jo lengere unna en setter "kamera". Blir til gjengjeld mindre intens stråling jo lengere unna en kommer. For å få et skarpt bilde av tanna har en "fotoapparatet" så nerme tanna og filmen som mulig, og dermed velidg lite som har mulighet å komme helt ned til magen. De aller fleste tannleger har digital rtg idg og de krever veldig lite stråling iforhold til den gamle typen Som sammenligning kan jeg jo si at folk tar rtg direkte av bekkenet for å se om de har plass til å føde, og dette gjøres jo av fødselsleger med fullt overkegg. Det finnes ikke spesial røntgenstråler for gravide, så dette er samme type stråler rettet direkte mot babyen. Det er selvfølgeklig opp til deg om du vil ta rtg eller ikke, ingen vil tvinge deg. Men om du ikke har tenkt å ta rtg ville jeg ikke kastet bort tid og penger på å ta en sjekk. De aller fleste hull er på flatene som ligger inn mot nabotennene, og de ser en ikke så ofte uten rtg. Jeg har tatt undersøkelse med røntgen i begge mine svangerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå