Gå til innhold

9uker, hva med blekning av håret da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. jeg er i min 9uke nå.. og skulle så veldig ha farget etterveksten min.. noen som vet om det kan være skadelig for fostret eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager å "skuffe" dere der. Både hårfarger og blekmiddel inneholder komponenter som er lite helsefremmende, og disse bør man prøve å unngå i svangerskapet.

Økologiske hårfarger er i midlertid helt trygt, men det finnes dessverre ikke økologiske blekemidler til hår.

Skrevet

Jeg har bleket etterveksten i begge mine svangerskap,og det har gått helt fint. Har tenkt å fortsette med det i dette svangerskapet også:)

Skrevet

Jeg gjorde det både i sist sv.skap og nå og begge frisørene sa at det var helt ufarlig, de lo nesten av meg da jeg spurte på forhånd.. Litt forskjellige meninger ute og går tydeligvis.. :)

Skrevet

Hei:)

Jeg spurte frisøren min om det samme for 2 år siden,fikk til svar at dette var helt trygt da det er andre stoffer i blekingen/fargen nå til dags enn for 15 år siden:) så jeg har bleket og farget håret mitt gjennom mitt svangerskap:)

Skrevet

Selv om blekemiddelet er mye bedre nå enn før. Er luktene sterke og ikke bra :(

Men alle salonger har punktavsug. Disse står gjerne over 2 til 3 stoler i salongen (kommer jo ann på størrelsen på salongen) Derfor ville jeg gitt beskjed til frisøren om at jeg var gravid, slik at du kan bli plassert rett under et punktavsug.. Ikke noe vits i å puste inn mer enn nødvendig i alle fall..

Og en ting til.. fargen kan slå ut bitte litt annerledes pga hormonene i kroppen :) Så ikke halshugg frisøren om resultatet kan bli litt annerledes.

Skrevet

Uten å angripe frisører rundt om i Norge så tror jeg ikke hårfarger/bleking er så ufarlig som mange hevder. (Det er meget mulig at leverandørene har fortalt frisørene at de produktene er så "uskyldige" at de kan spises", men at det ikke alltid er tilfelle. )

Avsug har dessvere svært liten virkning, da stoffene i hårfargene/blekmidler blir tatt opp gjennom huden, og ikke bare gjennom det du puster inn.

Se nederst: Her er en liten oversikt over hva "vanlige" hårfarger/blekemiddel inneholder. Det er ikke for ingen ting at flere frisører får problemer med astma og allergi. Det er også påvist økt forekomst av livmorhalskreft hos kvinnelige frisører. Alt tyder på at helseproblememe skyldes produktene firsører bruker.

Som dere leser under inneholder "vanlige" hårfarger/blekemidler blant annet parabener. Parabener kan være knyttet til økt forekomst av deformerete kjønnsogarer hos gutter.

Jeg vil hvertfall være på den sikre siden og velger trygge økologiske produkter mens jeg er gravid.

Her har du "godsakene" prouktene inneholder:

A Formaldehyd og formaldehydfrigjørende

(kreftfremkallende)

A Hydroquinone

(giftig for mennesker og miljø)

A Stoffer med aminophenol (allergi)

A P-phenylenediamine eller PPD eller

paraphenylenediamine

(sterkt allergifremkallende, sunnhetsskadelig)

A Toulene-2,5-diamine sulphate og

toulene-2,5-diamine

(sterkt allergifremkallende, giftig)

A Methylsothazolinone

(allergi, neurotoxisk)

A Methylchloroisothiazolinone

(allergi, neurotoxisk)

A Stoffer med resorcinol

(hormonforstyrrende)

A Alle parabener

(hormonforstyrrende)

A 1-naphthol

(sterkt allergifremkallende)

Skrevet

Hvis det er SÅ utrolig farlig, så kan man ikke bruke hårfjerningskrem heller da?? For det legges på mye større hudoverflate enn ettervekst på håret og dermed blir tatt opp i mye større mengder...

Hva med parfyme som sprøytes på huden? Deodorant?

Parabener finnes i vanlige anti-rynker kremer, sminke, såper,.....

Alle de andre stoffene på denne listen er selvfølgelig skadelige for mennesker - hvis man er eksponert til dem i store nok mengder at det faktisk blir farlige. (les: unormalt store mengder av det konsentrerte stoffet direktet indusert til blodomløpet)

Nei, nei, vi som bor i byen må nesten slutte å puste også da, siden det er så mye forurensning i luften?

Det er rimelig å anta at hvis hårfarge/bleking var så farlig så ville mann se klare konsekvenser over alle disse årene som kvinner bruker hårfarge....

Man skal informere seg om alt, ja - men det går an å over-informere seg også? :-)

Hvis du er usikker på om du kan bleke håret - spør legen din og ikke frisøren (kilde kredibilitet)

Skrevet

Jeg unngår i stor grad produkter, både til barna mine og meg selv, som inneholder parabener (både i såper, kremer, deodoranter m.m.).

Maten vi spiser er også i stor grad økologisk og laget av fra "bunn" av. Posesupper, Toro gryteretter og mye anna hel- og halvfabrikata finner du svært sjelden hjemme hos oss (det tar ikke lengre tid å få en middag på bordet med ferske rådvarer enn f.eks en toro gryterett).

Jeg er bevisst på å kjøpe svanemerkede produkter - slike produkter er til fordel både for miljøet og for menneskene som skal bruke produktet i ettertid.

Jeg mener og tror at om alle hadde blitt mere beviste og kresne forbruker hadde alle typer produkter man fører på kroppen, mat man spiser, rengjøringsprodukter man bruker i huset, innkjøp av nye hvitevarer ect. ect . (listen er uttømmende ) ikke vært så helsefarlige for store og små, og skadelige for miljøet som faktisk mange produkter i dag er.

Å hevde at produkt ikke er SÅ farlig synes jeg er noe naivt. Kanskje ikke det ene produktet i seg selv innenholder store mengder parabener. Men når man starter dagen med såper, kremer, deodoranter, parfyme, frokost av kornprodukter som er sprøytet "opp og ned", brødskiven pyntes med tomater som er uten næringstoffer fordi den dyrkes på kunstig måte......... For eksempel inneholder grønnsaker (poterter, gulerøtter ect) 80% mindre vitaminer og mineraler i dag enn hva de gjorte rundt 1950 tallet. Dette skyldes ene og alene måten vi dyrker grønnsakene våre på. "5 - om dagen" blir ikke nok når grønnsakene er næringsfattige. Jeg kan fortsette i en evighet........

Hvorfor tror dere at vår gerasjon og våre barn lider av astma og allergi? Hvorfor tror dere at det er blitt flere tilfeller av kreft? Jeg tror at helsen vår henger sammen med hvordan maten vi putter i oss er prodsert og fremstil. Jeg tror at produktene vi bruker på kroppen som inneholder parabener og andre lite helsefremmendestoffer, er med på å gi oss både astma, allerig og kreft.

Og ja, dessverre så tror jeg luften vi puster inn i byenen heller ikke er helsefremmede. Det har jo vist seg at vinterluften i flere storbyer flere ganger når kritiske nivåer når kulda setter inn.

Kanskje det er jeg som er utopisk: Men som nenvt, hadde alle tatt litt mer ansvar i hva slags produkter man kjøper og bruker ville produsentene etterhvert prodsert, forhåpentligvis, de miljø- og helsevennlige produktene vi etterspør.

Hadde vi byttet ut bilen med sykkelen, buss/trikk, kjørt sammen med naboen til jobb så hadde kanskje også lufta i byene/tettsteder også blitt bedre å puste i!

Det koster lite å bli bevist!

Jeg regner med at jeg kommer til å "erte" på meg ganske mange med dette innlegget, men jeg klarte ikke å la være å skrive det. Kanskje kan dette inlegget være med på at du som forbruker, neste gang du skal kjøpe en krem til barnet ditt, eller deg selv. Velger et produkt som er parabenfritt, eller miljømerket/svanemerket. Da har jeg jo oppnådd å kanskje få en person til å få fokus på hva slags produkt man faktisk kjøper ,-)

Ha en fin helg folkens :-D

Skrevet

er frisør selv og det skal IKKE være farlig å farge/ble ke håret mens man er gravid,så det hadde jeg ikke tenkt på hvis jeg var deg..men siden det er mye hormoner på gang når man er gravid så kan resultatet bli litt anderledes ja enn man er vant til..men trenger absolutt ikke bli det altså!

jeg jobbet hele svangerskapet med nr 1 som frisør,å ho er ei kjempe frisk jente!å da farget/bleket jeg hår t kunder dagen lang.åjeg glemte hele tiden å bruke avsuget!

så vis du tar åbleker/farger håret noen ganger så hadde jeg ikke vært redd for det i det hele tatt.... farg ivei syntes jeg!!=)

Skrevet

Jøje meg, her var det mange delte meninger.

Personlig tror jeg ikke at det er skadelig for fosteret i det hele tatt. Ikke hvis man farger/bleker håret hver 6. uke eller sjeldnere.

Hvis man er veldig engstelig, kan man jo stripe håret i stedet, i folie. Da vil jo ikke fargen være i kontakt med hodebunnen i det hele tatt, bare håret (og det er jo dødt).

Det er jo så sant som noen skriver her, at fargen som brukes til håret i dag, er noe helt annet enn den var for 15 år siden. Og den lille tida vi sitter i frisørsalongen i løpet av svangeskapet, tror jeg ikke vi skal være redde for at i puster inn farlige gasser til fosteret.

Nei, jeg fager gladelig håret mitt i mine svangerskap, uten dårlig samvittighet:)

Skrevet

Jøss, har du noe dokumentasjon på dette?

Jeg har nemlig lest masse om temaet, og aldri funnet noe som indikerer at hårbleking/farging er skadelig under graviditet, alt av leger og helsepersonell jeg har lest svar fra sier at dette er helt trygt.

So please enlighten me, hvis det faktisk er skadelig så burde det jo kommet myyyye tydeligere frem en hva det gjør i dag.

Skrevet

Til bringebærmamma.

Hovedinnlegger spurte om det var farlig å bruke bleking, bleking tar man aldri helt inntill hodebunnen og vil derfor heller ikke opptas av huden.

Produktene vi har i hodebunnen er mye mildere.

Hvor har du egentlig innholdslisten fra? Gjelder det bleking eller hårfarge?

Skrevet

ohhh, her var det mye delte meninger gitt :P men uansett så har jeg snakket med jordmor å det er INGEN fare med å bleke håret... alt med måte er det noe som heter sa hun.... Jeg skal til frisøren og kose meg, frykter ikke dette :)

Skrevet

Shinyogsmåen: Gå inn på http://www.fagforbundet.no/file.php?id=11464, og åpne pdf'en så ser du listen over allergi/skadelige stoffer i både hårfarger og blekemiddel.

Det er vel når man striper håret man ikke bruker produktet helt inntil hodebunnen. Jeg bleket nå hvertfall håret en gang, og da sved det i hodebunnet av produktet.

Sånn til informasjon på tampen: I Danmark går de ut og anbefaler gravide å ikke farge/bleke håret ( Farge håret med økologiske farger er imidlertid helt trygt). Norge har jo alltid hatt en tendens til å være litt "molbo-land", så om en 5 års tid eller noe slikt kommer vel også Norge til å advarer mot å farge/bleke håret mens man er gravid......

Skrevet

Så lenge du ikke gjør det hjemme på badet - men heller hos en frisør så ser jeg ikke problemet. Bleket etterveksten under hele forrige svangerskap og kommer til å gjøre det i dette svangerskapet også! :)

Skrevet

mn vil det si da at dt er såååå farlig å farge og bleke håret at vi frisører ikke skal jobbe heeele svangerskapet??? nei det blir for dumt.... de fleste frisører har jo vært gravide ei eller anengang i frisør karieren sin å tror det har gått greit for de aller fleste av de!!!

Skrevet

Hiver meg med i debatten med linker jeg selv har søkt etter i desperat søken etter en legitim grunn kunne fortsette å farge håret mens jeg er gravid:)

http://www.tv2.no/gmn/miljoevennlig-haarfarge-1988842.html

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article259638.ece

Vet ikke åssen det er m bleking i forhold til farging,men tenker at striper burde gå greit da det kun påføres hårstråene og derfor ikke går over i blodbanen via huden?Min frisør hadde ikke hørte om dette stoffet(Recorsinol) som kan være skadelig.Men er jo en skremmende tanke å utsette seg for disse bivirkningene da..:S

Ikke lett å bli klok...

Skrevet

Hei Folkens.

Jeg er frisør, og det er ingen av oss som blir frarådet og jobbe pga kjemiske stoffene ( i tilfellet snakker vi flere spontan aborter i forkant). Vi står faktisk i det dag inn og dag ut.

Dere skal være klar over at det er svært strenge krav i Norge mht kjemiske stoffer og hva vi har lov og bruke.

Jeg oppfordrer alle sammen og være moderate med hårfarging, men fiks etterveksten så dere føler velvære :)

Gå til en proffesjonell frisør og få veiledning, og legg striper isteden for og smør dårlig hjemmefarge i hodebunnen. Mere enn det kan man ikke gjøre. Dersom det er farlig må vi frisører gå hjemme i 9 mnd....

Skrevet

Inneholder hårfargene dere bruker i salongen Resorcinol da?

Skrevet

Jeg farvet ikke håret mitt før jeg var kommet meg til uke 27, jordmoren min sa at det var trygt å farge, det sa også jordmoren som tok ordinær ul på meg, men du er i de aller mest sårbare perioden for et foster da organer dannes så for sikkerhets skyld hadde jeg latt vær til du ivertfall har kommet deg til uke 14/15.

Skrevet

Er frisør selv, sier meg enig med sistnevnte frisør. Hvis det er så skadelig så må jeg sykmelde meg i mårra og være hjemme resten av svangerskapet.

Og bare en bitteliten kommentar til bringebærmamma:

Du tar helt feil på det punktet om at det koster så lite å bli bevisst -

det koster jævlig mye å bli bevisst. Finnes nesten ikke dyrere produkter enn de økologiske.

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg tror at her, som i alle andre sammenhenger, må folk få gjøre som de vil. Flott at du velger det økologiske og parabenfrie, men det er ikke alltid man kan det.

Skrevet

åddis:

Det er vel ingen som har sagt at det å være frisør fører til spontanarbort. Men, det er forsket på og bevist for lenge side at det å være frisør utgjør en forholdsvis stor risiko for å bli plaget med både allergi og luftveisproblemer fordi produktene dere bruker er blant annet allergiframkallende. (Jeg regner med at du sikkert kjenner eller har hørt om noen som har måttet slutte i jobben sin pga av dette.)

Nå er det sånn at det som ikke er særlig heldig for mor, er heller ikke særlig heldig for barnet. Om jeg hadde jobbet som frisør hadde jeg spurt om jeg kunne i størst mulig grad kunne blitt fritatt for å stå oppi hårfarger og bleking mens jeg var gravid. Om en arbeider i en større frisør burde det være mulig at gravide frisører kunne få hovedansvar for klipping og ikke "alt det andre". I innleggene opphover i denne tråden er det henvisning til flere linker som tilsier at gravide bør være forsiktig med hårfaring, og det burde være dokumentasjon god nok for å få en mer tilrettelagt arbeidsplass (uten kjemikalier) mens man er gravid. Om ikke annet for å være "føre var".

Kaja 2007....

Når du hevder at det å være bevisst og kjøpe økologiske og miljømerkede produkter er veldig mye dyrere enn andre produkter, vil jeg påstå du nok ikke så mye innsikt i hva disse produktene faktisk koster.

Ja, enkelte ting kan være dyrere. Samtidig som det er mange produkter som har tilnærmet lik pris. F.eks koster vaskepulver til oppvaksmaskinen som er miljømerket tilsvarende det produktet som ikke er miljømerket. Og jeg kan komme med en lang lang liste her...........

Det som kan være dyrere er f.eks økologisk frukt og grønt, men dette variere også veldig (gjerne etter årstid når de enkelte frukt og grønnsaker er enkle/vanskelige å få tak i). Men nå er det slik at økolgiske grønnsaker inneholder mye mer vitaminer og antioksidanter (og smaker bedre: bare tenkt på "vanlige" tomater, de smaker jo ingen ting). Det vil faktisk være bedre å spise ett økolgisk eple, enn å spise to "vanlige" - med tanke på vitaminer og antioksidaner. Økologisk frukt er ikke dobbelt så dyr som annen frukt, så hadde du spist ett økologisk epler, istedenfor to "vanlige" hadde du sikkert ha spart litt penger........og det hadde vært mye mer sunnere også......

Jeg har kjøpt flere økologiske produkter hos min lokale grønne frisør. Der koster en økologisk shampoo tilsvarende det en annen frisørshampoo (som ikke er økologisk eller miljømerketI koster, og pris for klipp og farging (med økologisk farge) er tilsvarende andre frisører i område.

Så det at det vil være mye dyrere å være en bevisst forbruker enn å være en lite bevisst forbruker stemmer ikke helt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...