ღ☆Rosakrone & lilleprins☆ღ ♥ Skrevet 18. november 2010 #1 Del Skrevet 18. november 2010 hei. Lurte litt på det med amming og coca cola. Har lest att det er mye koffin i cola og det går over i morsmelken. men hvor mye ca (glass) er ok å drikke i døgnet ? Er helt avhengig og vet det ikke er bra men er det fler der ute som drikker cola? Også syntes jeg har fått mindre melk i det siste. mindre spreng.. hva kan jeg gjøre for å øke produksjone..? event noe å spise? takk=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142574323-kosthold-og-amming-cocacola-likker-her-og-lite-melk-plutselig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 18. november 2010 #2 Del Skrevet 18. november 2010 Hvor gammel er ungen din? Etter ca 3 mnd går produksjonen av melk fra å være hormonelt styrt til å være behovsstyrt. Mange opplever da at melkesprengen går ned eller forsvinner, og blir bekymra for om de har nok melk. Melkespreng kan forsvinne tidligere (eller senere) også, selvsagt. Så lenge ungen virker fornøyd og har 6-8 våte bleier i døgnet er det ingen grunn til bekymring :-) I perioden vil nok ungen virke "misfornøyd" i den forstand at han vil ha mat "hele tiden", dette er økedøgn, oftest 1-3 dager der barnet vil spise oftere enn før fordi det krever mer mat. Brystene regulerer produksjonen etter dette, og vil snart produsere mer melk - og da er det tilbake til "normal" amming igjen. Økedøgn kan komme hver uke eller hver måned eller ikke være merkbare i det hele tatt... Dersom du føler at økedøgnene er der "hele tiden", er det lurt å få sjekket at sugetaket er riktig. Når produksjonen skal være etter behovet er det viktigere enn før å få rett tak i brystet, slik at det stimuleres maksimalt. I utgangspunktet er det ikke lurt å gi MME når du mistenker økedøgn, siden dette ikke vil stimulere produksjonen av melk slik at den øker, men du skal selvsagt ikke la ungen sulte og heller ikke slike deg ut. Angående koffein så gjorde jeg et kjapt søk og fant denne artikkelen: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/amming-og-koffein-28890.html Der anbefales det maks 300 mg koffein om dagen, dvs 3 kopper kaffe eller ca 2-3 liter cola (0.3l cola inneholder ca 35-45mg koffein, dvs 105-135mg/liter - mest i light-versjonene). Drikker du mer enn 3 liter cola i døgnet vil jeg på generell basis anbefale deg å prøve å bytte ut noe av det med vann ;-) Koffein er ikke farlig når man ammer, men siden det går over i morsmelken risikerer du en litt hyper unge en stund (babyer bruker også lengre tid på å bryte ned koffeinet, slik at det vil merkes lenger). Noen får også vondt i magen av det. Merker du ingenting på ungen, går det nok helt sikkert greit - også om du drikker mer enn 3 liter om dagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142574323-kosthold-og-amming-cocacola-likker-her-og-lite-melk-plutselig/#findComment-142576744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå