Gå til innhold

Hva er deres meninger rundt dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er straks 15 mnd og har fått plass i en barnehage hvor hun vil være i en gruppe med barn helt opp i 5 års alderen, de er 4 små barn her. Var på besøk idag og de eldre barna syntes det var moro å hilse på henne, stryke på henne og gi henne leker. Er dette litt voldsomt for en ett åring? Hun virket med ett litt overveldet men også veldig nysgjerrig.

Noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min går i en bhg hvor de har blandet alder på barna (begynte der da hun var 11 mnd). Tror de er ca 15 barn på basen, og kun tre av dem er 1-åringer.

Jeg føler at datteren min blir tatt utrolig godt vare på av de eldre barna på avdelingen, spesielt jentene. De eldste jentene synes det er så morsomt å leke med de små, og de små elsker dem. Guttene er litt mer voldsomme, men flere av guttene kommer løpende når jeg henter for å gi vesla en klem før hun drar.

Så jeg har bare gode erfaringer med min lille og de store barna. I tillegg føler jeg at personalet i bhg er flinke til å fortelle de store at de må være litt forsiktige med de små.

Skrevet

Jeg har selv jobbet i en bhg der hvor det er blandet og har bedre erfaring med det enn aldersdelt. De små får mye mer oppmerksomhet og hjelp for de voksne ser de små bedre siden de store kan kle på seg selv, gå på do selv osv.

De store barna er også veldig beskyttende mot de små og vil hjelpe de. Syns det er helt genialt med sånne barnehager:)

Det er nok litt overveldende i starten for de små men det går seg fort til. Ting roer seg etterhvert.

Skrevet

Vil faktisk gå så langt som å si at det er mye mer naturlig slik enn med en vanlig småbarnsavdeling. Jeg har også en vesla på 15 måneder, akkurat som deg, og hun omgås større barn hver eneste dag. Sine 3 eldre brødre ;-) En 8 åring (fysisk stor for alderen) som esker å løfte henne opp og bære på henne og tøyse med henne, en 6 åring som tuller masse og litt voldsomt med henne og en 3 åringen som behandler henne som en gjevngammel (noe som ikke alltid går like bra). Masse liv og leven, og når de ikke er her tar det ikke lange tiden før hun tydeig savner dem Selvsagt litt anderledes med søsken, men poenget er bare at det er helt naturlig og fint for små barn å omgås litt større barn (og fint for store barn å omgås små barn). De lærer masse av å observere de større barna, og de blir ofte dullet med og kost med og tatt godt vare på av små omsorgsfulle 4-5 åringer som leker foreldre ;-)

Gjest eelis+kian
Skrevet

I bhg til gutten min er de små (1-2 år) i en gruppe, og de store (4-5 år) er i en gruppe. 3-åringene er litt her og der. De spiser med de små, men gjør ting sammen med de store. De store barna bruker å komme opp til de små på slutten av dagen, og de leker ute sammen alle mann, men det er ikke noe problem. Til sammen er de rundt 30 barn i barnehagen.

Når jeg kommer for å levere gutten min, kommer det 5-6 unger løpende og sier "HEIA KIAN! HEIA KIAN!", og alle skal gi suss, klem og stryke over håret. Så drar de han litt i armer og ben og vil ha han med for å leke. Det virker kanskje litt voldsomt, men for oss er det ikke noe problem. Alle de andre barna er veldig flinke til å ta vare på han, og drar han med på alle mulige slags aktiviteter. En dag ble han omdøpt til Thea når de store jentene lekte familie, haha!

Gutten min har blitt en slags "maskot" for barnehagen, i følge ped.leder, og det er jo litt morsomt, hehe. Han stortrives sammen med de andre barna, og det er helt tydelig at han har utbytte av å være der. De store barna er jo så morsomme når de løper rundt og leker Bakugan eller ruller i gresset :-)

Også er det litt viktig å huske på at de ansatte vet at babyene er babyer, så de er flinke til å ta litt ekstra vare på dem!

Skrevet

Tusen takk for svar! All positiviteten ble en liten bekreftelse på at det kan være godt for henne å omgås barn i ulike aldre. Jeg håper dette lærer henne mer om henne selv og verden rundt seg. Hun er kjempe sosial og elsker barn og mennesker generelt;) Tenk at disse små menneskene forstår og lærer verden gjennom sosialiseringen de er med på. Fasinerende!

Skrevet

Datteren min går i bhg med bare 3-5 åringer og det går fint. Hun trives med det. Har tiligere gått i en avd med bare ettåringer. De store jentene er veldig snille med henne, mens en av guttene der har en tends til å være voldsom.. Mini er 21 mnd .)

Skrevet

Jeg synes faktisk dette er positivt. Gutten min går i barnepark, og der er alle fra 1½ til seks år. Synes det er kjempefint at de har mulighet til å leke på tvers av aldersgruppene, spesielt siden jeg ser at han som er to foretrekker treåringene, som i en vanlig barnehage ville havnet på en helt annen avdeling. Det ser også ut som de aller minste (rundt din datters alder) også trives, selv om de naturlig nok ikke leker så mye _sammen_ med andre.

Skrevet

Jeg har ikke barn som går i barnehage ennå, men underskirver likevel det de andre skriver her. Ettåringer har mye mer igjen for å være sammen med 3-4-åringer enn barn på sin egen alder. Det har jeg sett når lille A leker med søskenbarnet sitt på 3,5 år. De har det supermorsomt sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...