mamma-9 oktober-2010 Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Føler jeg har prøvd absolutt alt! Har vært sår helt fra fødselen. Vet jo at det er vanlig å være det fra starten men at de herdes og blir bedre etterhvert. Har prøvd canesten mot sopp, hele tiden smører jeg med Purelan , har vært hos legen og tatt bakterieprøve som var negativ, lufttørker alltid etter amming og smører litt melk på og rundt brystknoppen. Har fått legen og helsesøster til å se på hvordan han legges til brystet og sugetaket, alt ser bra ut. Gutten vår er 6 uker gammel nå og er en stor gutt som tydelig krever mye mat. Han har lagt på seg mer enn minimumskravet hele veien og har det bra. Han er sterk i hele kroppen og suger nok veldig kraftig også. På begge bryst er det som en liten sprekk midt på knoppen, ikke åpne sår som væsker altså. Noen med gode råd??? Er så sliten av at det gjør vondt hver gang han skal spise og jeg må bite tennene sammen første 2 minuttene.....:-(
HMB Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 Hei! Vet det er helt for Jævlig vondt! Men tro meg når jeg sier at det kommer til å gå over...selv om det ikke føles slik nå..Jeg hadde det på samme vis som deg og trodde ikke på noen når de sa det kom til å gå over..Hos noen tar det 14 dager, til andre kan det ta lengre tid..Husker ikke eksakt hvor lang tid det tok hos meg, men etter ca 2 mnd gikk det greit tror jeg, eller ihvertfall bedre. I dag er gutten min 6 mnd, å ammingen gjør ikke det grann vondt. Jeg hadde samme "symptomer" som deg, og smurte på det samme.. Lykke til!!!
Virreli Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 Jeg har hørt at albueskjell er veldig bra, legger ved link: http://www.albueskjell.no/
mamma-9 oktober-2010 Skrevet 19. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2010 Helsesøster mente de var grobunn for bakterier...
FanteGuri Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 Jeg hadde det slik med storesøster. Jeg brukte albueskjell til det hadde begynt å gro ordentlig. Albueskjellene gjør at brystknoppen holdes fuktig av morsmelk, dette lindrer godt og gjør at det det ikke sprekker opp ved hver amming, synes det funka godt hos meg. Ellers gjorde jeg som deg smurte på litt morsmelk etter amming og lufttørka lenge, gikk sikkert ute med puppene halve dagen, hehe. Det kan nok ta sin tid, men det går over :-), og neste gang kanskje du slipper såre brystknopper, det har i allefall jeg gjort :-)
gulterkult Skrevet 19. november 2010 #6 Skrevet 19. november 2010 kjenner igjen den ja, men lover at det gir seg! jeg pumpet og gav fra flaske annenhver gang. det var jo vondt med en gang jeg satte igang pumpa, men ikke så ille som å amme. da fikk brystvortene litt pause hvertfall...
cadence Skrevet 19. november 2010 #7 Skrevet 19. november 2010 Har du prøvd ammeskjold? De er i silikon, veldig tynne, og beskytter brystknoppen. Kjøpes på apoteket. Jeg hadde veldig såre knopper med min førstefødte, ammeskjold gjorde ammingen mye mindre smertefull:)
ulydia Skrevet 19. november 2010 #8 Skrevet 19. november 2010 Du kan prøve andre ammestillingar, som f.eks, tvillingstillinga, og sjå om det hjelper. Det hjalp i alle fall meg, då eg var sår dei første vekene (med begge jentene mine). Viss du går inn på ammehjelpen.no så kan du få tips om ulike ammestillingar.
lykke74 med 3 små Skrevet 19. november 2010 #9 Skrevet 19. november 2010 Jeg brukte brystknoppbeskyttere fra ammehjelpen og syns de hjalp. Smurte ellers med purelan, passet på skikkelig sugetak, lå og ammet, pumpet ut litt melk hvis jeg hadde veldig harde bryst når babyen skulle die. Føler så med deg - det er så fryktelig vondt. http://www.ammebutikken.no/produkt/46/brystknoppbeskyttere.aspx
catyn Skrevet 19. november 2010 #10 Skrevet 19. november 2010 jeg hadde fryktelig vondt da jeg ammet også. viste seg å være sopp. dette ble påvist ved andre sykehus besøk. be dem sjekke det igjen. jeg fikk salve til meg og mikstur til lillemann. Ble helt bra ingen smerter ved amming lenger. kan være vanskelig å påvise sopp. og lillemann var nesten ikke noe hvit i munnen. lykke til videre
Linda_81 Skrevet 20. november 2010 #11 Skrevet 20. november 2010 Jeg fikk råd fra mamma`n min om å prøve en salve som heter Vitapan, som hun brukte når hun amma, og den funka kjempebra på meg! Jeg lufttørket først, så smurte jeg en klatt Vitapan på en sammenbretta mesoft som jeg la i bh-en i et par timer av gangen. Lykke til!
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 20. november 2010 #12 Skrevet 20. november 2010 Som jeg skulle skrevet det selv. Lot det ikke gå så lenge jeg da før jeg begynte med brystskjold. Skjoldene har reddet vår ammeopplevelse. Får på apotek og de fleste babybutikker. http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-868142.aspx
lillespire08+10 Skrevet 20. november 2010 #13 Skrevet 20. november 2010 Min erfaring er å bruke ammeskjold for å avlaste puppen litt. Jeg fikk også disse såre sprekkene på brystknoppen, også brukte jeg ammeskjold 1 dag og dermed var såret lukket Når såret er bra, viktig å ha riktig ammeteknikk, ellers kommer sprekkene tilbake... Lykke til )
Virreli Skrevet 20. november 2010 #14 Skrevet 20. november 2010 Jeg har også brukt brystskjold i en periode, det reddet vår amming. Det var enten dette, eller å slutte og amme. Det anbefales å ikke begynne med brystskjold fordi det blant annet er så vanskelig å avvenne. Vi brukte det noen uker og avvenning har gått bra. Problemet er bare at hun har vanskeligheter med å ta riktig sugetak da brystskold behøver en helt annen teknikk, og jeg fikk derfor såre brystvorter igjen når vi avvente. Men før det ble for ille, så ille det var da jeg måtte begynne med skjoldene, hadde vi innarbeidet riktig teknikk.
Snupi27 Skrevet 21. november 2010 #15 Skrevet 21. november 2010 hei! sånn hadde jeg det kjempe lenge og. jeg prøvde alt det du har beskrivd, til og med ammeskjold men det funket ikke. jeg fikk et tips av en venninne.. skjell fra avent. det er sånne plastskjell som man setter på puppene så ingenting er i nærheten av brystvortene når du ikke ammer. den samler opp all melk og så du er tørr hele tiden. du må huske å tømme den innimellom for du merker ikke at det er fullt før det renner over. hehe. =P det hjalp meg veldig og jeg ble bra etter ca 2 dager!! jeg var så sår at jeg blødde til slutt.. det er helt jævli. husk at sånne rifter/sår får man fort bakterier i og sopp..
Snupi27 Skrevet 21. november 2010 #16 Skrevet 21. november 2010 http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-983791.aspx her er forresten bilde av det jeg snakker om. hehe.. jeg vil bare legge til at om du har fått sopp etterhvert så er det ikke lurt å smøre alle mulige kremer på eller melk for da skal det være helt tørt. soppen liker seg når det er vått og fuktig fikk jeg beskjed om av helsesøster. tok helsesøster prøver av brystvorta de? det gjorde hun på meg og jeg fikk påvist sopp. ser du skriver at legen tok melkeprøver.. jeg fikk beskjed om å slutte å smøre meg med kremer og holde meg helt tørr
Snupi27 Skrevet 21. november 2010 #17 Skrevet 21. november 2010 http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-983791.aspx her er forresten bilde av det jeg snakker om. hehe.. jeg vil bare legge til at om du har fått sopp etterhvert så er det ikke lurt å smøre alle mulige kremer på eller melk for da skal det være helt tørt. soppen liker seg når det er vått og fuktig fikk jeg beskjed om av helsesøster. tok helsesøster prøver av brystvorta de? det gjorde hun på meg og jeg fikk påvist sopp. ser du skriver at legen tok melkeprøver.. jeg fikk beskjed om å slutte å smøre meg med kremer og holde meg helt tørr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå