Gå til innhold

farlig å bruke nesespray??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hørt at otrivin ikke er skadelig på noen måte, fordi det "holder seg" til neseområdet og ikke forsvinner inn i årene slik at den kan nå den lille i magen. Så jeg har brukt nesespray nå - hvis ikke hadde jeg sannsynligvis ikke sovet en eneste natt.... men alt med måte selvsagt :)

Du skal ikke bekymre deg for dette. Jeg har vært hos to ulike leger vedrørende tett nese, og begge forsikret om at det ikke er farlig for gravide å bruke vanlig nesespray. Hvis det virkelig var farlig ville flere visst om det, da veldig mange sliter med tett nese under graviditet pga hovne slimhinner. Men nesespray som Otrivin skal helst ikke brukes over lang tid, uavhengig av om du er gravid eller ikke. Jeg fikk resept på en kortisonspray som fikset biffen.

Annonse

Jeg hadde hatt bihulebetennelse før første kontroll og fikk beskjed om at jeg ikke burde bruke nesespray. Siden jeg hadde brukt det så spurte jeg om det var noen annen grunn enn at slimhinnene er ekstra skjøre i svangerskapet.

Hun mente det var noen stoffer i nesesprayen som kan sette i gang fødselen, og derfor gjorde det ikke så mye at jeg hadde brukt det i 1. trimester... Det står helt sikkert noe om det i felleskatalogen

Om Otrivin fra Felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Altså: Ingen grunn til bekymring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...