Gå til innhold

nervøs for gutten min!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei dere..

jeg har en gutt på tre uker, og spiser nesten ingenting. fra rundt 700ml i døgnet til 50ml i døgnet. MAKS.. han er veldig nese-forskjølet men d pleier og hjelpe med morsmelk.

det som skremmer meg er at han hadde gått veldig lite opp på en uke, bare 70gram. og hs likte ikke det.

hva skal jg gjøre?? er veldig redd for gutten min. han har kolikk, så får ikk i han den veska imellom skrikene som jg burde.

noen råd til en førstegangs foreldre? alt taes imot med ett stort takk;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff det hørtes ikke noe alright ut! Tenkte bare å si at jeg fikk beskjed av en barnelege på sykehuset at morsmelk i nesen på babyer som er tette kan virke enda mer tettende! Jeg brukte mm i nesa på gutten min, men følte ikke det hjalp noe serlig. Gikk da over til saltvannsnesespray (otribaby tror jeg den heter) å den fungerer helt supert !

Min klarte rett og slett ikke die når han var tett.

Men hva sa HS til det da?! Sa de bare at de ikke likte det, men ikke noe mer?!

Stor klem til deg og dere!

Skrevet

Kanskje du skulle gi han litt mme i tillegg? Kanskje det gjør at han går opp i vekt.

70 gram i uken er jo fryktelig lite, men barn har jo uker hvor de legger mindre på seg og andre uker masse. Det går i rykk og napp.

Nesesug'er genialt når babyer er tette i nesa. Får sugd ut slimet så får han puste og da er det lettere for han å spise også :)

Og kanskje prøve saltvann for å løse det opp før du suger nesa hans.

Skrevet

det er det som gjør situasjonen min litt vnskelig for jeg bruker nesedråper samt slimutløseren og det hjelper, men vil fortsatt ikk spise mer enn maks 10ml.

og pga jeg bare har ca 50ml i brystene ammer jeg bare 50% og mme resten av tiden.

HS sa at det bare ikk var bra og måtte snu seg. jeg er selv ikke noe fornøyd med hs min. ikke mye råd der og få egentlig. kanskje jeg spør mye, men samtidig er vel det bare bra siden alt er helt nytt for meg.

det går bra med meg, takket være min samboer som er kjempe snill. men han er blitt syks så derfor tyr jeg til noen råd her;)

tusentakk for svar

Skrevet

Hvis du har en baby som bare spiser 10 ml om gangen i må du ta han med til lege. Da kan han bli dehydrert. De trenger langt mer enn det i seg. Hvor lenge har dette pågått?

Skrevet

Har du vurdert å gå til lege med han?

Dersom han spiser lite er den største trusselen mot helsen hans at han blir dehydrert, ikke at "han sulter ihjel". Jeg ville dratt på legevakten! HS er jo bare en sykepleier med spesialutdannelse, det kan være greit å få babyen din sjekka skikkelig. 50ml i døgnet er FARLIG lite....

Om du har problemer med å amme han fordi han ikke klarer å suge, så bruk en kopp og hell i han melk, Bruk flaske-toppen/korken. Hell melo, enten MME el MM i munnen hans, litt og litt om gangen. Han vil svelge, og han drukner ikke.

Ang mengden morsmelk i brystene dine; er 50ml alt du klarer å pumpe ut (du må jo ha fått tallet 50 fra et sted...)? Når man pumper så kommer ikke alt ut, ikke like mye som babyen klarer suge ut. Jo mer du legger han til brystet, jo mer MM vil kroppen din produsere. Når du erstatter MM med MME, så øker ikke egenproduksjonen din..... Men "drit" i det nå, få i gutten din væske, kom deg på legevakten og få ordnet dette.

Så når alt har roet seg og gutten din ikke er så tett i nesa lengre, så tar du opp problemene dine med HS, evt får byttet HS. HS skal være en du kan stole på og som du skal forholde deg til i mange år; ingen grunn til å ikke komme overens! Ordne opp når alt har roet seg ;)

Skrevet

Jeg hadde dratt på legevakta med engang jeg. Som nevt her den største faren er at han blir dehydrert å det er skummle greier. Han kan ha en eller annen form for infeksjon som trenger behandling?!? Nei ta en tur til lege.

Trenger ikke være kolikk, kan være han prøver å formidle at han ikke har det bra...

Lykke til.

Skrevet

Hei!!

Skjønner du blir fortvilet. Jenta vår ville ikke spise noe som helst i forrige uke. Hun ble veldig slapp, så vi tok henne med til legen. De tok bakterieprøve av henne, men ellers var det ikke mye hjelp. Det eneste de sa var at vi måtte komme tilbake med henne dersom de pågikk over flere dager for da var det fare for dehydrering. Men ting vi måtte se etter var følgende:

Våte bleier

Tørr munn, dvs lite spytt etc

Tørre øyer

Grå i huden

slapp

Dette er altså tegn på at barnet er dehydrert og bør i verste fall få mat intravenøst. Heldigvis begynte jenta vår og spise etter hvert, så vi slapp dette. Men ikke nøl med å kontakt lege hvis gutten din får en eller flere symptomer.

Hva skjer når du prøver å gi han mat? Prøver han å spise eller bare hyler han og vil ikke ha? Og skjer det samme med mm og mme?

Dersom han prøver å spise, men ikke klarer pga tett nese så prøv å gi han når han sitter oppreist. Mulig det er verre for han å suge dersom han ligger nede. Ofte man blir mer tett i nesa. Prøv også gi med skje. Vet det er mye styr, men da får han puste med munnen i hvert fall.

Hvis han bare hyler under måltidet hadde jeg tatt han inn på et mørkt rom eller satt meg på doen med springen eller dusjen på. Dette kan nemlig virke beroliggende på barnet og han vil spise. Fungerte på begge våre kolikk barn. Du bør også tippe senga hans slik at minst mulig slim samler seg i nesen og dermed i brystet.

Til slutt vil jeg bare si at førstemann gråt mye pga tett nese. Vi tok han med til kiropraktor som sa at dette hadde resultert i en stiv rygg siden han spant seg så mye når han lå i sengen (det var før vi tippet senga). Heldigvis fikk hun løst det opp, men vi ble henvist til osteopat for å se om de kunne hjelpe med forkjølelsen. Og det fikk vi. De sa at forkjølelse på små barn ofte kan føre til magesmerter. Det er nemlig slik at slimet fra nesen blandes med spytt og melk. Dette skal presses ned i tarmene og for noen barn kan det bli litt for mye og kroppen klarer ikke å presse ned alt. Fører til en type forstoppelse og dermed magesmerter. Behandlingen gikk derfor på nakke, bryst og mage. Vi hadde vel fire behandlinger før han ble bra. Kanskje verdt å prøve.

Lykke til! Og ikke nøl med å kontakt lege eller andre.

Klem til deg

Skrevet

dette har foregått over noen dager, jeg vet at han spiser ca maks 50.ml i døgnet pga, siden spiseproblemet hans har jg valgt og gi han mme hver gang for å holde en oversikt.

pumper brystene til senere istedet.

Men da ringer jeg legen jeg da, ikke vente med det, var bare usikker på om de kunne ha slike dager, merkelig at HS ikke sa noenting til meg om dette;(

tusen takk for hjelpen,

Skrevet

Har tatt temp... i rompa på han nå, han hadde 36,4

er det normalt eller er det for mye eller for lite?

Skrevet

Ring legevakta og hør med dem! 50 ml på et døgn er farlig lite ja og dehydrering hos spedbarn er ikke til å spøke med... Har han våte bleier i det hele tatt da?

Skrevet

Huff dette høres tøft ut.

Jeg vil virkelig anbefale deg Physiomer saltvannspray som du får på apotek. Denne er det "trøkk i", har hjulpet en liten tett babynese mangfoldige ganger her.

Hvis det ikke hjelper ville jeg ha prøvd med nesespray til baby som du får på apotek.Rhinox for baby eller lignende.

Dråper er vanskeligere å få godt inn i nesen enn spray.

Babyer synes ofte det er veldig ubehagelig med tett nese, kan skrike mye på grunn av dette også...

Håper at det ordner seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...