Gå til innhold

Hovne ben allerede!!!! hjelpes Og et spm ang Toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Er 19 uker, og har allerede dype merker etter sokkene når jeg kommer hjem fra jobb!!! gruer meg til hvordan jeg kommer til å se ut etterhvert. Noen andre som har merket noe til dette?

Har også funnet ut at legen ikke har testet meg for toxoplasmose denne gangen. Er det noe jeg må be om? Forrige svangerskap så tok han det automatisk, Er det for sent å be om det nå?

Fortsetter under...

Om du testet for toxoplasmose forrige svangerskap trenger du det vel strengt tatt ikke denne gangen? Selv er jeg førstegangsfødende, og ble fortalt at jeg som de fleste her i landet ikke har immunitet. Gjør jo ikke store forskjellen, må bare være litt mer forsiktig med enkelte ting!

Om du ikke mener tester at du HAR det, liksom. Da må det jo egentlig vært en grunn til det, som at du har jobbet mye med katter eller spist noe rart?

Jeg har ikke hørt at man skal testes for toxoplasmose en gang. Er i uke 20.

Hovne legger kjenner jeg derimot godt til. Mine har vært hovne lenge allerede og jeg har kjøpt meg støttestrømper. De dagene jeg ikke bruker dem har sokkene gravd seg skikkelig inn i ankelen min.

Heisann!

Toxoplasmosetest er noe du må be spesielt om. Da det er så få i Norge som har antistoffer mot det, anses det ikke som nødvendig å teste uten at det er mistanke om mulig smitte. Jeg har bedt om test i de to første svangerskapene, da jeg bor på gård, men denne gang gadd jeg rett og slett ikke... Regner med at siden jeg ikke har klart å bli smittet før, er det liten sjans for at jeg blir det denne gang heller.

Hovne føtter? Oh yes! Er i uke 24 nå, men begynte å få merker etter sokkene allerede i uke 18...

Jeg tror jeg ble testa for det fordi jeg gikk til privatlege og betalte ut av ørene for både kontrollen og blodtesten. Men det er som sagt ikke noe du egentlig trenger å tenke på, om du da ikke tror du faktisk har blitt smitta.

Annonse

Toxoplasmose er tatt ut av "testprogrammet".

Det stemmer ikke det flere over her sier. Det antaes at ca 20% av norske kvinner som har antistoffer mot toxoplasmose, og å ha antistoffer i seg selv er faktisk en beskyttelse for barnet! Det som er farlig er å få toxoplasmose når du ER gravid.

-Jeg ble heldigvis testet (uten at noen egentlig kunne si hvorfor), og det viste seg at jeg hadde en "fersk" toxoplasmose infeksjon i kroppen. Er blitt fulgt opp med hestekur med antibiotika og det er tatt fostervannsprøve som vister at barnet ikke er smittet :-)

Jeg hadde ikke hatt toxo i første sv.skap, og testet plutselig positivt på det nå. Blodprøvene ble dobbeltsjekket, og jeg har hatt det ca 6 mnd før jeg ble gravid, så trengte ikke behandling. Tror ikke det er så veldig vanskelig å få legen til å sjekke det hvis du er bekymret.

Hei.

Jeg har det akkurat likt som deg og er litt stokk i beina når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg er i uke 19 også, slik som deg. Jeg har vært slik i alle svangerskapene mine, så for meg er det helt normalt. Jeg pleier ikke å bli noe værre, kanskje bare bitte litt større i beina sånn helt mot slutten. Når det gjelder toxoplasmose tror jeg de kun tar det hvis du spør. Jeg tok sist gang fordi jeg hadde kattunge. Hvis man tar forhåndsregler og steker kjøttet godt, ikke har nærkontakt med katter eller deres avføring og skyller rå frukt og grønnsaker så skal en jo geie å holde seg unna.

er i uke 17 og har ikke merket i beina enda, men kommer vel på slutten som sist gang. Jeg ble testet for toxoplasmose på 1 kontroll jeg, det hadde ikke jeg spurt om, var bare noe de gjorde..Har ikke noe grunn til å misstenke hiv heller men de tar da alltid det. Bra de tester en gang for mye enn en gang for lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...