Gå til innhold

Gutt på 10 mnd som gråter mye om nettene...Noen som har råd eller erfaring med noe lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 10 måneder som gråter myyye om nettene, ofte er han ikke våken heller, men han gråter og noen ganger hylskriker han. Han har vært sånn siden han ble født, men det hender det er noen gode netter.

Vi har vært hos fysioterapaut, manuellterapauter, lege, barnelege og nå er vi henvist til ullevål.

Når han begynner tar vi ham opp, bysser og prøver å roe, før vi legger han ned i sengen igjen. I det han treffer madrassen våkner han og er igang igjen. Det ender med at han legges i vår seng. Men, ofte hjelper ikke det heller, han ligger inntil meg og gråter alikevel, og jeg har vanskelig for å roe ham. Det virker som han har vondt. På de verste nettene spenner han seg og begynner å gråte nesten hvert tiende minutt. På dagene er han helt fin.

Vi har nå fått beskjed om å gi han smertestillende hver kveld mens vi venter på time på ullevål. Men, det kan jo ta sin tid, og jeg synes så synd på lillegutt.

I det siste har vi funnet ut at det hjelper litt med kjøkkenvifte, vifteovn og andre ting som suser.

Er det noen som har vært borti noe lignende? Eller noen som har noen råd for å roe ham ned? Begynner å bli litt desperat...

(Han ble forresten nattavvendt for litt over en måned siden, og leter ikke etter mat om han ligger inntil meg om natten.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn refluks det kan ikke være det? at magesyra lekker opp å medfører ubehag? Hør med hs om ikke du kan prøve å gi han gaviscon bare for å prøve.

Skrevet

Vi har tenkt på det, men barnelegen utelukket det siden han ikke gulper, har gulpet under ti ganger siden han ble født... Det virker heller ikke som om han ubehag når han ligger på magen.

Han har hatt ørebetennelse to ganger, men har blitt behandlet emd antibiotike begge ganger, og har vært å sjekket ørene etter han var ferdig med beandling.

Skrevet

først tenkte jeg at dette kan være tenner, men når jeg leser innlegget ditt tenker jeg det må være noe annet.

Reflux er en mulighet, men har ikke erfaring.

Men du skriver du har vært til fysioterapaut, manuellterapauter, lege og barnelege. Men manuellterapeut er det det samme som kiropraktor?

hvordan var fødselen din? Har han (evt hatt) kiss?

Og hvordan er han når han sover på dagen?

Jeg ville prøvd kiropraktor (sjekk med kiropraktor at de har erfaring med babyer) og evt akupunktur.

Skrevet

Man trenger ikke gulpe for å ha reflux. vet om flere der barna aldri har gulpa, men diagnosen har blitt reflux etter ph måling. Hvis han får melk roer han seg da? Om han gjør det kan det gjerne være en ide å prøve gaviscon. Hadde tatt en telefon til legen deres eller hs å hørt.

Skrevet

Han roer seg når han får melk, og før han ble nattavvendt fikk han melk minst hver andre time på natta. Melk er også det eneste som gjør at jeg får han til å sovne på kvelden. På dagen sovner han også med pupp, men også i vogna. Jeg ammer ca fem- seks ganger i døgnet, mer når han er urolig.

Han sover lite på dagen, en til to timer i en dupp, og det er det.

Når det gjelder fysioterapauter og manuellterapauter så har han blant annet vært på ahus, og hos et par andre som skal være veldig flinke. Han har blitt behandlet for kiss, hadde låsninger i nakke, og også blitt litt klemt på for fordøyelsen som var treg de første månedene. Men, han har blitt friskmeldt hos både fysioterapaut og manuellterapaut.

Det var vakumfødsel, og allerede den første timen var han urollig og gråt mye, jeg klarte ikke å roe ham, den andre dagen ble han lagt inn på barneavdelingen og behandlet for infeksjon med smertestillende, antibiotika også hadde han lav blodprosent og fikk blodoverføring. Etter dette var vi igjennom behandling for gulsott.

Han er en stor gutt, 11 kg og 81 cm, og er veldig glad i grøt. Han spiser stor porsjon om morgenen og kvelden. Ellers vil han ikke ha noe særlig middagsmat, nå om dagen vil han bare smake på vår mat. Han spiser litt brød og får en porsjon frukt om dagen. Middagsmat på glass må vi kjøre i stavmikser for å få i ham noen skjeer, ellers bekker han seg bare.

Skrevet

Det at han roer seg med engang han får melk, gjør at jeg tenker enda mer på refluks. Ta eksemplet ; du er høygravid å ligger nede for å prøve å sove. halsbrannen melder sin ankomst og søvnen den kan en se langt etter (syns iallefall selv at halsbrann er og var helt grusomt) så står du opp drikker et stort glass melk å legger deg vips så sover du. Melk nøytraliserer magesyren slik at ubehaget minskes eller forsvinner.

Jenta mi er også 10mnd 11kg og 70cm. Middagsmat med klumper er ikke noe hun godtar for å si det mildt. Idag ble både jeg vippestolen å gulvet dekka med middag som i følge henne inneholdt for mye klumper. så her går det kun i 6mnds glassene fra hipp. og innimellom middagen vår om hun kan ha det vi spiser.

Skrevet

JA, jeg har vært borti noe VELDIG lignende - to ganger!

Jenta vår (nå 3,5år) var veldig lik. Sov veldig urolig, gråt mye i søvne, kavet rundt i senga si, lot seg ikke roe. Da hun var 1 år, fant vi ut at hun hadde alvorlig refluks. Det KAN altså godt være refluks. MEN: Jenta vår var veldig vanskelig på dagen også. Gråt mye. Og målingen viste at hun hadde mest refluks da. Det er visst mest vanlig (for da beveger man seg og spiser osv). Refluks bare om natten er ikke så vanlig. (Sa refluksbarnelegespesialist som vi etter lang tid fikk kontakt med.)

OG: Hun har nå fått en lillebror (9 mnd nå), som nesten har vært enda verre om natta. Han har sovet med meg, og jeg har ammet/klappet/strøket på han hele natta, føles det som. For at han ikke skulle gråte. Utrolig slitsomt! Jeg var overbevist om han feilte noe. Han har vært hos kiropraktor, manuellterapeut og osteopat. Flere stykker, flinke folk. De fant ingenting. Han er også sjekket for refluks, og har ikke det. Og han er blid på dagen. Ergo: Han er bare sånn! Og nå er han nattavvent, og sover roligere og bedre, så han ble nok urolig av å sove sammen med meg. Men han er fortsatt ikke veldig flink, våkner ofte.

Altså: Det kan være noe, men det trenger ikke være det. Uansett all medfølelse herfra!

Skrevet

Takk for svar. Alltid godt å se at man ikke er alene!

Når det står på som værst står han i bro og hyler, men det er heldigvis ikke så ofte. Men, det hjelper alltid om vi står opp, noe vi ikke orker, kan ikke snu døgnet, det er ille nok å ikke ha sovet mer enn et par netter på ti måneder. Heldigvis hjelper det litt med smertestillende, så vi fikk sove til tre i natt, og så roet han seg hos oss og sov videre til halv seks. Det var vel og merke etter vi hadde satt på vifteovn på rommet for å få den herlige suselyden.

Lurer litt på om det går an å få tak i støvsugelyd på cd, det hadde gjort ting enklere, da jeg er redd for å svone fra vifteovnen...

Skrevet

Jeg og overrumplet pleier å svare på samme tråder ser jeg, siden vi har erfaring her..!

Det legen din sier vedr at siden barnet ikke gulper = ikke reflux er helt feil. Det er desverre en vanlig oppatning, men helt feil. Du kan lese om "stille reflux", som betyr at gulp kommer opp i spiserøret uten av det plager dem vektmessig, og barnet gulper nødvendigvis ikke som du ser det og dermed blir det ikke oppdaget. Her var det hs som tipset om reflux etter at vi byttet helsestasjon ved flytting, hun hadde igjennom mange års erfaring sett dette, mens leger har liten erfaring med dette området (og også mange hs!!!) Alt vi forklarte lignet på reflux og her ble det målt reflux, men da var det forbigående men tydelig at han hadde problemer med reflux. Jeg har lest mye om det og husker jeg fant en god artikkel et sted som sa at stille reflux også kunne være mer smertefullt/syre enn ved "gulpereflux". Kjenner også igjen det du sier om lindrende melk, amming i søvn (helst hele tiden).

Vil desverre advare deg om ullevål vedr. test av reflux. De ser på to ting, vekt og gulp. Iallefall hos oss, lite ville de høre de om all jobbingen som lå bak for å holde på vekta/mating/oppkast ved mating, timesvis med nattevåk. Da vi endelig trodde vi skulle få hjelp måtte vi kjempe der også, og de "tvinget" oss igjennom melkefri diett (ja, særlig bra siden melk(eprodukt) var det eneste han likte. Det ble 50 ganger verre og vi avbrøt etter 5 dager med helvete, da hadde han nesten ikke fått i seg noe mat utenom en soyayoghurt dagen kanskje..!

Åssen man.ter var du hos? Regner med du bor i Oslo siden du skal til ullevål? Vi var også hos en som vi trodde var flink, han fant jo liksom masse og så ble gutten friskmelding. Og 2 år etter gikk vi tilfeldigvis igjen til en annen høyst anbefalt man.ter. og fikk fullt utslag på kiss/kidd med låsning i nakke, korsrygg og hofte!!

Var det overrumplet som hadde det innlegget om barnet som stod i bro også? Var iallefall ei som skrev om det, så det hørtes kjent ut. Vi hadde ikke den bro problematikken, men barnet ville ikke ligge ned. Iallefall hun som skrev det innlegget fikk fullt utslag (hos barnet!) på reflux også!!

Skrevet

Jeg blir så glad for tilbakemeldinger, i natt har det vært ganske urolig igjen, han holdt på nesten to timer og kavet og var urolig, vi fikk han til å sove tre ganger men han våknet med en gang han ble lagt ned.

Vi har vært hos en som heter Bjørn Helgar på ahus, husker ikke etternavnet, også har vi vært hos Marc DeDecker på goodwinklinikken, ved siden av dettte har vi væst hos en på furuset som vår fysioterapaut har vært fornøyd med. Vi har vært hos fysioterapaut forskjellige steder også.

Til å begynne med trodde vi det var kolikk, så ble det nakken som fikk skylda, også var det ørene, og etter det er det ingen som har flere forslag... Legen syntes det var veldig rart at han bare er urolig om natten. Han sover ganske greit i vogna på dagtid, så jeg vurderer å prøve å legge han i den om natta å se om det kan hjelpe.

Barnelegen vi var hos fant ørebetennelse, men ikke noe annet, og etter behandling for dette var han ganske rolig et par uker før det tok seg opp igjen. Vi fikk sjekket ørene etter han ble urolig igjen, men de fant ingenting der.

Han ble også forholdsvis rolig noen dager etter behandling hos manuellterapaut, men det har tatt seg fort opp igjen. Vi har vært på ekstra kontroller hos både manuellterapaut og hos fysioterapaut, sånn for å være på den sikre siden, men han har full bevegelighet og de finner ingen låsninger.

Heldigvis hjelper det med smertestillende, men jeg synes det er så fælt å skulle gi ham det hver eneste dag, men det viktigste er at han har det bra. Det verste med det er at jeg ikke føler at vi blir tatt alvorlig, vi har måtte dratt på legevakten med ham fordi han har hylt intenst og lenge, men etter at smertestillende har begynt å virke og vi har kommet oss dit, er han blid og fornøyd igjen.

Noe annet vi har hatt mye problemer med er bilkjøring, han har ofte grått så han er bløt av svette når vi kjører vil, og det er ikke alltid så lett å stoppe, for han setter igang med en gang han sitter i setet igjen.

Skrevet

Må bare takke for gode råd og tips i denne tråden. Nå har jeg gitt en skje med gaviscon to kvelder på rad, og lillegutt har bare våknet to ganger begge nettene!!! Første gangen har han bare fått smokk og sovnet igjen, har aldri skjedd før. Og andre gangen han har våknet, sånn i femtiden, har vi roet han og laget ham igjen. Så har han fått pupp rundt seks halv sju og sovet litt til. Helt utrolig deilig. Skal selvfølgelig ringe legen i morgen og høre litt i forhold til hvor mye jeg kan gi, også får vi se hvordan det går videre.

Skrevet

Så bra! håper virkelig at dere får litt mer nattefred nå å at dere kan få hjelp til lillegutt :)

Skrevet

Det høres bra ut, det gjorde nok godt både for han, og ikke minst for dere! :) Håper du forteller hvordan det går videre! :)

Det var på balderklinikken (Decker) jeg tenkte på å anbefale, men da har du vært der. Gutten min ble forresten bedre av seg selv rundt året og mye bedre rundt 1,5 år mht nattesøvn (uten medisinering her).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...