Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lest på NAV sine sider, men finner ikke svar noen plass, så jeg håper noen her vet og tar seg tid til å svare meg:)

Min samboer og jeg har nettopp flyttet fra hverandre, og er ikke lengre kjærester. Jeg er gravid i uke 20, og leter nå etter leilighet mens jeg bor hjemme hos mine foreldre.

Jeg lurer på hvor mye penger jeg har krav på i støtte fra NAV?

Jeg er vikar, ikke fast annsatt i kommunen, og nylig ferdig med videregående skole, 3 år. Har ganske lav inntekt, da jeg har vært mye plaget i svangerskapet og fortsatt er det.

Jeg kommer til å bo i en egen leilighet sammen med barnet, men barnefar kommer og til å ha kontakt med barnet. Gjør det meg da til enslig forsørger? Jeg skjønner ikke det helt.

Og hva skal jeg isåfall leve av hvis jeg ikke kan stå som enslig forsørger? Har jo gått skole de siste årene og ikke jobbet meg opp til å få lønn gjennom mammapermisjonen.

Blir veldig engstelig for at jeg ikke skal klare meg økonomisk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142576425-hva-har-jeg-krav-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere ikke kjærester og sammen mer kommer du likevel til å klare deg helt fint.

Har du tjent over 1/2 G (37 820,50 kr) siste år(2010) har du rett på foreldrepenger.

Du har som enslig også rett på OS(overgangsstønad) som er på 12 607 kroner pr. måned og reduseres dersom arbeidsinntekten omregnet til årsinntekt er 38 000 kroner eller mer. ( med 40 øre pr.krone)

Barnetrygd * 2= 1940 kr i mnd

Faren skal betale bidrag

Du kan søke om bostøtte

Siden du ikke har noen utdannelse kan du også søke om utdanningsstønad og utvidet OS om du ønsker å få deg en utdannelse.

Senere når ungen er større og begynner i bhg kan du søke om stønad til barnetilsyn ( 64% av bhg betalingen)

Her kan du lese mer om dette:

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+st%C3%B8nader+og+vilk%C3%A5r

Og jeg vil tro de inne på Aleneforeldredebatten kan hjelpe deg enda mere.

Dette går helt fint.

Lykke til med baby :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...