Gå til innhold

Noen som har peiling? Mor student+deltidsjobb, far 100% jobb

Anbefalte innlegg

Jeg om min kjære lurer på om vi skal få oss barn, og lurer derfor på hvor mye vi kommer til å klare oss økonomisk...

Jeg er 100%student + at jeg jobber ca. 13% (tredje hver helg) og har en ca 2500 i mnd i lønn i tillegg til studielån.

Min kjære jobber 100% og tjener ca. 35 000 i mnd.

Og får jeg kontantstøtte eller foreldrepenger ifra nav? Jeg synes det er en jungel der ute med lånekassen og nav!

Tror min elskede blir "mer klar" for barn, hvis han skjønner at vi kommer til å klare oss greit økonomisk. Rart med det, noen ganger tror jeg at følelsene hans blir prega av lommeboka si :P

Fortsetter under...

For å få foreldrepenger (altså "lønn" i permisjonen) må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 35 000 kr. Med så lav inntekt vil du ikke fylle dette kravet og kan derfor få engangsstønaden på 35 000 kr. I tillegg vil du få fødselsstipend fra lånekassen som tilsvarer samme sum som du får i stipend/lån i dag. Pappaen får ikke fedrekvoten ettersom du ikke har opparbeidet rett til permisjon, men kan likevel ta ut permisjon men da MÅ du ut i 100% studier igjen eller minst 75% jobb...

Kontantstøtte er en stønad man får for barn over 12 mnd som ikke går i statsstøttet barnehage så det er ikke en stønad du vil få...

• 1 måned senere...

Vi planlegger barn under studier. Jeg får:

86000 kr fordelt på ti mnd av lånekassen (alt blir til stipend når jeg har studert i 6 mnd eller hva det er)

35000 kr i engangsstønad (har deltidsjobb, men lønner seg mer med denne støtten. tjener litt mindre enn deg i mnd)

970 kr i barnetrygd per mnd. (dette får alle per barn til barna er 18 år eller noe)

mannen har utbetalt 18000 i mnd.

Vi har et barn fra før. Ser ut som det skal være MER enn overkommelig for dere. Hva har dere i utgifter da? Det har jo selvfølgelig litt å si:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...